توانایی فوق‌العاده هوش مصنوعی در تشخیص سرطان روده

    کد خبر :136346

پژوهشگران ژاپنی می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند سرطان مثانه را در کمتر از یک ثانیه تشخیص دهد. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که در ژاپن ساخته شده است، نرخ دقت 94 درصدی دارد.

پژوهشگران ژاپنی ادعا می‌کنند که نرم‌افزار جدیدی در ژاپن ساخته شده است که می‌تواند سرطان روده را در کمتر از یک ثانیه تشخیص دهد. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی در آزمایش‌هایی که اخیرا انجام شد، توانست آدنوماهای کولورکتال را تشخیص دهد. آدنومای کولورکتال، تومورهای خوش‌خیمی است که می‌تواند به سرطان تبدیل شود.

به گزارش ایتنا این سیستم هوش مصنوعی توانست تومورهای مذکور را از طریق تصاویر بزرگ شده آندوسکوپی تشخیص دهد. این تصاویر با 30000 تصویر دیگر که برای یادگیری ماشینی مورد استفاده قرار می‌گرفت، شباهت داشت.
پژوهشگران ادعا کردند که این سیستم که بیش از 300 آدنومای کولورکتال را در 250 بیمار آنالیز کرد، برای دسترسی به هر تصویر بزرگ آندوسکوپی، کمتر از یک ثانیه زمان برد و توانست بدخیمی تومورها را با دقت 94 درصد، تعیین کند.

دکتر یویچی موری از دانشگاه شوا در یوکوهامای ژاپن که مدیریت این پژوهش را بر عهده داشت، اطلاعات مربوط به پژوهش خود را در کنفرانسی که در باسلونای اسپانیا برگزار شد، ارائه داد. وی اذعان داشت: «مهم‌ترین پیشرفت این سیستم، آن است که هوش مصنوعی بدون در نظر گرفتن مهارت آندوسکوپیست، بیوپسی نوری پلیپ‌های کولورکتال را حین کولونوسکوپی فعال می‌کند.»

موری بر این باور است که این سیستم می‌تواند بیماران زیادی را از جراحی بی‌نیاز کند. بنابر گزارش موری در بارسلونا، این سیستم در حال دریافت مجوز‌های قانونی برای شروع فعالیت می‌باشد.
وی گفت: «این موضوع امکان برداشت کامل پلیپ‌های سرطانی را فراهم می‌کند و از پلیپکتومی (برداشت) غیرضروری پلیپ‌های غیرنئوپلاستیک جلوگیری می‌کند.»

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «ما بر این باوریم که این نتایج، برای کاربرد بالینی قابل قبول است و هدف فوری ما این است که مجوزهای قانونی لازم جهت راه اندازه این سیستم تشخیص را اخذ نماییم.» تشخیص زودهنگام سرطان از طریق استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها، در تمام جهان در حال بررسی است. در اوایل سال جاری میلادی اینتل و سرویس بهداشت ملی انگلستان اعلام کردند که می‌خواهند به شکلی موثر سرطان را از طریق هوش مصنوعی تشخیص دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید