جدیدترین برنامه دولت برای قیمت سوخت

    کد خبر :157880

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جدیدترین وضعیت افزایش قیمت سوخت و تصمیمات دولت در این باره را تشریح کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: علی رغم آنکه مجوز قانونی برای اخذ عوارض از مصرف گازوئیل داریم، اما متأسفانه دولت با اجرای آن موافق نیست.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، داود کشاورزیان در حاشیه همایش مدیریت ایمنی راه های مجمع جهانی راه (پیارک) در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش قیمت سوخت خودروهای باری و مسافری سنگین گفت: ما در حال حاضر مشکل بزرگی در زمینه افزایش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش آلاینده های هوا داریم که علت آن فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده ای است. تا زمانی که قیمت سوخت پایین باشد دیگر کسی انگیزه ای برای نوسازی این ناوگان نخواهد داشت.

وی ادامه داد:خودروهای فرسوده و قدیمی کماکان در حال تردد در شهرها و جاده ها هستند و تا زمانی که قیمت سوخت پایین باشد دیگر برای استفاده از حمل و نقل عمومی مردم تمایل نخواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نتیجه تردد خودروهای فرسوده و آلاینده، ترافیک و آلودگی هوا کلان شهرهاست. بنابراین تلاش سازمان راهداری برای افزایش نرخ سوخت ارتباطی با شایعاتی که در زمینه احتمال گرانی برخی کالاها مطرح شده ندارد.

وی با تکذیب این موضوع که ممکن است به زودی قیمت سوخت افزایش یابد تصریح کرد: متاسفانه دولت تصمیمی به افزایش قیمت سوخت ندارد و در طول سال های گذشته علیرغم اینکه سازمان راهداری مجوز قانونی برای اخذ عوارض از بخشی از قیمت گازوئیل به منظور افزایش درآمد این سازمان با هدف ارتقای زیرساخت های جاده ای و نگهداری راه ها را داراست ولی این قانون را اجرا نکرده است و کماکان سوخت به نرخ ارزان توزیع می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه علیرغم تلاش های فراوان سال های گذشته برای کاهش تلفات جاده ای کماکان شاهد بالا بودن حجم کشته ها در سوانح رانندگی هستیم، گفت: در سال ۹۵، ۱۶ هزار نفر در جاده ها کشته شدند ضمن اینکه تفاوت آمار تلفات شش ماهه اول سال ۹۶ نشان می دهد تعداد کشته های جاده ای نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار ناچیز است که نشان می دهد به هسته سخت کاهش تلفات جاده ای رسیده ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه کاهش حداکثر سرعت مجاز جاده ها تصمیم اساسی اخذ شود، افزود: قرار است در ماه های آتی کمیسیون راه ها کاهش ۱۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه ها و بزرگراه ها مطرح شود که در صورت تصویب سقف مجاز سرعت در همه راه ها کاهش خواهد یافت.

کشاورزیان درباره نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای اظهار داشت: از محل منابع داخلی سازمان راهداری بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت خودرو از طریق وام ارزان‌قیمت تسهیلات نوسازی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برای نوسازی اتوبوس‌ها به دلیل قیمت گران آنها (تا ۸۵۰ میلیون تومان) سقف تسهیلات ما کمتر از ۵۰ درصد است.

رئیس سازمان راهداری درباره سود تسهیلات نیز اظهار داشت: این تسهیلات برای مینی‌بوس‌ها با نرخ سود ۶ درصد و برای اتوبوس و سواری با نرخ سود ۸ و ۹ درصد است.

وی گفت: ‌برای نوسازی ناوگان باری نیز با استفاده از منابع در اختیار وزارت نفت قراردادی با خودروسازهای داخلی داریم که به مالکان ناوگان ۳۵ ساله باری تا ۷۰ درصد تسهیلات نوسازی می‌دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید