سناتور پاکستانی: «خط لوله صلح» تامین کننده منافع ایران و پاکستان است

    کد خبر :132639

عضو مجلس سنای پاکستان با تشریح اهمیت اجرای خط لوله گاز موسوم به خط لوله صلح بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان تامین کننده منافع ایران و پاکستان، از دولت کشورش خواست هر چه سریع تر برای احداث آن اقدام کند.

‘سید شبلی فراز ‘روز شنبه در اسلام آباد گفت:خط لوله گاز بین ایران و پاکستان که به «خط صلح» موسوم است، می تواند دو کشور همسایه را از نظر سیاسی و اقتصادی به هم نزدیک تر کند .
وی با بیان مشکلاتی که پاکستان در قبال کمبود انرژی دست به گریبان است ، گفت: این طرح می تواند به آسانی مشکلات مردم پاکستان را به ویژه در فصل زمستان که با افت فشار گاز روبرو می شوند، رفع کند .
رئیس کمیته امور بازرگانی و نساجی مجلس سنای پاکستان در ادامه سخنانش با انتقاد از اهمال دولت پاکستان در اجرای خط انتقال گاز صلح گفت: بر اساس قرار داد فیمابین در ارتباط با اجرای خط انتقال گاز ایران و پاکستان ، هر یک از کشورها باید در خاک خود خط صلح را احداث کنند که البته جمهوری اسلامی ایران توانسته به تعهدات خود عمل کند اما دولت پاکستان هنوز نتوانسته است در ایالت بلوچستان این کشور خط لوله را احداث کند .
‘سید شبلی فراز’ اضافه کرد: خط لوله گاز منافع دو کشور را تامین می کند از یک سو جمهوری اسلامی ایران می تواند گاز طبیعی مازاد خود را به فروش رسانده، از سوی دیگر پاکستان نیز می تواند کمبود انرژی خود را از این راه جبران کند.
عضو مجلس سنای پاکستان با بیان اینکه قطعا خط صلح باعث نزدیکی دو ملت پاکستان و ایران خواهد شد، گفت: پاکستان و ایران طی سال های طولانی با یکدیگر روابط عمیق فرهنگی تاریخی و زبانی دارند و خط صلح می تواند این رابطه دیرینه را تعمیق بخشد.
نماینده مجلس سنا در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت همگرایی بین دو کشور در مسائل منطقه ای و بین المللی گفت : دولت ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه برای زندگی بهتر مردم و رشد و توسعه اقتصادی دو ملت می توانند تصمیمات شجاعانه ای در راستای منافع یکدیگر بگیرند.
وی گفت : در حال حاضر وقت آن فرا رسیده است تا دو کشور روابط اقتصادی و بازرگانی متقابل را افزایش داده و برای تحقق اهداف و منافع مشترک اقدام عملی کنند.
شبلی فراز با اشاره به آغاز احداث پروژه چند ده میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین-پاکستان گفت : این طرح تنها متعلق به دو کشور پاکستان و چین نیست بلکه کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از آن سود ببرد .
عضو مجلس سنای پاکستان در ادامه سخنانش در واکنش به سخنان تهدید آمیز دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت : به نظر من سخنان ریئس جمهور آمریکا اهمیت چندانی ندارد زیرا که برجام یک معاهده بین المللی است که کشورهای اروپایی نیز شامل آن میشود .
وی خاطر نشان کرد: جامعه جهانی نباید اجازه دهد تا به برجام بی احترامی شود اگر برجام لغو و یا قدرتهای بزرگ آن را مورد چالش قرار دهند معاهدات بین المللی دیگر اهمیت خود را از دست می دهند.
به گزارش ایرنا پاکستان کشوری با نزدیک 200 میلیون نفر جمعیت بوده و یک بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبرو بوده است، به همین منظور در سال‌های اخیر، پاکستان به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.
پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.
میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است. جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید