تثبیت بورس در کانال 88 هزار واحدی//فرابورس از مرز یک هزار واحد عبور کرد

    کد خبر :150866

شاخص بورس امروز (شنبه) با 196 واحد رشد در جایگاه 88 هزار و 202 واحدی ایستاد و شاخص فرابورس نیز برای نخستین بار در طول فعالیت خود توانست از مرز کانال یک هزار واحدی عبور کند.

تداوم رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، همچنان سهام شرکت های پالایشی را جذاب کرده و بخش عمده ای از معاملات بورس را به خود اختصاص داده است.
نمادهای پالایشی مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفته اند به طوری که نماهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران)و شبریز (پالایش نفت تبریز) در معاملات امروز، بیشترین نقش مثبت را در رشد بازار ایفا کردند، اما تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.
در معاملات امروز 534 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 174 میلیارد ریال در 44 هزار و 60 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 62 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، پنج واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، سه واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 191 واحد رشد کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 229 واحد بالا رفت اما شاخص بازار دوم بورس 58 واحد کاهش یافت.

**عبور شاخص کل فرابورس از مرز یک هزار واحدی
شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد بیش از 11 واحدی، برای نخستین بار موفق به عبور از کانال 1000 واحدی شد و در ارتفاع یک هزار و هشت واحدی ایستاد.
با رشد امروز، شاخص فرابورس، میززان بازدهی آیفکس از ابتدای سال به بیش از 15 درصد رسید.
نگاهی به حجم و ارزش بازارهای فرابورس نشانگر آن است که معامله‌گران افزون بر 196 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر یک هزار و 618 میلیارد ریال را دست به دست کرده‌اند.
از سوی دیگر روز جاری نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان و پالایش نفت شیراز به ترتیب با 4.9 و 4.2 درصد، بیشترین رشد قیمتی را به همراه داشتند؛ این در حالی است که نماد «قچار» از گروه قندوشکر با بیشترین افت قیمتی نسبت به سایر نمادهای فرابورسی مواجه شد.

**«اخزا611» مبلغ 863 هزار و 930 ریال قیمت خورد
به گزارش ایرنا،وزارت امور اقتصادی و دارایی امروز به نمایندگی از دولت رقم 9 هزار میلیون ریال اسناد خزانه اسلامی را در نماد «اخزا611» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه کرد که هر ورقه از آن 863 هزار و 930 ریال قیمت خورد.
این اوراق که دارای مدت 13 ماه بوده و در روز 24 آبان‌ماه جاری در فرابورس پذیرش شده، پیش از این در تاریخ 13 آبان 96 انتشار یافته و در روز 13 آذرماه سال 97 سررسید خواهد شد.
مبلغ اسمی هر ورقه «اخزا611» یک میلیون ریال است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تأمین اعتبار این اسناد را متعهد شده که در تاریخ سررسید، مبلغ اسمی هر ورقه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان این اوراق واریز خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید