پرسه اينترنتیِ دو ساعته دانش‌ آموزان در روز

    کد خبر :155065

این روزها یکی از دغدغه های والدین، استفاده بچه ها به‌خصوص دانش‌آموزان از فضای مجازی است؛ اینکه چند ساعت در روز و چگونه از این فضا استفاده می‌کنند. سال هاست که پای اینترنت به کامپیوتر و موبایل بچه‌ها باز شده و طبیعی است که برای انجام تکالیف درسی‌شان از این فضا استفاده کنند.

آن‌ها جواب هر کدام از سوال‌هایی را که حتی والدین‌شان نمی دانند، می‌توانند با یک سرچ ساده در گوگل پیدا کنند و هم اطلاعات خودشان را بیشتر کنند و هم تکالیف درسی‌شان را انجام دهند. اما فضای مجازی مانند دیگر محیط‌ها، همان‌گونه که مزیت‌هایی دارد، می تواند معضلاتی نيز داشته باشد. اما راهکار آن، آموزش صحیح استفاده از این فضا به دانش‌آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در اين باره به نقش پررنگ خانواده‌ها در کنترل دانش‌آموزان برای حضور در فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های مربوط به آن، اشاره و تاكيد كرد: « طبق پایش انجام شده، میانگین زمانی که دانش‌آموزان پای اینترنت، تلگرام و امثال‌آن صرف می‌کنند، بیش از دو ساعت در روز است». مهدی فیض درباره اقدام های انجام شده برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی در جمعیت دانش‌آموزی از تدوین کتب سواد رسانه ای خبر داده و گفته است: «یک اقدام رسمی در آموزش و پرورش پیرامون تدوین کتب سواد رسانه شکل گرفت و اکنون شاهد تدریس آن در دبیرستان‌ها هستیم، البته معتقد نیستیم این اقدام کفایت می‌کند اما می‌تواند تا حدی دانش‌آموز را نسبت به پیامدهایی که حضور و درگیری با فضای مجازی و رسانه‌های جدید دارد، آشنا کند».

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به مشاوران مدارس نیز توصیه کرد که درباره این موضوع با دانش آموزان صحبت کنند. او گفت:« البته این موضوع باید در خانه نیز دنبال شود،برای اینکه بیشتر از مدارس، خانواده‌ها باید فرزندان خود را کنترل کنند». او لازمه این کنترل را رفتار صمیمانه والدین با فرزندان‌شان می داند و می گوید:« اگر مادر و پدر با فرزندشان صمیمی باشند، راحت می توانند با او درباره این موضوع صحبت کنند و به نتیجه برسند». اما تعدادی از دانش آموزانی که در مدارس تحصيل می‌کنند، فرزند طلاق هستند و یا اینکه در خانواده ای بحران زده زندگی می کنند و پدر و مادر نمی توانند با آن‌ها ارتباط موثری داشته باشند، همین موضوع باعث می شود که این دانش‌آموزان وقت‌های اضافی شان را در فضای مجازی بگذرانند. فیض درباره این طیف از دانش‌آموزان می گوید: « در خانواده‌های گرفتار بحران، دانش‌آموز در وضعیت رهاشدگی قرار می‌گیرد و این رهاشدگی باعث می‌شود وي بدون نظارتی از سوی پدر و مادر، عمده وقت خود را در فضای مجازی بگذراند». مدتی پیش بازی‌اي به نام نهنگ‌آبی که در آن نوجوانان ترغیب به خودکشی می شدند، در فضای مجازی منتشر شد. بعد از آن نیز دو دانش‌آموز دختر دبیرستانی در اصفهان به قصد خودکشی، خود را از بالای یکی از پل‌های این شهر به‌پایین پرتاب کردند. آن‌ها قبل از این اقدام، کلیپی را با موبایل از خود ضبط کردند که بعد از خودکشی‌شان در فضای مجازی منتشر شد.

آن‌هامشکلات شخصی را علت خودکشی‌شان بيان کرده بودند. اما معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت:« دیگر نباید شاهد چنین اتفاق‌هایی در میان دانش آموزان باشیم». او درباره میزان حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی نیز افزود:« در پایشی که به روش نمونه‌گیری در چند کلانشهر صورت گرفته، میانگین زمانی که دانش‌آموزان پای اینترنت، تلگرام و امثال‌آن صرف می‌کنند، بیش از مقدار استاندارد است».فیض درباره استاندارد ساعت هایی که کودکان و نوجوانان می توانند در فضای مجازی فعالیت کنند نیز ،گفت:« استاندارد استفاده گروه های مختلف سنی از فضای مجازی متغیر است؛در دانش آموزان سنین بالا، نیم ساعت و در سنین کمتر، یک ربع در روز است اما دانش‌آموزان ‌چهار برابر این مقدار را در فضای مجازی می گذرانند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید