پروژه آمریکا نفوذ داعش به آسیای مرکزی از طریق افغانستان است

    کد خبر :134818

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با بیان اینکه ایران و روسیه خواهان برقراری امنیت در افغانستان هستند، گفت: آمریکا با استقرار داعش می‌خواهد از طریق افغانستان به آسیای میانه نفوذ کند اما به عقیده من این پروژه از همین الان ناکام است.

«احمد سعیدی» کارشناسی مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کابل اظهار داشت:کشورهایی که در افغانستان حضور نظامی دارند، در رأس آن آمریکا هیچگاه حاضر نیستند که در افغانستان نظم، صلح و امنیت سراسری برقرار شود.

وی در این ارتباط ادامه داد: «کشورهایی که در افغانستان حضور نظامی دارند بطور مشخص خواهان برقراری صلح و امنیت در این کشور نیستند چرا که جنگ به نفع آنها و استراتژی آنهاست.»

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در مقابل کشورهایی چون «ایران» و «روسیه» خواهان برقراری صلح و امنیت در افغانستان هستند و اهدافی را برای شکست تروریست‌ها در این کشور دنبال می‌کنند.

به گفته سعیدی ایران و افغانستان براساس تمایلات طرفین و با تکیه بر مشترکات فرهنگی ارتباط خوبی باهم دارند و ایران ثابت کرده خواهان برقراری صلح در افغانستان است اما مدرکی که بتواند ثابت کند که جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مداخله نظامی می‌کند برخلاف اظهارنظر برخی رسانه ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اظهارنظر برخی مبنی بر تماس ایران و روسیه با طالبان تصریح کرد: ایران اهدافی را در افغانستان براساس مرز مشترک و همسایگی دنبال می‌کند اما این ارتباطی به حمایت از مخالفان مسلح ندارد و هیچ مدرکی هم در اینباره وجود ندارد، روسیه و ایران اگر با طالبان تماس هم دارند به دلیل نگرانی از حضور داعش است نه با هدف تروریستپروری و یا حمایت از مخالفان مسلح.

سعیدی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود گفت: با این شرایط باور نمی‌کنم صلح و امنیت در افغانستان حداقل تا بیست سال آینده هم برقرار شود.

به بیان این کارشناس سیاسی افغانستانی جنگ جاری در افغانستان یک پروژه‌ای است که در آن تمام کشورهای منطقه هدف قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا به هر قیمتی که شده باید داعش و تروریسم را به آسیای میانه برساند و افغانستان بهترین مسیر جابجایی، انتقال و استقرار داعش است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: البته این مسئله هم وجود دارد که آمریکا با استقرار داعش بخواهد ایران را هم نگران سازد.

سعیدی در ادامه از نگرانی روسیه در ارتباط با حضور داعش یاد و تصریح کرد: روسیه نیز از حضور داعش در آسیای میانه نگران است و این نگرانی روسیه وقتی شدت پیدا می‌کند که دیده می‌شود برخی از رهبران داعش از ازبکستان و تاجیکستان هستند.

وی پروژه آمریکا برای نفوذ داعش در آسیای میانه را ناکام خواند و افزود: پوتین با چنگالی آهنین سبب جلوگیری از حضور داعش در آسیای میانه خواهد شد.

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل داخلی افغانستان، «شورای عالی ائتلاف برای نجات» را از ائتلاف‌های قدرتمند این کشور توصیف کرد و یادآور شد: شخصیت‌هایی که در این ائتلاف حضور دارند از جمله ژنرال دوستم، استاد محقق و عطا محمد نور از شخصت‌هایی هستند که در دو دهه گذشته حکومت‌ساز بوده‌اند و اگر آمریکا دست از مداخله در افغانستان بردارد این انسجام می‌تواند در حکومت آینده افغانستان تأثیرگذار باشد.

وی عنوان کرد: «مروری بر گذشته نشان از تاثیرگذاری این شخصیت بر سرنوشت افغانستان دارد و اگر این ائتلاف صادقانه به فعالیت خود ادامه دهد و دخالت آمریکایی‌ها از میان برداشته شود، تأثیراتی در سرنوشت حکومت خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید