اصلاحات سعودی به ویزای توریستی رسید

    کد خبر :157138

سالانه میلیون‌ها زائر مسلمان به کشور عربستان سعودی سفر می‌کنند. اما حالا این کشور در نظر دارد با اجرای برنامه‌هایی به جذب گردشگران معمولی نیز بپردازد.

الهام میرمحمدی: سلطان بن سلمان، رئیس کمیته گردشگری و میراث ملی عربستان در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان اعلام کرد: از جمله برنامه‌های ما برای توسعه گردشگری کشور، جذب گردشگرانی است که تمایل دارند به معنای واقعی کلمه از جاذبه‌های عربستان بازدید کنند.

به گزارش بازتاب، وی گفته است، عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸، نخستین ویزای توریستی خود را صادر کند. در سال‌های گذشته ویزا تنها برای افرادی که با هدف زیارت از اماکن مقدس یا کار به این کشور می‌رفتند، صادر می‌شد.

توسعه صنعت گردشگری بخشی از یک برنامه بزرگ دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است. هدف دولت از این طرح جذب حدود ۳۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ و کسب درآمد ۴۷ میلیاردی تا سال ۲۰۲۰ است. تعداد گردشگرانی که درسال ۲۰۱۶ به عربستان سفر کرده‌اند، ۱۸ میلیون نفر گزارش شده است.

برای تحقق این اهداف، دولت سعودی در حال انجام چندین پروژه بلندمدت است.

یکی از این پروژه‌ها، احداث و راه‌اندازی تفرجگاه در ساحل شنی دریای سرخ است. شرکت سیکس‌فلگز SixFlags نیز در نظر دارد یک پارک تفریحی بزرگ را تا سال ۲۰۲۲ در عربستان بسازد.

در حال حاضر وضعیت امنیتی بزرگ‌ترین چالش صنعت گردشگری عربستان محسوب می‌شود.

ابتکار ساخت این تفرجگاه‌ها نخستین بار توجه میلیارد مشهور بریتانیایی، ریچارد برنسون را که اخیرا با هدف بازدید از مقبره‌های باستانی عربستان به این کشور سفر کرده بود، جلب کرد.

از سوی دیگر، ولیعهد محمد بن سلمان در نظر دارد یک کلان‌شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری بسازد که مرزهای عربستان سعودی را تا مصر و اردن گسترش می‌دهد.

تحلیل‌گران بر این باورند که عربستان سعودی به دلیل درجه حرارت مطلوب، میراث تاریخی و فرهنگی و طبیعت زیبا دارای ظرفیت گردشگری فوق‌العاده‌ای است. اما از سوی دیگر، کشورهای ناامن که در همسایگی عربستان قرار دارند، صنعت توریسم این کشور را دچار اختلال کرده‌اند.

در حال حاضر وضعیت امنیتی بزرگ‌ترین چالش صنعت گردشگری این کشور محسوب می‌شود.

روز سه‌شنبه ایالات متحده آمریکا بار دیگر به شهروندان خود در مورد سفر به این کشور هشدار داد. وزارت خارجه آمریکا از شهروندان این کشور خواست به دلیل تنش‌های ناشی از جنگ یمن و تهدیدهای بی‌وقفه داعش در عربستان، هنگام سفر به این کشور خطرات احتمالی را در نظر بگیرند.

از سوی دیگر، برای دهه‌های طولانی قوانین سختگیرانه اسلامی در مورد نوع پوشش و جدایی جنسیتی در این کشور حاکم بوده است. بسیاری از گردشگران در مورد چگونگی رفتار و پوشش در هنگام سفر به این کشور اطمینان ندارند.

در حال حاضر، مراکز تفریحی اندکی در این کشور وجود دارد. اجرای برنامه در سینماها و تئاترها ممنوع است. عربستان نخستین کنسرت موسیقی خود را در سال جاری برگزار کرد، اما تنها مردها مجاز به حضور در آن بودند.

بر اساس گزارش مسترکارد، تا سال ۲۰۲۰، ۱۵۶ میلیون مسافر مسلمان وجود خواهد داشت.

با این وجود، ولیعهد جدید وعده بازگشت به اسلامی معتدل‌تر را داده است و در نظر دارد به ایدئولوژی‌های افراطی پایان دهد. به عنوان مثال، زنان سعودی دیگر اجازه دارند رانندگی کنند. آنها می‌توانند همراه مردان در کنفرانس‌های بزرگ شرکت کنند. همچنین از سال آینده ورود به مکان‎های ورزشی کشور هم برای زنان مقدور می‌شود.

تحلیل‌گران معتقدند، اگر عربستان سعودی موفق به ساخت کمپین‌های تبلیغاتی هوشمند با تمرکز بر رسیدگی به مسائل امنیتی شود، می‌تواند به طور بالقوه بازار گسترده منطقه‌ای را به خود اختصاص دهد و به جذب مسافران اروپایی بپردازد.

در حال حاضر مسافران مسلمان در خاورمیانه یک بازار بالقوه محسوب می‌شوند. مسترکارد اخیرا در گزارش خود تخمین زده است که تا سال ۲۰۲۰، ۱۵۶ میلیون مسافر مسلمان وجود خواهد داشت. این رقم در سال ۲۰۱۶، ۱۲۱ میلیون نفر برآورد شده است که سالانه ۲۲۰ میلیارد دلار در سفرهای خود هزینه می‌کنند.

با چنین ظرفیتی عربستان سعودی در تلاش است تا صنعت گردشگری خود را هر چه سریع‌تر توسعه دهد.

به گفته سلطان بن سلمان، گردشگران سعودی که برای سفرهای خود به خارج از عربستان سفر می‌کنند، بزرگ‌ترین هدف دولت هستند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ۱٫۲ میلیون شهروند سعودی در سال جاری به کشور دوبی سفر کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید