چرا صدور «ای نماد» متوقف شد؟

    کد خبر :142164

مشکل به‌وجود آمده در تاخیر صدور ای نماد به دلیل تغییر پیمانکار بوده و خبر منتشر شده در مورد وجود درگیری میان این مرکز و پیمانکار صحت ندارد. پیمانکار جدید شرکت «مگفا» است که طی چند روز آینده مشکل دریافت ای نماد را بر طرف می‌کند.

بیش از ۳ هفته است که روند صدور ای نماد از سوی متولی آن یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متوقف شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از استارتاپ ۳۶۰، مشکل صدور ای نماد به دلیل اختلاف به‌وجود آمده میان این مرکز و پیمانکار آن عنوان شده است. ادامه فعالیت تمامی کسب‌وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی مستلزم دریافت ای نماد است؛ زیرا نه‌تنها عامل اعتماد و اعتبار برای هر کسب و کار آنلاین بوده، بلکه پیش نیاز تمدید یا اخذ درگاه پرداخت الکترونیک بانک‌ها نیز هست و اخذ درگاه پرداخت بدون ای‌نماد به هیچ وجه میسر نیست.

با توجه به حساسیت و اهمیت مجوز دریافت ای نماد، سراغ متولی صدور این مجوز یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رفتیم و با رییس آن آقای رمضانعلی صادق‌زاده گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آیا خبر مشکل مرکز با پیمانکار صحت دارد؟

اجازه دهید این بحث را کلی‌تر پاسخ دهم. بر اساس تکلیفی که در اساسنامه و قانون توسعه تجارت الکترونیکی داشتیم، بایستی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مرکز داده بازرگانی داده کشور را ایجاد می‌کردیم. الان یک سری از سامانه‌ها مثل سامانه نماد اعتماد (صدور ای نماد)، سامانه ستاد و سامانه جامع تجارت هاستینگ‌اش در مراکز داده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. ما می‌خواستیم این تکلیف را انجام دهیم؛ از سال پیش شروع کردیم و با سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، وزارت صنعت، معدن و تجارت و براساس دستور آقای وزیر برای ایجاد این مرکز سرمایه‌گذاری کردیم. به تدریج این مرکز داده در حال تشکیل است. در حال حاضر هاستینگ سامانه تجارت داخلی در مرکز داده‌ای که ایجاد کرده‌ایم است. سامانه دریافت ای نماد هم مرکز داده‌اش را اینجا ایجاد کردیم. سامانه صدور ای نماد دست پیمانکار بیرونی بود، اما الان به داخل مرکز منتقلش کردیم و توسعه‌اش دادیم و داریم آن را بروزرسانی می‌کنیم.

ما در آستانه انتقال این سامانه‌ها به داخل مرکز خودمان هستیم. در این راستا برای نماد اعتماد الکترونیک در سایت خودمان هم اعلام کردیم که در حال بروزرسانی و نقل و انتقال هستیم و اختلالی که مشاهده می‌شود امیدواریم طی چند روز آینده برطرف شود.

ما از همه افراد حقیقی و حقوقی، چه آنهایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و چه آنهایی که تقاضا برای دریافت ای نماد داده‌اند و مدارکشان را فرستاده‌اند و منتظر این هستند تا لوگوی اعتمادشان را از ما بگیرند به دلیل این اختلال عذرخواهی می‌کنیم.

این اختلال طی نقل و انتقال و بروزرسانی و ایجاد زیرساخت توسعه یک امر طبیعی در صدور ای نماد است که به‌زودی برطرف می‌شود.

اختلال و توقف در صدور ای نماد، بیش از ۳ هفته در کشور خودمان هم متداول نیست. علت این همه تاخیر چیست؟

سه هفته نیست. چون سامانه بیرون بود و دست پیمانکار بود، وقتی به وی اعلام کردیم که سامانه باید در اینجا بروزرسانی شود و به اینجا بیاید طبیعی است که یک سری خدمات جاری که برای پیمانکار زمانبر بود متوقف کند. به همین دلیل در کار برخی شرکت‌ها که در مرحله فرآیند تمدید یا تجدید، یا آستانه گرفتن ‌ای‌نماد بودند و مدارکشان را ارسال کرده بودند مشکل به‌وجود آمد. از سویی مجوز آنهایی که یک مقدار کار ارزیابی‌شان زمانبر بود؛ برای مثال شرکت‌هایی که نیاز به گرفتن مجوزهای دیگری در حوزه‌های تخصصی دیگر همچون وزارت بهداشت یا بانک مرکزی یا گردشگری داشتند، صدور نماد متوقف شد تا در جریان این نقل و انتقال و بروزرسانی مجددا به آنها پرداخت شود. این زمان ۲ تا ۳ هفته‌ای شامل این گروه از کسب‌وکارها می‌شود.

برای کسب‌وکارهای کوچک در این چند روز اخیر اختلال ایجاد شد. آنهایی که فرآیند طولانی داشتند متوقف شد چون پیمانکار نمی‌توانست کار خودش را انجام دهد تا بتوانیم نقل و انتقال و بروزرسانی را انجام دهیم.

ممکن است صراحتا بفرمایید که اختلال به‌وجود آمده برای دریافت ای نماد به دلیل مشکل میان مرکز و پیمانکار نبوده است؟

پیمانکار در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار بود. وقتی تصمیم گرفتیم سامانه در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد شود طبیعی است که با مکانیزم قبلی نمی‌شد قرارداد را تمدید کرد. اشکالی که به وجود آمد در راستای عدم تمدید قرارداد به این دلیل بوده که در گذشته سخت‌افزار و نرم‌افزار در اختیار پیمانکار بود و ما چیزی در اختیار نداشتیم، اما اکنون که قرار است به اینجا منتقل شود دیگر نمی‌توانستیم تفاهم قبلی را ادامه دهیم، چون اینجا هم سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. این عدم تمدید به دلیل عوض شدن شرایط قبلی و ایجاد شرایط جدید با پیمانکار است و علتش این بوده ولی درگیری در میان نبوده است.

در مورد سوابق این پیمانکار می‌توانید اطلاعاتی بدهید؟

راستش اطلاعی از سوابق این پیمانکار ندارم. می‌توانید از خودشان بپرسید.

در مورد پیمانکار جدید می‌توانید اطلاعاتی بدهید؟

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) صد درصد برای وزارت صنایع است که به عنوان یک سازمان توسعه‌ای بر اساس قانون سیاست‌های اصل ۴۴ که اتفاقا زمانی که بنده در مجلس هفتم به عنوان نماینده از شهرستان رشت بودم تصویب شد و به عنوان یک سازمان توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی ماند. کارش توسعه صنعتی و نوسازی کشور است.

این سازمان شرکتی صددرصدی بنام مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) دارد که در حوزه آی‌تی مشغول است. سرمایه‌گذار پروژه ایدرو است، اما عامل اجرای آن از طرف این سازمان شرکت مگفا است.

با توجه به تغییر پیمانکار ریسک نشت اطلاعات کاربران وجود دارد. آیا برای امنیت اطلاعات تمهیداتی صورت گرفته است؟

مالکیت مادی و معنوی سامانه متعلق به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و این را خود پیمانکار می‌داند. اطلاعات در گدشته هم دست پیمانکار بود و به تدریج انتقال کلیه این اطلاعات به مرکز ما انجام می‌شود.

آیا عدم درز اطلاعات به بیرون را تضمین می‌کنید؟

این جز تعهدات پیمانکار در قرارداد است و طرف قراردادش دولت است.

نام شرکت چیست؟

این شرکت خصوصی است.

سوال آخر. در نهایت این اختلال در صدور ای نماد چه زمانی برطرف می‌شود؟

به تدریج. چون هم کار شبکه‌ای هم سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری است. هم‌اکنون سامانه بالاست و فعال است، منتها اشکالاتی وجود دارد که تیم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبانه‌روز مشغول هستند. پیش‌بینی‌مان این است ظرف دو سه روز آینده مشکل حل می‌شود. اما ممکن است حین عمل مشکلی به وجود بیاید که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود، اما امیدواریم طی چند روز آینده مشکل کاملا حل شود.

من اینجا از فرصت استفاده می‌کنم و از تمامی افراد حقیقی و حقوقی که ذینفع و ذی‌ربط در حوزه نماد اعتماد الکترونیک هستند به دلیل این اختلال عذرخوهی می‌کنم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید