شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری به اسم انژکتوری

    کد خبر :157959

با اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال جاری، در نیمه نخست سال ۱۳۹۵ حدود ۴۸ هزار موتورسیکلت انژکتوری تولید شده؛ هرچند برخی افراد با دور زدن قانون، موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به جای موتورسیکلت‌های انژکتوری پلاک‌گذاری می‌کنند.

مهدی دهقان‌آزاد- کارشناس مسئول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد ایران-در رابطه با مصوبه هیات وزیران در اسفندماه سال ۱۳۹۴ که در تاریخ مهرماه سال ۱۳۹۵ با اضافه شدن تبصره‌ای حکم بر ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای فروردین ماه سال ۱۳۹۶ می‌داد، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای فروردین ماه سال جاری ممنوع شده تا صرفا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مجاز شناخته شوند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری تولید شده و مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند. این در حالی است که تعداد موتورسیکلت‌های کاربراتوری تولید شده در سال ۱۳۹۴ معادل ۵۰۰ هزار دستگاه بود که باید در رابطه با افزایش ۵۰ درصد تولیدی موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال گذشته می‌توان به ممنوعیت تولید این مدل از موتورسیکلت‌ها با آغاز سال ۹۶ اشاره کرد چرا که کلیه تولیدکنندگان تصمیم گرفتند با توجه به مدت زمان اندک باقی مانده هر آنچه به طور کاربراتوری در کارخانجات است تولید کرده و شماره‌گذاری کنند.

اسفندماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد از تاریخ ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است. مصوبه‌ای که در دوم تیرماه همان سال با اضافه شدن تبصره‌ای دچار تغییر و در نهایت اعلام شد که اگر ثبت سفارشی قبل از دوم تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفته این فرصت فراهم است که تا پایان این سال تولید مدنظر قرار گیرد. در نهایت از تاریخ ابتدای فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ به طور کلی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا صرفا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مجاز شمرده شود.

بنابراین بر اساس این قانون از ابتدای امسال تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا به جای آن تولید موتورسیکلت انژکتوری در دستور کار قرار گیرد که در این راستا سازمان ملی استاندارد نیز به موتورسیکلت کاربراتوری گواهی تاییدیه نو نخواهد داد و علاوه بر این شماره‌گذاری این موتورسیکلت توسط پلیس انجام نمی‌گیرد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل این اقدام توسط دولت جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران به دلیل حجم بالای آلاینده‌های تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری بود، چرا که این موتورسیکلت هرچند در ابتدای امر دارای میزان آلایندگی مشخصی هستند، اما به مرور زمان و پس از کارکرد دچار تغییر در میزان آلایندگی می‌شوند و بر این اساس موجب خواهند شد که آلودگی هوای تهران به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

این در حالی است که به گفته ابوالفضل حجازی – عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران – برخی افراد موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به جای موتورسیکلت‌های انژکتوری پلاک‌گذاری می‌کنند و این شماره‌گذاری توسط پلیس راهبر صورت می‌گیرد مسئله‌ای که به بیان وی با تغییرات در مرحله پلاک‌گذاری از سوی دارندگان موتورسیکلت هم هست و علی رغم درخواست‌هایی که از سوی سازمان استاندارد صورت گرفته، متاسفانه پاسخی جهت رفع این مشکل دریافت نشده چرا که در این خصوص ضعف قانونی وجود داشته و با تغییراتی که در قطعات موتورسیکلت ایجاد می‌شود، شاهد بروز خطا در تجهیز انژکتوری یا کاربراتوری بودن موتورسیکلت‌ها هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید