هشدار ترانس‌نفت نسبت به کیفیت نفت اورال روسیه

    کد خبر :155319

یکی از مقامات شرکت ترانس‌نفت هشدار داد همچنانکه میزان بیشتری نفت دارای سولفور اندک به چین صادر می‌شود، میزان سولفور صادرات نفت اورال روسیه به اروپا امسال و سال آینده به سطح بحرانی خواهد رسید.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایسنا، سرگی آندرونوف، نایب رییس شرکت ترانس‌نفت که شرکت انحصاری خط لوله ملی روسیه است، اظهار کرد این شرکت هیچ ظرفیت فناوری برای ادامه کاهش سطح سولفور نفت اورال برای خریداران اروپایی ندارد زیرا روند صادرات اورال دارای سولفور اندک به چین همچنان به رشد ادامه می‌دهد.

بخشی از دلیل این تغییر در مقصدهای صادراتی، افزایش عرضه گریدهای نفت خام رقیب در مدیترانه از جمله گرید CPC قزاقستان، نفت آذربایجان و نفت کردستان عراق است. این امر باعث شده نگاه روسیه برای گریدهای شیرین‌تر خود به شرق معطوف شود.

علت دیگر این است که پالایشگاه‌های روسیه برای فراوری نفت ترش مجهز شده‌اند و نه نفت خیلی ترش. سطح سولفور در حدود ۱.۶۳ درصد نگه داشته شده و نباید از ۱.۸ درصد فراتر رود. همچنان که تولید در چند سال اخیر رشد کرده است، از سال ۲۰۱۴ نفت خام دارای سولفور بالاتر به محموله‌های صادراتی اضافه شده و تا این تاریخ، سطح سولفور صادرات اورال حدود ۱.۶۱ درصد بوده است.

با این‌همه صادرات اورال به چین که از طریق خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام صورت می‌گیرد، حاوی سولفور حدود ۰.۵ درصد است و به این ترتیب در رده نفت شیرین قرار می‌گیرد که پالایش آن برای پالایشگاه‌ها راحت‌تر است. نفت ترش نفت حاوی سولفور بالای ۰.۵ درصد است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این مقام ترانس‌نفت هفته گذشته گفته بود از سال ۲۰۱۴ میزان نفت حاوی سولفور بالا که از طریق شبکه ترانس‌نفت حمل شده، به میزان ۳۶.۶۵ میلیون بشکه (۵ میلیون تن) رشد کرده و کیفیت کلی این گرید را به خطر انداخته است. همچنین میزان نفت دارای سولفور بالا که از طریق پالایشگاه‌های روسی فراوری شده است، در همین مدت به میزان ۳۳ میلیون بشکه (۴.۵ میلیون تن) کاهش یافته است. ترانس‌نفت میزان ارسال اورال دارای سولفور بالا به چین را به ۸۸ میلیون بشکه (۱۲ میلیون تن) افزایش داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید