آیت‌الله خاتمی: سم‌پاشی ضدانقلابیون مانع از اعتمادسازی جامعه به اوقاف می‌شود

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ ۱۷:۲۱
    کد خبر :155568

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سم‌پاشی ضد انقلابیون در عرصه وقف سبب شده که یک کلاغ و چهل کلاغ‌های بسیاری صورت بگیرد؛ از اینرو تأکید ما بر این است که به دنبال پدیده‌های جذاب و نوظهور در وقفیات باشید، امری که در گذشته وجود نداشته است.
آیت‌الله سید احمد خاتمی امروز در همایش «وقف؛ علما و حوزه‌های علمیه» که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد، با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ وقف در جامعه اظهار داشت: فرهنگ وقف در روایات اسلامی شامل مصدایقی همچون صدقه جاریه، احسان، برّ و معروف به معنای کار ارزشمند است.

اما جمعه موقت تهران بیان کرد: ترویج فرهنگ وقف به معنای ماندگار کردن فرهنگ خدمت است؛ لذا نباید فرهنگ وقف را صرفاً به تخصیص وجه نقد، امکانات و زمین محدود کنیم؛ چرا که این موارد نمادی برای کار خیر و اقدامی ماندگار هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ‌بسیاری از مدارس، مساجد و بیمارستان‌های ما خروجی فرهنگ وقف هستند افزود: بسیاری از بیمارستان‌ها و مدارس که امروزه از آن‌ها استفاده می‌شود، نتیجه ترویج فرهنگ وقف در کشور است، ما در برخی مواقع برای حل مشلات مردم راهی جز زنده نگه داشتن فرهنگ وقف نداریم.

متعلقات وقف را محدود نکنید

خاتمی تصریح کرد: نباید هیچ‌گاه متعلقات وقف را محدود کرد؛ چرا که وقف هر کار و موضوعی را در برمی‌گیرد، وقف بسته به مقتضیات زمانی و مکانی تغییر می‌کند؛ به عبارت دیگر نیازهای جامعه ممکن است موضوع وقف را از یک قالب به قالبی دیگر تغییر دهد.

وی در ادامه با اشاره به نقش علما در ترویج فرهنگ وقف در جامعه عنوان کرد: ترویج فرهنگ وقف به معنای تلاش برای حل خلاء‌های موجود درجامعه است، علما به عنوان عاملان دینی باید علاوه بر هدایتگری در اصل وقف، از راه‌های جذب وقفیات جدید نیز آگاهی داشته باشند.

اقدامات تشویقی در زمینه پدیده‌های نوظهور در عرصه وقف را به کار بگیرید

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نامگذاری برخی جوایز به نام شخصیت‌های معتبر می‌تواند واقفان را ترغیب به وقف در عرصه‌های جدید کند تصریح کرد:‌ همان‌طور که مردم را به زیارت سیدالشهداء ترغیب می‌کنیم، باید در این زمینه پدیده‌های نوظهوری در عرصه وقف نیز اقدامات تشویق لازم به کار گرفته شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: علما وظیفه دارند علاوه بر اینکه اصل وقف را بیان می‌کنند، مصداق آن را هم بیان کنند، علما باید راهنمای مردم در این زمینه باشند.

به گزارش نامه نیوز،وی با اشاره به جمع‌آوری کمک برای حادثه اخیر در کرمانشاه توسط برخی ورزشکاران و هنرمندان گفت: اینکه برخی افراد محبوبیت خود را خرج جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان می‌کنند اقدام پسندیده‌ای است؛ این درحالی است که علمای دین می‌توانستند علاوه بر تشویق مردم برای اهدای کمک‌های خود به مراجع قانونی، خود نیز باید در این زمینه ورود جدی پیدا می‌کردند که به مراتب تأثیرگذاری بیشتری داشت.

ترویج وقف نیازمند اعتمادسازی در جامعه است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم اعتمادسازی در موضوع وقف بیان کرد: مردم باید اعتماد کنند برای مثال آنچه که در ضریح امامزادگان می‌ریزند، خرج همان امامزاده می‌شود، اینکه ما پول را به خزانه بریزیم و پس از گردش کار و کسر حساب، نذورات مردمی به امامزاده برگردد، درست نیست، و این خود سبب می‌شود که تبلیغات منفی علیه آن صورت بگیرد.

خاتمی افزود:‌ سم‌پاشی ضد انقلابیون در این عرصه، سبب شده که یک کلاغ و چهل کلاغ‌های بسیاری صورت بگیرد؛ از اینرو تأکید ما بر این است که به دنبال پدیده‌های جذاب و نوظهور در وقفیات باشید، امری که در گذشته وجود نداشته است.

وقف در حوزه نیاز جوانان اولویت جامعه باشد

وی ادامه داد: برای عاشورا و امام حسین(ع) نذورات بسیار جمع می‌شود، در سال‌های اخیر نیز پیاده‌روی اربعین شکوه و عظمتی پیدا کرده که در جای خود شایسته تقدیر است؛ اما ما باید از طرفیت وقف در خدمت‌رسانی به جوانان به ویژه در زمینه احداث خوابگاه نیز به کار بگیریم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در تهران جوانان بسیاری نیاز به مکانی برای مطالعه دارند، که می‌توان در کنار احداث مسجد برای آن‌ها سالن مطالعه ساخت و از این طریق آن‌ها را به سمت امور دینی جذب کرد.

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آرمان ما این است که از جهت مالی بتوان حوزه علمیه‌ای مستقل داشته باشیم، که این امکان در حال حاضر وجود ندارد، حوزه علمیه هزینه‌های بسیاری در زمینه برنامه‌های آموزشی و غیرآموزشی دارد که حل این مشکل جز از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های علمیه ممکن نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید