هدف از سفر پوتین و علی‌اف به تهران چیست؟

    کد خبر :135791

روزنامه صهیونیستی هاآرتس، قبل از این سفر در یادداشتی تحلیلی به قلم آنشل ففر، ضمن “متحدان نتانیاهو” خواندن پوتین و علی‌اف، ادعا کرد که در سفر آینده این دو رئیس جمهور به ایران، آنها پیامی از جانب اسرائیل برای ایران خواهند داشت.

روسای جمهور روسیه و آذربایجان به زودی به تهران خواهند آمد و با همتای ایرانی خود دیدار خواهند کرد. هدف از این سفر چیست؟

به گزارش فرارو، در آستانه سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به ایران، گمانه‌زنی درباره اهداف این سفر در رسانه‌های مختلف، شروع شده است.

خبرگزاری ترند آذربایجان به نقل از وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که جلسه روسای جمهور این سه کشور، به توسعه کریدور حمل و نقل “شمال – جنوب” خواهد پرداخت.

المار محمدیاروف، وزیر خارجه آذربایجان گفت: “همانطور که به یاد دارید، اولین جلسه در باکو منعقد شد و اکنون در تهران جلسه (دیگری) برگزار خواهد شد. طرف‌ها نسبت به این موضوع، علاقه بزرگی نشان می‌دهند. آذربایجان حتی برای تخصیص وام به ایران برای ساخت بخش باقی مانده راه‌آهن موافقت می‌کند. مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و رئیس مشترک کمیسیون بین دولتی همکاری اقتصادی، اخیرا به باکو سفر کرد. تا جایی که اطلاع دارم، شرایط اعطای این وام با جزئیات با وزیر اقتصاد ما بحث شد. فکر می‌کنم که همه این موضوعات در جلسه روسای جمهور مورد بحث قرار خواهد گرفت.”

محمدیاروف اظهار کرد که این پروژه نه تنها برای شرکت‌کنندگان در آن، بلکه برای صادرکنندگانی مانند هند و وییتنام نیز منفعت بزرگی دارد.

هدف از احداث کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب، متصل کردن اروپای شمالی به آسیای جنوب شرقی است و به عنوان یک رابط متصل کننده خطوط راه آهن آذربایجان، ایران و روسیه عمل خواهد کرد.

در مرحله اولیه، قرار است سالانه پنج میلیون تُن محموله از این کریدور عبور کند و در آینده به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این سفر را فرصت بی‌نظیری برای بررسی مسائل بین المللی دانست. علاوه بر این، مبارزه با تروریسم و هماهنگ‌کردن تلاش‌ها در آن راستا، بررسی مسائل منطقه‌ای و دوجانبه از جمله اهداف این سفر اعلام شد.

پایگاه مطالعات اطلاعاتی آمریکایی استراتفور گزارش داده که روسای جمهور سه کشور قرار است توافق هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و نزاع سوریه را بررسی کنند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتس، قبل از این سفر در یادداشتی تحلیلی به قلم آنشل ففر، ضمن “متحدان نتانیاهو” خواندن پوتین و علی‌اف، ادعا کرد که در سفر آینده این دو رئیس جمهور به ایران، آنها پیامی از جانب اسرائیل برای ایران خواهند داشت. طبق ادعای این روزنامه، پوتین و علی‌اف؛ احتمالا به ایران خواهند گفت که به خاطر آینده اقتصادی ایران، بهتر است که این کشور برخی از “جاه‌طلبی‌های” خود در سوریه را ر‌ها کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید