سیدرضا اکرمی: مهدوی‌کنی می‌گفت جامعه روحانیت حزب نیست

  • سیاسی
  • شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۹:۴۱
    کد خبر :157333

عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: شما خانم ها و آقایان تا آخوند نشوید نمی دانید که آخوند یعنی چی. آخوند یک موجود خاص است. آخوند یک روحیه و حالت خاصی دارد و به هر حال به این شکل است؛ من به درست و غلط آن کاری ندارم. بهشتی هم آخوند بود و به تشکل واقعا متعهد و معتقد بود، شما نفر دیگری را پیدا کن که این روحیه را داشته باشد
با طرح قانون احزاب، ساماندهی حدود 250 حزب مجوزدار در دستور کار وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 قرار گرفته است. اما سوالی که در این میان پیش می آید این است که آیا مجامع و جوامعی هم که از روحانیون در جناح های مختلف تشکیل شده اند شامل این قانون می شوند و خود را ملزم به رعایت آن می دانند؟

سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز گفت و گویی در این مورد داشته است.

کمیسیون ماده 10 احزاب براساس قانون احزاب در حال ساماندهی احزاب کشور است. آیا درخواستی برای جامعه روحانیت مبارز ارسال شده است و این جامعه قرار است که خود را به عنوان حزب مطرح کند؟
عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: شما خانم ها و آقایان تا آخوند نشوید نمی دانید که آخوند یعنی چی. آخوند یک موجود خاص است. آخوند یک روحیه و حالت خاصی دارد و به هر حال به این شکل است؛ من به درست و غلط آن کاری ندارم. بهشتی هم آخوند بود و به تشکل واقعا متعهد و معتقد بود، شما نفر دیگری را پیدا کن که این روحیه را داشته باشد.

شما باید از سخنگوی جامعه روحانیت بپرسید. اما من به طور کلی می گویم که ما هنوز برنامه ریزی حزبی و کار حزبی را اصلا باور نکردیم. هنوز نیت منفی در افراد وجود دارد که حزب دولتی وابسته است یا اینکه حزب توده و حزب رستاخیز در ذهنشان هست در حالی که چهل سال از آن جریانات گذشته است. مشکل ما این است که ما کار حزبی را قبول نداریم و به آن بدگمان هستیم.

سخنگو پاسخ نمی دهد. جامعه روحانیت مبارز خود را زیرمجموعه حزب قرار می دهد یا فراتر از آن می داند؟

از زمان مرحوم آیت الله مهدوی کنی که می گفت حزب نیستیم بلکه آخوند هستیم و می خواهیم کار راهنمایی و دعوت و … مردم را داشته باشیم. ایشان می گفت که ما اصلا حزب نیستیم که شما انتظار دارید که حالت تشکل داشته باشد. به همین دلیل هم نه تقاضا کردند، نه دنبال کردند و این مسیر همین طور ادامه دارد.

یعنی چیزی فراتر از ساماندهی های حزبی به خود می نگرید؟

شما خانم ها و آقایان تا آخوند نشوید نمی دانید که آخوند یعنی چی. آخوند یک موجود خاص است. آخوند یک روحیه و حالت خاصی دارد و به هر حال به این شکل است؛ من به درست و غلط آن کاری ندارم. مرحوم آقای بهشتی هم آخوند بود و به تشکل واقعا متعهد و معتقد بود، حزب را معبد می دانست اما شما نفر دیگری را پیدا کن که این روحیه را داشته باشد، نداریم؛ لذا حزب جمهوری بعد از مدتی تعطیل شد. در کشور ما حزب فعلا سابقه و عملکرد خوبی ندارد.

به هر حال دولت در تلاش است تا احزاب را ساماندهی کند و جامعه روحانیت مبارز فعالیت های سیاسی دارد، در انتخابات ها فعال است و از کاندیدای خاص اعلام حمایت می کند.

اصلا ما حزب نیستیم که زیرمجموعه یا مجموعه باشیم و شما هم باید این موضوعات را از سخنگو بپرسید.

سخنگو باید با خبرنگاران در ارتباط باشد آقای مصباحی مقدم صحبت نکرد. به هر حال با وجود فعالیت های سیاسی جامعه روحانیت مبارز خود را فراتر از حزب می داند؟

احسنت هر طور می خواهید همان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید