این فیلم‌ساز، تاریخ ساز کن می‌شود؟

«میشائیل هانکه» که با فیلم جدیدش امسال هم در جشنواره کن حضور دارد این فرصت را خواهد داشت تا سومین نخل طلای کن را به کارنامه سینمایی خود اضافه کند.

فیلم «پایان خوش» جدیدترین ساخته سینمایی «میشائیل هانکه» که امسال به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی کن 2017 انتخاب شده است، این فرصت را فراهم کرده تا این کارگردان صاحب‌نام اتریشی برای سومین‌بار برنده نخل طلای بهترین فیلم شود و رکورددار تمام ادوار این جشنواره سینمایی نام گیرد.

«پایان خوش» که تابستان سال در مناطق شمالی فرانسه مقابل دوربین رفت، اولین ساخته «هانکه» پس از فیلم «عشق» است که در سال 2012 موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم از جشنواره کن و اسکار بهترین فیلم خارجی‌ زبان شد و در گیشه جهانی نیز به فروش 34 میلیون دلار دست یافت.

در این فیلم جدید بار دیگر «ایزابل هوپر» و «ژان-لویی ترنتینیان» بازیگران اصلی فیلم «عشق» مقابل دوربین «هانکه» رفته‌اند و فیلم نیز روایتگر داستان خانواده‌ای بورژوا است که چشمان خود را به آنچه در جهان اطرافشان می‌گذرد، بسته‌اند.

امسال آثاری از «آندری زیاگینتسف»، «سوفیا کاپولا»، «فاتح آکین»، «نائومی کاواسه»، «تاد هینس» و «میشل آزاناویسیوس» از جمله مهم‌ترین رقبای فیلم «هانکه» برای تصاحب نخل طلای کن هستند که هیچ یک سابقه کسب این جایزه ارزشمند را ندارند.

«آلف خوباریا» کارگردان تئاتر و سینمای اهل سوئد اولین کسی بود که توانست رکورد کسب دو نخل طلای کن را به نام خود ثبت کند و دوبار در سال‌های 1946 با فیلم «آیریس و ستوان» و 1951 «خانم جولی» جایزه بهترین فیلم جشنواره کن را به دست آورد که البته در آن زمان هنوز جایزه نخل طلا ایجاد نشده بود و جایزه بزرگ جشنواره معادل نخل طلای بهترین فیلم بود.

«فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان صاحب‌نام آمریکایی در سال 1974 “جایزه بزرگ جشنواره” را با فیلم «مکالمه» کسب کرد و در سال 1979 نیز افتخار کسب جایزه نخل طلا را با فیلم «اینک آخرالزمان» تکرار کرد.

«بیل آگوست» کارگردان نامدار دانمارکی نیز اولین بار درسال 1987 با فیلم معروف «پله فاتح» نخل طلا را به خانه برد و بار دوم با فیلم «بهترین نیات» در سال ۱۹۹۲ توانست این جایزه را از آن خود کند.

«امیر کاستاریکا» کارگردان صربستانی در سال‌ 1985 با «وقتی بابا رفته بود ماموریت» و در سال 1995 با «زیرزمین»؛ «شوهی ایمامارو» در سال 1983 با «ترانه‌های غمگین از نارایاما» و در سال 1997 با فیلم «مارماهی»؛ برادران «داردن» با دو فیلم «روزتا» و «کودک» در سال‌های 1995 و 2005 و «میشائل هانکه» در فاصله سه سال از 2009 تا 2012 با دو فیلم «روبان سفید» و «عشق» دیگر کارگردان دنیای سینما هستند که دو نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را در کارنامه سینمایی خود می‌بینند.

هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ می (۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود و امسال «پدرو آلمادوار»، کارگردان مطرح اسپانیایی، ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید