راه های کاهش آسیبهای فضای مجازی

    کد خبر :156967

واقعیت این است که امروزه، کشور گشایی‌ها و جنگ‌های آبی و خاکی، هوایی و فضایی به دنیای مجازی کشیده شده و اگر کشوری از روی غفلت یا خیانت از استقلال کشور مجازیش دفاع نکند در آینده نزدیک چیزی از آن کشور باقی نخواهد ماند.

به گزارش افکارنیوز، با فرض اینکه به اهمیت دنیای دوم مجازی واقف هستیم و با روشهای جذب، نفوذ و تاثیرگذاری در این عرصه ناآشنا نیستیم بحث اصلی و همیشه مقفول در منازعات راهکارهای اصلی مقابله و نجات کشور مجازی‌مان ایران است.

به نظر می‌رسد تبیین راهکار و ارائه نقشه‌ای که بتواند مشکلات را حل کند، سخت‌ترین مرحله هر کاری است و واقعیت این است که در موضوعات اینچنین که پدیده تازه‌واردی ما رو شوکه می‌کند و مسئولان با تمام جوانب آن آشنا نیستند متاسفانه تنها به “آسیب‌ها” پرداخته می‌شود و به راهکارها کمتر اشاره می‌شود؛ در ادامه به 6 راهکار اشاره شده است:

ماهیت‌شناسی فضای مجازی

باید به فضای مجازی به‌صورت مورفولوژیک که همه اجزای یک پدیده را در نظر می‌گیرد نگاه کرد؛ نگاه همه‌جانبه به فضای مجازی موجب می‌شود با ظرفیت‌های فضای مجازی و ساخت آن آشنا شویم و ما برای مدیریت حکیمانه فضای مجازی به این نگاه نیاز داریم.

راهبرد استقلال

همانطور که 22 بهمن 57 با کنارزدن استعمار امریکایی، استقلال سیاسی را برای انقلاب اسلامی ارمغان آورد، امروز با تغییر معادلات جهانی برای مقابله با هجمه دشمنان مهمترین راهبرد کسب‌، تثبیت و بسط استقلال مجازی است‌ اما مهمترین کار در تحقق راهبرد استقلال، مستند به بند م وصیت‌نامه حضرت امام (ره)، “مطالبه‌گری مردم از مسئولان” برای تسریع در روند کسب استقلال در فضای مجازی است.

دومین قدم در کسب استقلال در فضای مجازی، راه‌اندازی “شبکه ملی اطلاعات” به عنوان یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب است که بیش از 17 سال از زمان دستور راه‌اندازی آن گذشته و اگرچه دولت موظف بوده در برنامه پنجم توسعه آن را راه‌اندازی کند اما کماکان به نتیجه نرسیده است‌.

شبکه ملی اطلاعات برخلاف باور و بازنمایی رسانه‌ها که امر را بر مردم مشتبه کرده‌اند که شبکه مای اطلاعات به معنای دیوار کشیدن بین خود و دیگر کشورهاست و این استقلال یعنی انحصار اطلاعات و دوری از دنیا‌! که در این خصوص باید گفت که همانطور که در دنیای واقعی، کسب استقلال به معنی قطع رابطه به دیگر کشورها نبوده و نیست، کسب استقلال در فضای مجازی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها به معنای راه‌اندازی شبکه‌ای مدیریت شده و قانونمند با سرعت بیشتر و قیمت به مراتب کمتر و سلامت محتوا و قطعا امنیت بیشتر خواهد بود‌.

اعتماد به متخصصان و تولید‌کنندگان داخلی

بلاشک راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیازمند کارگزارانی است از جنس خود مردم تا بتوانند با حفظ امنیت، بهترین ظرفیت‌ها را به مردم ارائه کنند تا بتواند جایگزینهایی با ارزش برای نمونه‌های خارجی باشد؛ همانطور که در موضوعات هسته‌ای پزشکی و موشکی این مهم توسط جوانان دانشمند ایرانی رقم خورده است، بازهم می‌تواند تکرار شود.

راهبرد تنظیم ضوابط و قوانین روزآمد

برای داشتن فضای مجازی سالم، مفید و ایمن نیازمند تنظیم مقرراتی هستیم که به‌عنوان ابزار پیشگیری از بروز جرم جلوگیری کند و همنطور که جاده‌ها و ترافیک شهری و برون‌شهری توسط قوانین بروز راهنمایی رانندگی ایمن‌تر شده است، این عرصه نیاز به بروز‌رسانی قوانینی است که سالها از تاریخ آن گذشته و تحولهای روز با آن مطابقت ندارد و مصادیق مجرمانه نوین در شبکه‌های اجتماعی در حال وقوع است که قوانین موجود پاسخگوی آن نیست برای مثال قانون جرایم رایانه‌ای که مصوب سال 88 است.

آگاه‌سازی و نهضت سواد فضای مجازی

گام دیگر هدایت و جهت‌دهی مصرف صحیح از فضای مجازی با آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی در میان عموم مردم رقم می‌خورد‌؛ موضوع مهمی که با ورود کتاب تفکر و سواد رسانه در پایه دهم در ساختار آموزش و پرورش رسمی کشور تنها زخمی شده است و اگر پیوستگی آموزشی در تمام سطوح آموزشی همچون کشورهای دیگر دنیا رقم نخورد، گره‌ای را باز نخواهد کرد‌.

راهبرد نهایی

به نظر می‌رسد اگرچه تمام گام‌های گذشته اهمیت مستقل دارند اما آنچه می‌تواند راه نجات از وضعیت فعلی وابستگی و استعمار مجازی ایران باشد، قطعا و قطعا ابتکار در طراحی و نقشه ایران مجازی بر مبنای آینده‌پژوهی برای تحقق کشور مجازی ایران است.

باید دانست در غرب فناوری وحی نمی‌شود، نباید همیشه منتظر باشیم تا چه چیزی تولید می‌شود تا ما هم کاری انجام دهیم؛ حرکت و بازی در نقشه طراحی شده آینده مجازی جهان که توسط غرب رقم خورده است، تمام نقشه‌ها را به باد می‌دهد؛ اینکه مسیر آینده ما اینترنت همه چیز و سرویس‌های ابری و هوش مصنوعی با شکل و قواره تحویل شده از غرب باشد اگر حتی راهبردهای دیگر هم رقم بخورد، نوع دیگری از استعمار در نقشه اصلی در حال وقوع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید