دست به دست شدن اختیارات ریاست اقلیم کردستان عراق در خانواده بارزانی ها

    کد خبر :134024

منابع کرد می گویند: پارلمان منطقه کردستان عراق درجلسه روز یکشنبه که قراربود اختیارات قانونی رئیس این منطقه (مسعود بارزانی) را به نهادهای قانونی دیگر از جمله پارلمان منتقل کند،عملا اغلب این اختیارات را به نخست وزیر منطقه (نیچروان بارزانی برادر زاده مسعود) منتقل کرد.
پارلمان منطقه کردستان عراق روز یکشنبه پس از چند بار تعویق، سرانجام تشکیل جلسه داد و ضمن بررسی نامه مسعود بارزانی که زمان ریاست دو سال اضافی او نیز 31 اکتبر(نهم آبان) پایان می یابد، با پیشنهاد عدم تمدید ریاست بارزانی موافقت کرد.

مسعود بارزانی در نامه ای به پارلمان اعلام کرد که مایل به تمدید دوره ریاست خود (طی هشت ماه آینده که دوره پارلمان تا انتخابات سراسری پارلمانی و ریاستی در اقلیم تمدید شده) نیست و مدعی شد که از این پس می خواهد همچون یک پیشمرگه از دستاوردهای منطقه دفاع کند.
با این حال، این که وی هشت ماه دیگر در انتخابات ریاست و پارلمان منطقه، نامزد خواهد شد یا نه، هنوز مشخص نیست و تاکنون وی و نزدیکانش این امر را نفی نکرده اند.

بر اساس این گزارش، در رای گیری پارلمان با هماهنگی دو حزب عمده کرد یعنی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق پیشنهاد مسعود بارزانی تصویب شد که به گفته منابع کرد به معنای انتقال اغلب اختیارات به نیچروان بارزانی برادر زاده مسعود و نخست وزیر کنونی اقلیم است.
نمایندگان حزب کردی گوران (جنبش تغییر) درچند ساعت گذشته در اظهارنظر مختلف رسانه ای می گویند آنچه امروز در پارلمان منطقه کردستان عراق اتفاق افتاد نه انتقال دموکراتیک قدرت و اختیارات رئیس منطقه بلکه جابجایی آن درون خانواده بارزانی ها بود.

به گفته آنها: قرار بود اختیارات مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق به پارلمان منتقل شود اما عمدتا به نیچروان بارزانی (نخست وزیر منطقه و برادر زاده مسعود) منتقل شده است.
این حزب کردی با متهم کردن دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی در خصوص اتفاقات روز یکشنبه پارلمان اقلیم از برنامه خود برای اعتصاب سراسری با مطالبه تغییر تشکیلات کنونی منطقه و تشکیل یک دولت نجات خبر داد.

از سوی دیگر برخی منابع از بروز دوباره تنش میان دو حزب اصلی کردستان عراق در پی حملات افراد منسوب به طرفداران مسعود بارزانی به مقر دیگر احزاب کرد از جمله اتحادیه میهنی در شهر زاخو در استان دهوک در شمال عراق خبر می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید