پیام حراج بزرگ سکه برای بازار

    کد خبر :157403

روز گذشته، حراج سکه آغاز شد و در همان گام اول قیمت‌ها را یک کانال عقب برد. در اولین روز هفته، تحت‌تاثیر اثرات حراج، سکه ۱۵ هزار تومان افت کرد و به قیمت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. با این حال، بهای فروش رفته سکه در حراج با قیمت‌های بازار فاصله زیادی نگرفت. این موضوع موجب شد اثرات روانی افت شدید ابتدای روز تا حدی در معاملات اواسط روز تعدیل شود. البته افزایش عرضه در روز گذشته زمینه‌ساز کاهش بیشتر حباب و حرکت آن به مدار۱۰۰ هزار تومان شد.

روز گذشته، ساعت ۲ بعدازظهر در‌های سالن حراج بانک کارگشایی به روی متقاضیان گشوده شد؛ پس از برقراری نظم نسبی و کاهش همهمه‌ها، اولین بسته ۲۰ تایی سکه با قیمت پایه ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان چوب خورد. به این ترتیب، هر سکه از این بسته ۲۰ تایی یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت داشت که با افزودن مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی به آن، عدد یک میلیون و ۲۸۶ هزار تومان به‌دست می‌آمد. در واقع، قیمت پیشنهادی بانک کارگشایی تقریبا نزدیک به ارزش واقعی سکه بود و حبابی نداشت.

با این حال، یک متقاضی بلافاصله در همان بار اول قیمت ۲۵ میلیون تومان را برای خرید این تعداد سکه پیشنهاد داد و در همان پیشنهاد اول، قیمت پایه سکه‌های بانک میلیونی بالا رفت. در نهایت بسته ۲۰ تایی اول با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان فروخته شد. به عبارتی هر سکه در بار اول یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت. قیمتی که از نرخ بازار در آن مقطع زمانی بالاتر بود. بار دوم نیز همان فرد مشخص پیشنهاد اولیه بسیار بالاتری نسبت به نرخ پایه بانک داد و هر سکه با قیمتی بالاتر از نرخ بازار به فروش رفت ولی پس از آن شرایط قیمتی تفاوت کرد و قیمت حراج به زیر نرخ بازار رفت. در اواسط حراج، بانک کارگشایی با توجه به استقبال متقاضیان، عرضه سکه در بسته‌های ۱۰۰ تایی را کلید زد و در انتهای حراج، نیم‌سکه را نیز در بسته‌های ۲۰ و ۱۰۰ تایی به حراج گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز ،حراج سکه در اولین روز هفته موجب شد که کانال آن تغییر و قیمت آن در بازار ۱۵ هزار تومان افت کند و به قیمت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان برسد. پیش از خبر حراج سکه، در روز پنج‌شنبه نیز سکه افت ۲۵ هزار تومانی را تجربه کرده بود. با افت دو روز اخیر تحت‌تاثیر خبر حراج سکه، حباب سکه به حدود ۱۳۰ هزار تومان رسید که ۴۰ هزار تومان کمتر از میزان آن در روز چهارشنبه بود. در روزی که سکه به زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رفت، دلار نوسان خاصی نداشت و تنها با یک تومان رشد به قیمت ۴ هزار و ۱۲۷ تومان رسید.
وضعیت بازار سکه قبل و بعد از حراج

الف. پیش از آغاز حراج : روز گذشته در ابتدای روز فضای بازار بیش از هر چیزی تحت‌تاثیر خبر حراج سکه قرار داشت. در ابتدا قرار بود حراج سکه از ساعت ۱۱ آغاز شود ولی اعلام شد که این حراج از ساعت ۱۴ شروع می‌شود. برخی افراد حاضر در بانک کارگشایی اعلام کردند که بانک مرکزی قیمت پایه‌ای برای حراج را به آنها اعلام نکرده است و در نتیجه حراج با تعویق ۳ ساعته از ساعت ۱۴ شروع شد. حدود ۳۰ نفر در صف قرار داشتند ولی به تعداد آنها لحظه به لحظه از ساعت ۱۳ افزوده شد، به‌طوری‌که تا ساعت ۱۴ تقریبا محوطه بانک کارگشایی پر از افراد مختلف بود؛ عده‌ای برای خرید، عده‌ای از سر کنجکاوی، گروهی به قصد کسب سود در قیمت‌های بالاتر و گروهی با هدف مقاومت در برابر افت قیمت. معاملات تحت‌تاثیر خبر حراج سکه در ابتدای روز پایین آمده بود و کمتر کسی تمایلی به خرید داشت. صرافی‌های میدان فردوسی نیز اکثرا قیمت‌های روز پنج‌شنبه سکه را از روی تابلوهای خود برنداشته بودند و در انتظار آغاز حراج بودند. بخشی از مردم نیز که برای فروش سکه خود به بازار آمده بودند، صرافی پیدا نمی‌کردند که با قیمت‌های روز پنج‌شنبه بتوانند به او سکه بفروشند. صرافی‌ها در حالی بر تابلوی خود قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را ثبت کرده بودند که قیمت آن در بسته‌های ۱۰۰تایی بازارسبزه میدان تا یک میلیون و ۳۷۸ هزار تومان پایین آمده بود. عده‌ای حتی انتظار داشتند قیمت سکه حتی نزول بیشتری را نیز تجربه کند؛ ولی با آغاز حراج خریداران کمی جسورتر شدند؛ هر چند نتوانستند قیمت‌ها را به سطوح چندان بالاتری ببرند.

ب- پس از حراج: زمانی که هر عدد سکه در بسته ۲۰ تایی در اولین حراج حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت، به یکباره قیمت‌ها در بازار نیز شروع به افزایش کردند و هر عدد سکه تا یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد. با این حال، هر چقدر قیمت سکه در حراج پایین‌تر رفت، در معاملات سبزه میدان نیز قیمت دوباره عقب‌نشینی کرد و حتی به کانال یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان سرک کشید.روز شنبه بازار ارز نیز وضعیتی مشابه بازار سکه داشت و بیشتر معامله‌گران حالت انتظاری داشتند. به گفته فعالان، وقتی معامله‌گران سکه در بازار حضور نداشته باشند، تعداد معاملات پایین می‌آید. در کنار این، دلاربازان ترجیح می‌دادند تا روشن شدن ابهامات از شرایط بازار موازی احتیاطات لازم در خرید و فروش را به خرج دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید