از سعدِ ریاض تا سعدِ بیروت

    کد خبر :155455

-تصمیم «سعد الحریری» در تعلیق استعفایش از نخست وزیری بیش از هر چیز تفاوت در لحن و رویکرد او را با روزهایی که در ریاض بود برجسته کرد؛ روزهایی که به گفته «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، در بازداشت سعودی ها بود.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان روز گذشته پس از دیدار با رئیس جمهوری و رئیس پارلمان، گفت که به توصیه عون، در تصمیمش برای استعفا درنگ می کند.
الحریری روز شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در حالی که در ریاض به سر می برد، اعلام استعفا کرد.
اما رئیس جمهوری لبنان این استعفا را نپذیرفت و با بیان اینکه الحریری در بازداشت است گفت که منتظر بازگشت او به بیروت می ماند تا درباره دلایل استعفایش با او گفت و گو کند.
به دنبال اجماع ملی در لبنان، مقام های این کشور یک رشته تماس ها و دیدارهایی را با مقام ها و دیپلمات های کشورهای دیگر ترتیب دادند که نقش مهمی در همراهی این کشورها با موضع لبنان داشت.
سرانجام با پادرمیانی فرانسه، سعد الحریری شنبه گذشته پس از دو هفته حضور در ریاض به پاریس رفت و سرانجام سه شنبه شب به بیروت بازگشت.
همزمان با عید استقلال لبنان، سعد الحریری با قرائت بیانیه ای از کاخ ریاست جمهوری اعلام کرد که نسبت به تقدیم استعفای خود درنگ می کند.
این رویداد، بازتاب گسترده ای در شبکه های تلویزیونی لبنان پیدا کرد. در ادامه به روایت این رسانه ها اشاره می شود:

**تلویزیون رسمی لبنان:
با تدبیر رئیس جمهوری و درایت رئیس پارلمان، اوضاع به خیر گذشت و الحریری استعفای خود را تعلیق کرد به این امید که گفت و گوهای ملی درباره سیاست بی طرفی با نظارت رئیس جمهوری در کشور آغاز شود.
پس از تعلیق استعفا، دو گام پیش رو خواهد بود؛ اول، گفت و گوها درباره کنار کشیدن لبنان از بحران های منطقه و دوم، آغاز به کار مجدد دولت و رسیدگی به امور کشور و آمادگی برای انتخابات پارلمان.

**شبکه NBN:
در روز استقلال، سعد الحریری نخست وزیر با موضع حکیمانه به سلام و تحیت رئیس جمهوری و رئیس پارلمان پاسخ مثبت داد تا وحدت ملی که از زمان استقلال نظیر نداشته، همچنان در کشور برقرار بماند.
عید استقلال امسال متفاوت از سال های دیگر بود؛ با حضور ارتشی که همه وجودش را نثار کشورش کرده و در عملیات «فجر ارتفاعات» (علیه داعش) بر تروریسم پیروز شد. از سوی دیگر شاهد دولتی هستیم که روسای سه گانه همگی در آن حضور پیدا کرده اند.

**شبکه المنار:
لبنانی ها هفتاد و چهارمین عید استقلال خود را با پایبندی به وحدت گرامی داشتند و از زبان رئیس جمهوری شان یکپارچه پیام وحدت بخش در برابر دشمن اسرائیلی و تکفیری سردادند.
بعد از گذشت چند روز از فضای شک و تردید در کشور، نخست وزیر به همراه رئیس پارلمان به دیدار رئیس جمهوری رفت و پس از گفت و گو با میشل عون، بیانیه ای را قرائت کرد که با اراده و خواست خود نوشته بود: «در پاسخ به درخواست رئیس جمهوری، در تقدیم استعفای خود درنگ می کنم.»
نکته اینجاست که بیانیه جدید الحریری هیچ شباهتی به بیانیه قبلی که لبنانی ها از خارج مرزها آن را شنیده بودند نداشت. امید است که بیانیه ها و اظهار نظرها همواره بازتاب و انعکاسی از واقعیت های سیاسی و ناشی از مسئولیت پذیری باشد.

**شبکه MTV:
در عید استقلال و بعد از گذشت هجده روز از اعلام استعفای الحریری، سرانجام الحریری به عقب نشینی از استعفا رضایت داد. اما چگونه؟
سناریوهای زیادی مطرح است اما واقع بینانه ترین آنها این است که فشارهای بین المللی و عربی به برخی طرف های مربوطه در بحران کنونی اثرگذار بود و باعث شد عربستان از هیجان و تب و تاب قبلی بیفتد و وضعیت لبنان را در نظر بگیرد. از آن طرف، ایران و حزب الله نیز در موقعیت بی طرفی موضع گرفتند.

**شبکه OTV:
رئیس جمهوری درخواست کرد و نخست وزیر به درخواست او لبیک گفت. دولت همچنان پابرجاست و عید استقلال در کاخ ریاست جمهوری و مقر نخست وزیر و در همه جای لبنان گرامی داشته شد.
حال، همه چشم ها در منطقه و جهان متوجه لبنان است تا پس از برقراری مجدد ثبات، به سمت تحولات مثبت گام بردارد و علاوه بر شروع به کار دوباره دولت، مقدمه چینی های لازم برای برگزاری انتخابات پارلمان در سال 2018 را از سرگیرد.

**شبکه LBCI:
آیا سعد الحریری می داند چه کرد؟ او با اقدام امروز خود امید را نه در دل هواداران خود در حزب المستقبل، بلکه در دل همه لبنانی ها زنده کرد.
امروز هواداران المستقبل در منزل او در بیت الموسط جمع شدند و یکصدا فریاد حمایت از ثبات لبنان و کرامت مردم را سر دادند.
امروز همه چشم ها به کاخ ریاست جمهوری خیره مانده بود، جایی که رئیس جمهوری از نخست وزیر خواست تا در استعفای خود درنگ کند و الحریری به این خواسته پاسخ مثبت داد. پاسخی که به قول رئیس جمهوری برای شروع گفت و گوهای ملی تکیه داشت.
بر همین اساس، رئیس جمهوری ظرف 48 ساعت آینده رایزنی هایی را برای گفت و گوهای همه جانبه آغاز خواهد کرد و همه می دانند که در مرحله پیش رو، میشل عون چه مسئولیت بزرگی بر عهده دارد.

**شبکه المستقبل:
بیش از سی هزار نفر در بیت الوسط گرد آمدند تا به الحریری اعلام کنند که او را رئیس و خط اول دفاع از لبنان و ثبات کشور می دانند.
سی هزار نفر در مقابل مقر الحریری جمع شدند و در برابر چشمان جهانیان فریاد حمایت از الحریری سر دادند و الحریری نیز در مقابل از آنها قدردانی کرد و وعده ادامه مسیر به آنان داد.
پیش از آن نیز نخست وزیر از کاخ ریاست جمهوری اعلام کرد که در پاسخ به خواسته میشل عون رئیس جمهوری، نسبت به تقدیم استعفای خود درنگ می کند تا راهی برای گفت و گو و رایزنی درباره علت استعفا و زمینه های آن فراهم سازد.
این دو صحنه، چهره جدید سیاست داخلی کشور را در مرحله پیش رو ترسیم خواهد کرد.

**شبکه الجدید:
عربستان عقب نشینی کرد و الحریری دست نگه داشت. متنی که شبانه در ریاض نوشته شده بود، سحرگاه در بیروت محو شد و رنگ باخت. با تدبیری برخاسته از متن قانون اساسی، معادله تازه ای رقم خورد: «استعفایم را مطرح کردم، رئیس جمهوری از من خواست.. قبول کردم.» این سه جمله به نخست وزیر این امکان را داد تا برگه استعفای خود را بی اثر سازد.
الحریری به کشور بازگشت تا از استعفای غیر ارادی خود برگردد. مردم از او مانند فاتحان استقبال کردند، یا مانند اسیرانی که از زندان و شکنجه رهایی پیدا کرده اند. الحریری نیز در هیچ یک از سخنان خود، مساله ربوده شدن یا بازداشت یا بهتر بگوییم، محدود شدن آزادی های خود را نفی نکرد. در برابر هواداران خود مانند آزاده ای که به آغوش وطن برگشته سخن گفت و هوادارانش با تشویق های ممتد خود انگیزه سخن گفتن به او را دادند بی آنکه هراسی از زندان بانش که روزی در چهره «السبهان» تجلی پیدا کرده بود نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، امروز الحریری آزاد شده، در میان حمایت های رسمی و مردمی، معادله «درنگ» را مطرح کرد. اما آیا فردا او تصمیم خواهد گرفت با اعلام تشکیل اولین جلسه هیات دولت، به عنوان نخست وزیر در لبنان بدون دخالت خارجی حکمرانی کند یا اینکه آثار بر جا مانده از دوره زندان، بر عمکرد او در منصب نخست وزیری اثر خواهد گذاشت؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید