برگزاری کارگاه آماده‌سازی فرودگاه‌های ایران در برابر بلایای طبیعی

    کد خبر :157703

مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران اعلام کرد گروه دی‌اچ‌ال آلمان با همکاری شرکت فرودگاه­‌ها و ناوبری هوایی ایران کارگاه «آماده‌سازی فرودگاه‌ها برای بلایای طبیعی» را از تاریخ ۴ الی ۱۰ آذر ماه جاری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اجرا خواهند کرد.

این کارگاه در قالب همکاری گروه دی‌اچ‌ال و برنامه توسعه ملل متحد با مقامات فرودگاهی و دولتی ایران، همچنین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مرتبط با مدیریت بلایای طبیعی برگزار می‌شود تا آمادگی فرودگاه‌های ایران را برای رویارویی با بلایای طبیعی آینده فراهم کنند.

فرودگاه‌ها برای تامین نیازهای حیاتی و فوری جوامع آسیب‌دیده در مواقع اضطراری بسیار حائز اهمیت هستند.

در ۲۰۰۹ برنامه آماده‌سازی فرودگاه‌ها برای بلایای طبیعی (Get Airports Ready for Disaster) که به اختصار (GARD) گارد نامیده می‌­شود، در قالب همکاری دی‌اچ‌ال و برنامه توسعه ملل متحد و دولت‌­ها با هدف آماده‌سازی فرودگاه‌ها در مناطق آسیب‌پذیر به منظور افزایش ورود کالاها و ارتقای ظرفیت امدادرسانی، پس از وقوع حادثه تشکیل شد.

این برنامه همچنین سازمان‌های مختلف و کمک‌کننده را قادر می‌سازد تا فرآیندهای فرودگاهی را پس از یک فاجعه بهتر درک کنند و همین امر به آسان کردن تدابیر کمک رسانی و افزایش هماهنگی‌های کلی، کمک می‌کند. تا به امروز، کارگاه‌های گارد در بیش از ۴۰ فرودگاه در سراسر دنیا برگزار شده است.

در کارگاه «آماده‌سازی فرودگاه‌ها برای بلایای طبیعی» که به منظور تدوین برنامه آماده‌سازی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگزار می‌شود، بیش از ۴۰ نفر از مقامات و کارشناسان مرتبط فرودگاهی و مدیریت بحران در کارگاه پنج‌روزه آموزشی گارد در تهران شرکت خواهند کرد.

این کارگاه توسط متخصصین برنامه توسعه ملل متحد و با همکاری شرکت فرودگاه­‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار خواهد شد.

در طی این برنامه، شرکت‌کنندگان با نظارت مربیان پس از آشنایی با مبانی برنامه گارد ضمن ارزیابی سطح فعلی آمادگی فرودگاه و انجام تمرینات آموزشی برنامه آمادگی فرودگاه مهرآباد برای امدادرسانی مناسب در زمان وقوع بحران را تدوین خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این برنامه عملیاتی به همراه توصیه‌های ویژه در اختیار مسئولان فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برای مقابله با بلایای طبیعی آینده قرار می‌گیرد.

به عنوان بخشی از کارگاه فعلی گارد، کارشناسان هواپیمایی، گروه دی‌اچ‌ال و نمایندگان برنامه توسعه ملل متحد، شرکت‌کنندگان را در زمینه مدیریت عملیاتی تدارکات در حین بلایای طبیعی آموزش خواهند داد، همچنین با مشارکت آنان برنامه­‌های مشخصی برای پاسخگویی به بلایا برای فرودگاه آماده می‌شود. این کارگاه به افزایش آگاهی‌ها در مورد کاهش خطر بلایا نیز خواهد پرداخت.

با تجربه عملیاتی گسترده می‌توان روی ظرفیت‌های بالاتری تمرکز کرد تا فرودگاه‌ها بتوانند حمایت‌های بین‌المللی که پس از وقوع حادثه دریافت می‌کنند را بهتر مدیریت و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ملی را شناسایی کنند که می‌تواند مقاومت در برابر زنجیره تامین اضطراری را در طول یک فاجعه بهبود بخشد.

ایران در یکی از مناطق حادثه‌خیز جهان قرار گرفته است، به این معنی که این کشور در معرض خشکسالی، زمین‌لرزه، سیل و حوادث صنعتی است. آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های گردوغبار به طور فزاینده‌ای بر این کشور تاثیر می‌گذارد.

نگرانی اصلی ایران، همچنان وقوع زلزله است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص خود در سیستم کوهی آلپ-هیمالیا، به شدت در معرض زلزله‌های متعدد و اغلب شدید است.

نمونه آن زمین‌لرزه‌ای‌ست که در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ در مناطق غربی کشور اتفاق افتاد. این زلزله ۷.۳ در مقیاس ریشتر گزارش شده است و در مرز ایران و عراق با جمعیتی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رخ داد. در این زلزله بیش از ۵۰۰ نفر کشته و حدود هفت هزار و ۴۶۰ نفر بر اثر این اتفاق مجروح شده‌اند. از سال ۲۰۱۲ تاکنون هیچ زلزله‌ای در ایران به این اندازه تلفات نداشته است. زلزله اخیر غرب ایران همچنین پرتلفات‌ترین زلزله جهان در سال ۲۰۱۷ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید