منصور غلامی: اصلاح طلب معتدلم/انتقادها بر مبناي اطلاعات غير واقع و از همدان شروع شد

  • سیاسی
  • شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ۹:۳۳
    کد خبر :132394

منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم که فردا به بهارستان می رود تا از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد، در گفت وگویی با هفته نامه مثلث خود را یک اصلاح طلب معتدل معرفی کرده و خواسته است که از او در حد فضاهای موجود انتظار داشته باشیم.
غلامی در این گفت و گو با اشاره به رایزنی هایش با نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرده که رای اعتماد بگیرد.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

*گفته مي‌شود شما بیستمین گزینه آقای روحانی بودید، درست است؟ چرا معرفی وزیر علوم اینقدر سخت شده است؟

همانطور که اطلاع دارید به دلیل انصراف وزیر پیشنهادی وزارت علوم در مرحله اول معرفی کابینه موضوع معرفي وزير علوم به تاخیر افتاد.تا اینکه آقای رییس جمهور بنده را برای معرفی انتخاب کردند. از فرایند و چند و چون آن اطلاع ندارم.

*بعد از جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتید، فضا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بعد از معرفی اینجانب به مجلس محترم شورای اسلامی، جلسات گفتگوی خوبی با نمایندگان محترم داشته و در مورد برنامه های پیشنهادی صحبت کرده ام. خوشبختانه تفاهم زیادی در مورد برنامه ها داشته ایم. نظرات کارشناسی خوبی نيز از نمایندگان محترم شنیده‌ام. فضای مجلس شورای اسلامی را در رابطه با برنامه های خود بسیار خوب ارزیابی می کنم.

*موجی که از سوی فعلان دانشجویی علیه شما راه افتاده است، به چه دلیل است؟ به نظر شما هدفمند و از سوی رقبا است؟

موج اعتراضات ایجاد شده به نظرم به خاطر عدم شناخت اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان عزیز از من بوده و البته دریافت اطلاعات غیر واقع هم بی تاثیر نبوده است.نقدهايي مورد اشاره با نگاه هاي خاصي است و اغلب از همدان شروع شده است. ما شواهد را به دوستان نشان داديم متوجه شدند كه آنچه گفته مي‌شود با آنچه در واقعيت اتفاق افتاده است، تفاوت بسياري است.

*در پاسخ به انتقاداتي همچون استفاده از نیروهای اصولگرا در دانشگاه همدان یا امنیتی بودن فضای دانشگاه ، چه پاسخی می‌دهید؟

در دولت اعتدال و تدبیر و امید باید اعتدال را رعایت کرد.ضمن احترام زیاد به عزیزان اصول گرا ، همه مدیران ارشد من در دانشگاه همدان اعتدالی و البته متدین هستند. اشتباه برداشت در مورد نگاه سیاسی آنها وجود داشته است. فضای دانشگاه نيز مثل همه دانشگاه ها وشاید باز تر بوده و البته مقرراتی نيز برای حفظ نظم و حق و حقوق همه دانشجویان حاکم است.

*يكي ديگر از انتقادات جامعه دانشجويي به عدم صدور مجور براي تشكل‌هاي دانشجويي مربوط مي‌شود، در اين خصوص چه پاسخي داريد؟

مديريت ما در سه سال گذشته توانست به دو تشكل سياسي ، فرهنگي دانشجويي با تفكر اعتدال و اصلاحات مجوز فعاليت دهد تا در كنار تشكل‌هاي عمدتا اصولگرايي باقي مانده از سال‌هاي اخير، فعاليت كنند. البته دومين تشكل همين روزهاي اخير موافقت اصولي را گرفته است و انشالله بعد از گذشت اين يك هفته، 10 روز نامه فعاليت قطعي خود را مي‌گيرد. علاوه بر اين تعداد قابل توجهي از كانون هاي علمي فرهنگي فضاي با نشاطي را براي فعاليت هاي دانشجويي در اين دانشگاه فراهم كرده است. دانشگاه بوعلي طي دو سال گذشته بيشترين كرسي آزاد انديشي را نسبت به دانشگاه‌هاي ديگر داشته است. فعاليت‌هايي از اين قبيل معمولا در حوزه معاونت اجتماعي است و انجام مي‌شود.

*از ديدارهايي كه با آقاي روحاني داشته‌ايد و آنچه رئيس جمهور از وزير علوم انتظار دارد، بگوييد.

در اين نشست‌ها اغلب به مباحث كلي پرداخته مي شود. آقاي روحاني تاكيداتي در مورد تلاش براي كم كردن اتكا دانشگاه‌ها به بودجه هاي دولتي دارند. احترام به حقوق شهروندي مجموعه اساتيد،دانشجويان، كاركنان به خصوص احترام به همه اقشار از لحاظ تفكرات و اعتقادات نيز برايشا خيلي مهم است. آقاي رئيس جمهور همچنين بر ايجاد نگاه علمي، اجتماعي و ايجاد فضاي امن براي همه مجموعه هاي تفكرات درون نظام ذيل سايه اعتقادات و اخلاق اسلامي تاكيد كردند.

*به نظر شما مهم ترین چالش های وزارت علوم در دولت آقای روحانی چیست؟

وزارت علوم برای انجام وظایف ذاتی خود و توسعه علم و فناوری راه سختی در پیش رو دارد، که باید رفت. به سامان رساندن سامان دهی آموزش عالی مهم‌ترين چالش است و برای ارتقاع علمی دانشگاهها و کل کشور بسيار ضروريست. فراهم کردن شرایط لازم برای گسترش تعاملات علمی بین المللی و نهایتاً دیپلماسی علمی نيز از جمله اهداف مهم ما خواهد بود.

*شما خودتان را اصلاح‌طلب معرفي كرده‌ايد. فكر مي‌كنيد فضای دانشگاه میتواند به دوران اصلاحات برگردد ؟

ما در فضای اعتدال هستیم و حتماً فضای شادابی را در محیط های دانشگاهی بر مبنای اعتدال و در بستر حقوق شهروندی لازم داریم.بنده نيز خود را اصلاح طلب معتدل می دانم و این را گفته ام. من از بنيانگذاران انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در سال 66 هستم و بيش از 16 سال مسئول انجمن اسلامي مدرسين در حوزه همدان بودم. در دولت اصلاحات رئيس دانشگاه بودم و عملكردم مشخص است. در دولت نهم و دهم مسئولتي نداشتم و در دولت يازدهم با اصرار آقاي دكتر فرجي دانا رياست دانشگاه را پذيرفتم و در حال حاضر نيز كه بحث وزارت من مطرح است و انشالله نتيجه آن تا چند روز آينده مشخص ‌تر مي‌شود.

*در گفت‌وگويي گفته‌ايد كه راه فرجي دانا در خواهيد رفت.

بله، قطعا. البته به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه يك سري محدوديت‌هاي قانوني داريم و بايد در چارچوب فضاهاي موجود انتظار داشته باشيم. قطعا فضاهاي موجود در جامعه، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف فضاي سال 76 و 80 و 83 نيست. دانشجوياي جوان خاطرات آن دوره را مي خوانند و انتظار تكرار همان فضاها را دارند. آن فضا را به طور كامل تاييد نمي‌كنم اما شادابي و شوري حاكم بود كه انتظار مي‌رود به دانشگاه بازگردد. دوستان جوان انتظار دارند كه مجموعه جديدي كه با عنوان اصلاح‌طلي مي‌آيد، اين فضا را تكرار كند. اين درحالي است كه ضرورت ها، نياز ها ، برنامه ها و فعاليت هاي سياسي ، اجتماعي ما بايد منطبق با شرايط روز و نگاه روبه آينده باشد. نبايد به گذشت برگرديم و بايد فكر كنيم كه فعليت‌هاي دانشجويي در آينده چه كمكي خواهد كرد. بايد به اين توجه داشته باشيم كه دانشجويان امروز چگونه به مديران آينده تبديل مي‌شوند.
اگر بحث هاي قانوني و اختيارات مجموعه وزارت علوم ايجاب كند تا حد نهايت براي دانشجوياني كه فعاليت هاي صحيح ، منطقي و در راستاي مصالح كشور و نظام انجام مي دهند ، فضاي فعاليت امن را فراهم خواهيم كرد.

* در دوران مديريت شما ماجراهایی مثل سخنرانی آقاي آقاجری اتفاق افتاد، در آن قضیه چقدر پیگیری کردید؟

ماجرای سخنرانی آقای دکتر آقاجری در همدان بود ولی در دانشگاه نبود. ایشان به دعوت احتمالا انجمن اسلامی معلمان آمده بودند و در سالن باشگاه معلمان همدان و با حضور اقشار مختلف صحبت کرده بودند. دردسر نيز به خاطر حضور همين افراد غيردانشگاهي ايجاد شد. من در آن دوره و قبل از آن رئيس دانشگاه بودم اما موضوع خارج از دانشگاه اتفاق افتاده بود. مساله به دانشگاه مربوط نبود و به من نيز اعتراضي نشد.

*براي ارتقاي فضا و فعاليت‌هاي غيرعلمي در دانشگاه چه برنامه‌هايي داريد؟

تلاش مي‌كنم يك فضاي امن ، با نشاط و پويا براي فعاليت هاي فرهنگي اجتماعي و سياسي دانشجويان در چارچوب قوانين و مقررات حاكم بر فضاي دانشگاهي فراهم كنيم. همچين به نگاه جامع و والايي كه مقام رهبري در مورد گفتمان و آزادانديشي دارند، توجه كرده و تلاش مي‌كنيم كه آن را تامين كنيم.

*نظر شما در مهاجرات دانشجويان و نخبگان چيست؟ فكر بايد با اين پديده مقابله كرد يا مي‌توان از طرق مديريتي براي بازگرداندن نيروي متخصص به كشور، برنامه ريزي كرد؟

نگرانی در حوزه مهاجرت از اين بابت است كه ما نتوانیم از این متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بهره بگیریم. در صورتي كه اگر موفق شويم این دانشجویان مهاجرت كرده را بعد از اتمام تحصیل به کشور بازگردانيم، نه تنها اشكالي ندارد بلكه فيد هم هست لذا من معتقدم كه بايد براي جذب دوباره آن‌ها برنامه ريزي كرد. اگر اين رويه را در پيش نگيريم وضعیت علم و دانش در کشور در یک دایره بسته قرار خواهد گرفت و هیچ‌گاه پیشرفتی در جهت علمی برای ما حاصل نخواهد شد.

*براي ترغيب دانشجويان مهاجر به بازگشت به كشور چه فكري داريد؟

فرزندان ما برای بازگشت به کشور خواسته زيادي ندارند. آن‌ها برای بازگشت به کشور شغل، درآمد متناسب با شرایط کاری و آسایش فکری می‌خواهند و اگر این موارد فراهم شود، اغلب آن‌ها باز خواهند گشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید