قرار نیست مستعمره کشورهای خارجی باشیم!

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار می‌گوید: دولت درهای واردات را باید در مواقع لازم و برای اقلام و تجهیزات ضروری و زیربنایی باز کند و اجازه ورود هر کالایی را به کشور ندهد.

حمید نجف  با ارزیابی موانع پیش روی تولید اظهار کرد: در حال حاضر نیاز ویژه‌ای به اصلاح سیاستهای بانکی داریم چون بخش تولید به دلیل شرایط موجود به تزریق نقدینگی نیاز دارد و پرداخت تسهیلات بانکی با درصد سود بالا کمکی به کارخانه‌های تولیدی نمی‌کند. بنابراین تا زمانی که سیاستهای بانکی به روز نشود و اصلاحات ساختاری و عملیاتی در بانکها صورت نگیرد، بخش تولید همچنان در رکود خواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار سیاستهای بانکی باید سیاستهای واردات را هم اصلاح کنیم، کلید دست ما و سدّی که می‌تواند در برابر واردات برخی اقلام بایستد گمرک است که باید بیش از گذشته تقویت شود.

نجف در عین حال از واردات سنگ قبر و تسبیح به کشور انتقاد و اظهار کرد: معتقدم واردات باید در مورد اقلام مورد نیاز کشور باشد، نمی‌توانیم هر چیزی را از هر کشوری وارد کنیم، در حالی که مشابه آن در داخل هست یا حداقل توان تولید آن را داریم. درعین حال نباید به کشورهای دیگر باج بدهیم و اساسا قرار نیست که مستعمره کشورهای خارجی باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تصریح کرد: دولت درهای واردات را باید در مواقع لازم و برای اقلام ضروری باز کند آن هم به شرطی که مشابهش در داخل نباشد، مثل تجهیزات زیربنایی و زیرساختی که امروز کشور به شدت به آن احتیاج دارد.

وی در ادامه یکی از چالش‌های پیش روی اشتغال کشور را وجود بخش‌های خصولتی دانست و گفت: یکسری از بخش‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را داریم که به آنها بخشهای خصولتی می‌گویند، چون نه دولتی هستند نه خصوصی و برخی اتفاقات ناگوار را به دلیل سوء مدیریتهای مختلف در این بخش‌ها شاهد هستیم.

نجف افزود: در شرکتهای خصولتی چالش اساسی این است که اگر درآمدی داشته باشند هیچ نظارتی روی آن نیست و اگر از نظر هزینه دچار مشکل شوند، ضررشان در جیب صندوق‌ها است، در صورتی که پول کارگران و کارمندان در آنها است.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تاکید کرد: امروز بخشی از تحریم‌های خارجی برداشته شده و کارفرمایان نمی‌توانند همه مشکلات را گردن تحریم‌ها بیاندازند ولی با تحریم‌های داخلی و برخی تفکرات پوسیده دولتی مواجهیم.

او ادامه داد: دولت چند سال گذشته تمام تمرکز خود را روی برجام گذاشت و از همین رو برخی مدیران دولتی و مخالفان دولت، ضربه نهایی را به دولت زدند و داستان برجام را برای دولت حیثیتی کردند تا جایی که با اظهاراتشان جامعه دچار فضای دو قطبی موافقان و مخالفان برجام شد و جدل بیهوده راه افتاد.

نجف تصریح کرد: دولت برای آنکه هم به مخالفان پاسخ بدهد هم نتایج برجام را برجسته نشان بدهد، تمام توان خود را در گام اول سیاستهای کلانش روی برداشتن موانع و مشکلات اقتصادی گذاشت تا راه را برای سرمایه‌گذاری خارجی و گسترش مراودات باز کند که قدم اول را درست برداشت، هرچند که می‌توانست اصلاحات ساختاری اقتصاد را به موازات آن کلید بزند.

به اعتقاد وی، دولت در برخی بخش‌ها مثل مالیات عملکرد خوبی داشته ولی تولیدکنندگان هم باید تقویت شوند تا بتوانند به دولت مالیات بدهند به همین دلیل برخی سیاستها مثل سیاستهای بانکی و واردات در کشور باید اصلاح و به روز شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید