باکتری مهندسی شده رویدادهای بدن را ثبت می کند

    کد خبر :156490

محققان یک باکتری « ای.کولای» را طوری مهندسی کرده اند که رویدادهای میکروسکوپی و زمان وقوع آنها در بدن را ردیابی و ثبت می کند. با این روش باکتری نقش حافظه را بازی می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کلمبیا روشی برای اطلاع از دنیای میکروسکوپی بدن انسان ابداع کرده اند. این روش در حقیقت نوعی مهندسی باکتری ها است تا بتوانند آنچه که در دستگاه گوارش می گذرد، را ثبت کنند. این روش حتی قابلیت ثبت زمان وقوع رویدادها را دارد.

ابزار مهندسی ژنتیک CRISPR-Cas نوعی سیستم ایمنی است که برای بسیاری از باکتری ها استفاده می شود. به عبارت دیگر هر زمان در بدن انسان باکتری زنده بماند با یک باکتریوفاژ (ویروسی که به باکتری حمله می کند) روبرو خواهد شد.

این ابزار بخشی از دی ان ای مهاجم را کپی می کند، به این ترتیب اگر باکتری دوباره ظهور کند، بدن می تواند با آن مقابله کند. از سوی دیگر به گفته محققان سیستم CRISPR-Cas در حقیقت یک حافظه بیولوژیکی است. تا به حال از این ویژگی برای ذخیره اطلاعات استفاده می شده است.

در این تحقیق دانشمندان هنگام تحقیق روی باکتری E.coli با استفاده از این ابزار اصلاحاتی کوچک روی بخش هایی از دی ان ای به نام پلاسمید را انجام دادند. یکی از این بخش ها مانند زمان‌سنج عمل می کند و دیگری طوری طراحی شده تا باکتری یک سیگنال خاص را ردیابی کند.

در عمل این باکتری های مهندسی شده را می توان برای جستجوی محرک های خاص منجر به بیماری (مانند ویروس) نیز به کار برد.

این باکتری توسط بیمار بلعیده می شود و پس از آن تغییرات را در سیستم گوارش رصد می کند. این روش چشم اندازی خارق العاده از فرایندی فراهم می کند که تا پیش از آن قابل دسترس نبود.

اکنون دانشمندان تصمیم دارند نشانگرهای مختلفی را بررسی کنند که تحت تغییرات طبیعی یا هنگام شروع بیماری در سیستم گوارشی یا نقاط دیگر تغییر می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید