چرا «قالیباف» منتقد اصولگرایی و اصولگرایان شده است؟

    کد خبر :156264

احمدبخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اظهار اخیر محمد باقر قالیباف درخصوص نو اصولگرایی گفت: از آنجا که قالیباف پس از چند دوره شرکت در انتخابات ناموفق بود، یعنی تلاش داشت تا به مانند آقای احمدی‌نژاد از شهرداری به ریاست جمهوری راه پیدا کند، ولی چنین نشد بنابراین طرح این مباحث کاملا طبیعی است.
محمدباقر قالیباف یکی از کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات 96 بود که به نفع ابراهیم رئیسی، نامزد نهایی این طیف سیاسی علیرغم میل خود کنارکشید. پس از اعلام انصراف به سود رییسی اعضای ستاد او این کار را اشتباه دانستند و اعلام کردند که در صورت باقی ماندن او در انتخابات رقیب سرسختی برای حسن روحانی به حساب می آمد حتی میزان آرای او را نسبت به ابراهیم رئیسی بیشتردانستند، آرایی که به قالیباف تعلق دارد و داخل سبد ابراهیم رییسی نخواهد رفت.

با گذشت چند ماه از برگزاری انتخابات اردییبهشت ماه، به نظر می رسد محمد باقرقالیباف همچنان به دلیل عدم اجماع اصولگرایان بر سر کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری از دوستان هم طیفی خود دلخور است و برای نشان دادن آن دست به تخریب جریانی که خاستگاه سیاسی او محسوب می شود، زده است.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا انتقادات اخیر محمدباقر قالیباف از اصولگرایان ناشی از دلخوری او از اصولگرایان دانست گفت: شاید انتقادات فوق به عدم اجماع بر سر کاندیداتوری او مربوط شود.

وی دلیل حملات و تخریب ها علیه اصولگرایان توسط محمدباقر قالیباف را چنین بیان کرد: آقای قالیباف در حال انجام آسیب شناسی است و از آنجا که اصولگرایان بر سر او موفق به اجماع نشدند و از روی اجبار به نفع آقای رئیسی کنار رفت، چنین برداشت می‎شود. البته نباید فراموش کرد که بیان چنین نقدهایی کاملا طبیعی است زیرا شخص شکست خورده تلاش می‎کند تا دلیل عدم موفقیت خود را به فرد دیگری نسبت دهد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: از آنجا که قالیباف پس از چند دوره شرکت در انتخابات ناموفق بود، یعنی تلاش داشت تا به مانند آقای احمدی‌نژاد از شهرداری به ریاست جمهوری راه پیدا کند، ولی چنین نشد بنابراین طرح این مباحث کاملا طبیعی است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره جایگاه نواصولگرایی که مجدد مورد تاکید قالیباف قرار گرفت، ابراز کرد: نواصولگرایی یک پوست اندازی محسوب می شود. در دنیا زمانی که احزاب با یکدیگر مسابقه می دهند، کاندیدا شکست خورده کنار می رود، اما این بازی در بین اصولگرایان رعایت نمی‌شود. البته اصولگرایان حزب نیستند، جبهه محسوب می‌شوند ولی روی مباحث استراتژیک اتحاد دارند. مشکل جایی است که هر قدر جلوتر می‌رویم افتراق بین اصلاح‎طلبان و اصولگرایان با وجود آنکه در موازین بنیادی متحد هستند، بیشتر می‌شود.

به گزارش نامه نیوز ،بخشایش اردستانی در این رابطه اظهار داشت: در این‎باره می‎توان به زلزله اشاره کرد که دستاوردها از هر دو جناح مورد پرسش قرارگرفت، البته این اختلاف کارکرد نظام را زیادتر می‎کند زیرا افراد داخل نظام توجیه می‎شوند که گروه‎هایی با رصد مواظب رفتارشان هستند، اما در صورتی که به اختلاف در ریشه منتهی شود، مسئله متفاوت خواهد شد.

وی در این خصوص اضافه کرد: نواصولگرایی ایده خوبی است زیرا نظام از معمرین استفاده می‎کند و این افراد سال‌ها است که تمام کارها را انجام می‎دهند و میدانی برای جوانگرایی فراهم نمی‎کنند. منظور آقای قالیباف این است که در نواصولگرایی افراد جدید چرخ را به گردش درآورند که پیشنهاد بدی هم نیست ولی اینکه چه کسی وارد میدان شود، اهمیت دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اظهار نظر قالیباف درخصوص نزدیکی با اصلاح طلبان یادآور شد: این مسئله تنها شامل آقای قالیباف نمی شود، لاریجانی هم به همین شکل رفتار می کند. در واقع این افراد شانیتی دارند که براساس منافع و مواضع خود جلو می‎روند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه تصریح کرد: نظام چند کار را در دست اجرا دارد. اصلاح‎طلبان تندرو کنار گذاشته خواهند شد، بازاری‎های سنتی به مانند سابق تاثیر گذار نخواهند بود و حذف تیم احمدی‎نژاد هم در دستور کار قرار می‎گیرد. آقای لاریجانی و قالیباف نیز تلاش می‎کنند تا در آینده در صورتی که اصلاح‎طلبان نتوانند کاندیدای مستقلی معرفی کنند، این طیف سیاسی را به دور خود جمع کنند، یعنی همان اتفاقی که برای حسن روحانی روی داد. البته نباید فراموش کرد که آقای قالیباف در زمان شهرداری هم نقدهای تندی علیه رئیس دولت نهم که نماد اصولگرایی بود، وارد ساخت.

بخشایش اردستانی در این باره که به احمدی‎نژاد همه نقد داشتند، گفت: نقد آنها به این دلیل بود که به دنبال سهم‎شان در قدرت بودند و هرکسی از ظن خود وارد نقد می‎شد. در کل معتقد هستم که لاریجانی و قالیباف در یک طیف خطی قرار دارند، البته قالیباف نتوانست جایگاه خود را در بین اصولگرایان به دست آورد زیرا آنها برای انتخابات کاندیدا داشتند، اما لاریجانی وارد معرکه هنوز نشده، ولی علاقمند است که مورد حمایت اصلاح‎طلبان و حسن روحانی قرار گیرد.

وی در این رابطه که کاندیدا پیروز آینده حتما باید موافقت اصلاح‎طلبان را داشته باشد، بیان کرد: اصلاح‎طلبان در قدرت نیستند، بنابراین آرام آرام خود را از آقای روحانی کنار می‎کشند و از آنجا که رئیس جمهورمایل نیست سرنوشت دور دوم او به مانند هاشمی، خاتمی و احمدی‎نژاد شود و به دنبال ختم به خیری است، خود را در وادی رهبری قرار خواهد داد، اصلاح‎طلبان هم مطالبات را مطرح می‎کنند، بنابراین طرفدارنشان بیشتر خواهد بود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصلاح طلبان و اپوزیسیون در آینده یک کاسه خواهند شد ولی اصولگرایان نمی‎توانند به این امر دست یابند، البته اصولگرایان معتقدند که هر 8 سال طیف پیروز انتخابات تغییر می‎کند که این یک تحلیل سنتی است. اصلاح‎طلبان مطالبات را فربه تر بیان می کنند و هر قدر هم جلوتر می رویم بر نارضایتی ها مانند سرمایه گذاران در موسسات مالی اضافه می شود، بنابراین آنها موفق تر خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید