«سم شیطان» چیست و چرا کره شمالی به دنبال تولید آن است؟

    کد خبر :133109

سم شیطان نام رایج برای یک ترکیب پیچیده از سوخت موشک است که با توجه به خواصی که دارد می تواند عملکرد موشک های بالستیک و دور برد را افزایش دهد.

«دی متیل هیدرازین نامتقارن» که به «سم شیطان» معروف است نوعی سوخت مایع با تبخیر سریع و قابل اشتعال است که معمولا برای پرتاب موشک های بالستیک کاربرد دارد.

پیش از این گزارش شده بود که کره شمالی «سم شیطان» را از کشورهایی مثل روسیه و چین وارد می کند؛ اما به نظر می رسد تولید داخلی این سوخت مایع می تواند ضمانتی بر دوام برنامه های موشکی کره شمالی باشد و در واقع تحریم های سازمان ملل برای محدودکردن قدرت نظامی این کشور را بی اثر کند.

کارشناسان پیشتر اعلام کرده بودند که اگر فروش یا تولید این سوخت برای کره شمالی از دسترس خارج شود، برنامه های موشکی و هسته ای این کشور متوقف خواهد شد و این به معنای پایان تهدید کره شمالی برای آمریکاست. تیموتی بارت، سخنگوی مرکز اطلاعات ملی آمریکا پیشتر در این خصوص اعلام کرده بود: با توجه به توانایی های علمی و پیشرفت های کره شمالی در زمینه فناوری موشکی، به احتمال زیاد پیونگ یانگ به تولید سم شیطان در داخل کشور دست یابد.

سم شیطان نام خود را پس از حادثه ای مرگبار در روسیه گرفت. انفجار این مایع در دهه 1960 میلادی در شوروی سابق موجب مرگ 124 نفر شد. آمریکا در سال‌های گذشته استفاده از این سوخت را به دلیل نگرانی درباره ناپایداری آن، متوقف کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید