دلیل این همه جذابیت «قهرمانان کوچک» چیست؟

    کد خبر :135122

فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» که از 12 مهر اکران خود را آغاز کرده، با اقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه رو شده و در جذب کودکان و نوجوانان به سالن سینما، موفق عمل کرده است. این فیلم توانست همزمان اقبال منتقدان را هم به دست آورد و با استقبال نسبتاً خوبی از طرف آن ها هم مواجه شده است.
این فیلم همچنین موفق ترین اثر سی امین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اصفهان هم بود و به جایزه پروانه زرین بهترین فیلم دست یافت. «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت، حالا در اکران عمومی هم، توجهات را به خود جلب کرده و توانسته با فروش حدود 800 میلیونی در دو هفته، با وجود تعداد سالن های کمتر، بالاتر از «ایتالیا ایتالیا» قرار بگیرد.
با این روند به نظر می رسد در صورتی که تعداد سالن هایش در هفته آینده هم بیشتر شود، خواهد توانست فروش بهتری تجربه کند. «قهرمانان کوچک» از لحاظ کیفیت ساخت، اثر استانداردی محسوب می شود و با استفاده از فرمول هایی ساده، در دل مخاطب عام جا گرفته است. با هم نگاهی به دلایل موفقیت این اثر می اندازیم.

1- چهره های آشنا

اولین چیزی که از پوستر فیلم هم برمی آید، استفاده کارگردان از چهره های تلویزیونی به عنوان شخصیت های بزرگ سال فیلم است. حسین قناعت در این زمینه قدم اول را محکم برداشته و دیده شدن تبلیغات اثر را تضمین کرده است. برزو ارجمند، بهنوش بختیاری، بیژن بنفشه خواه، آناهیتا همتی، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی، شهرام قائدی، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی و افشین سنگ چاپ به دلیل حضور مداوم در سریال های روتین تلویزیونی، برای کودکان و نوجوانان چهره هایی آشنا هستند و می توانند توجه مخاطب کم سن وسال را به تبلیغات فیلم، جلب کنند. اتفاقاً بازی های بیشتر این بازیگران هم با اکت های اغراق شده، دقیقاً متناسب با ژانر اثر بوده و به حفظ جذابیت اثر کمک کرده است.

2- قصه سرراست

با وجودی که طی سالیان گذشته، ثابت شده که مخاطب کودک هم مانند مخاطب بزرگ سال، بیش از هرچیز، جذب قصه فیلم می شود، اما هنوز هم هستند فیلم سازانی که به قصه های سهل انگارانه و پر از حفره های داستانی اکتفا می کنند. حسین قناعت در «قهرمانان کوچک» از این الگو پیروی نکرده و قصه اش را در عین سادگی، با چفت وبست محکمی جلوی دوربین برده است. او به خوبی توانسته حفره های داستان فانتزی اش را بپوشاند، گاف ندهد و برای مخاطب کم سن وسال، سؤال های بی جواب باقی نگذارد. فیلم به خوبی با زبان مخاطب کودک صحبت می کند و قصه ای ساده و سرراست را بدون جاه طلبی های معمول، برای مخاطب اش روایت می کند.

کارگردان، داستان را آن قدر ساده روایت کرده که مخاطبان پنج-شش ساله هم بتوانند با آن همراه شوند و آن قدر جزئیات در آن گنجانده که برای مخاطب 12-13 ساله هم جذاب باشد. علاوه بر آن، قصه اگرچه اساساً برای مخاطب خرد سال نوشته شده، اما برای مخاطبان بزرگ سال هم خالی از جذابیت نیست و آن ها را برای پایان یافتن فیلم، بی تاب نمی کند.

3- صحنه های هیجان انگیز رزمی

کارگردان با سابقه سال ها کار در عرصه سینمای کودک، به خوبی رگ خواب مخاطب کم سن وسال را می شناسد و با شناخت مناسب، دست روی رشته ورزشی تکواندو گذاشته است. قهرمانان فیلم که همگی ورزشکار هستند، به همراه یوسف کرمی قهرمان سابق تکواندوی المپیک، لحظات هیجان انگیزی را برای مخاطبان کودک و نوجوان رقم زده اند.

صحنه های رزمی اثر، آن قدری که مخاطب فیلم، لازم دارد جدی از آب درآمده اند و هیجان او را بالا می برند. «قهرمانان کوچک» سکانس های پر زدوخورد زیادی دارد و خلاصه حسابی کودکان و نوجوانان داخل سالن سینما را به وجد می آورد.

4- ناابرقهرمانان!

احتمالاً مهم ترین ویژگی «قهرمانان کوچک» شخصیت پردازی بازیگران اصلی آن است. «امیرکیان»، «ایمان»، «پارسیا» و «یاس» به عنوان شخصیت های اصلی قصه، قهرمانانی معمولی و از جنس همان مخاطبان کودک و نوجوانی هستند که به سینما می روند. تنها تفاوت آن ها با مخاطبان شان در سالن سینما، این است که با ورزش تکواندو آشنا هستند، چیزی که شاید در نسل دهه هشتادی کمتر یافت شود؛ نسلی که بیشتر خوره شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای است.

البته علاقه دهه هشتادی ها به رایانه، کاملاً در «قهرمانان کوچک» نادیده گرفته نشده و «یاس» و «پارسیا» علاوه بر تکواندو، اهل رایانه هم هستند. به جز این تفاوت، این چهار نفر کاملاً شبیه کودکان و نوجوانان معمولی هستند. کارگردان به جای استفاده از الگوهای ابرقهرمانی مسلط بر جریان اصلی سینمای جهان، از قصه ای متفاوت بهره برده و از ویژگی های خارق العاده در قهرمان های فیلم، استفاده نکرده است.

5- دوز مناسب فانتزی

حضور غول چراغ جادو و آرزوهایی که قهرمان قصه می کند، وجه دیگر اثر است که فانتزی مدنظر بسیاری از مخاطبان دهه هشتادی را تأمین می کند؛ مخاطبانی که با داستان ها و فیلم های «هری پاتر»، «آرتمیس فاول» و امثالهم بزرگ شده اند و در هر اثر داستانی، به دنبال رگه های فانتزی می گردند. «قهرمانان کوچک» که به خوبی توانسته رضایت این بخش از مخاطبان را به دست بیاورد، غول چراغ جادو را با روایتی بدیع نمایش می دهد و ذهن مخاطب اش را برای مدتی از این روایت نو، پر می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید