تجویز دارو برای بیماران سرپایی در کشور «جزیره ای» است

    کد خبر :144313

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو، گفت: در بحث بیماران سرپایی، پزشکان در جزیره خود و داروخانه ها هم در جزیره خود هستند و میان آنها همگونی وجود ندارد.
به گزارش مهر، دکتر نوشین محمدحسینی با حضور در برنامه نبض شبکه خبر درباره تجویز دارو و استانداردهای آن در جهان، اظهارداشت: در تجویز دارو باید تشخیص درست باشد. بیشتر بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند، اگر دارو تجویز نشود فکر می کنند کاری برای آنها انجام نشده است.

وی بر ضرورت پیگیری تجویز منطقی دارو برای بیماران تاکید کرد و افزود: گاهی برای یک بیمار یک قلم دارو هم زیاد است ولی گاهی برای یک بیمار ۱۰ قلم دارو منطقی است این بسته به بیمار و نوع بیماری متفاوت است.

محمدحسینی ادامه داد: تجویز منطقی دارو باید بر اساس نیاز بیمار و دوره درمان باشد، منطق این است که بر اساس پروتکل درمانی و تشخیص بیماری، دارو تجویز شود.

وی گفت: بر اساس تحقیقات جهانی، ۵۰ درصد از داروهایی که تجویز می شود، مناسب و ایده آل نیست.

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو ادامه داد: یک سوم از داروها امکان جابجایی دارد. تقریبا ۶۰ درصد پزشکان راهنمای درست برای استفاده از دارو را به بیمار ارائه نمی دهند بنابراین ممکن است بیمار زمان، دوره مصرف و همچنین نگهداری دارو را رعایت نکند که عوارض در درمان ایجاد شود.

محمد حسینی از تداخل دارویی نیز به عنوان یکی دیگر از علل بروز عوارض دارویی نام برد و افزود:آمار در تجویز منطقی این است که تعداد اقلام تجویزی ما متناسب با آمار جهانی باشد. از نظر قیمت دارو نیز متناسب با میانگین جهانی هستیم البته دارو در ایران ارزان نیز است، اما تعداد مراجعه بیمار به پزشک نشان دهنده این است که در موضوع ارجاع، پزشک خانواده و فرهنگ سازی، درست عمل نکرده ایم.

محمدحسینی گفت: در بعضی موارد خطا در نسخه نویسی دیده می شود و بیماران در تجویز دارو اصرار می کنند که باید پزشکان در این باره مقاومت کنند و دارو باید با تشخیص پزشک باشد.

مسئول آموزش کمیته کشوری افزود: اگر پزشک احساس کند که لازم است با بیمار مدام سروکار داشته باشد تا درمان کامل شود باید اطمینان بین پزشک و بیمار به وجود آید و نیاز نیست خیلی از تشخیص ها با درمان دارویی باشد.

محمد حسینی افزود: زمانی پزشک و داروساز بسیار در مصرف دارو موثر بودند اما اکنون دخالت بیمار بیشتر شده است و حتی گاهی بدون مشورت پزشک به علت کمبود دانش، دارو را قطع می کند.

وی گفت: در بحث بیماران سرپایی، پزشکان در جزیره خود و داروخانه ها هم در جزیره خود هستند و میان آنها همگونی وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید