دستور حیدر العبادی برای توقف ۲۴ ساعته پیشروی نیروهای فدرال

  • سیاسی
  • شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ۹:۲۵
    کد خبر :132385

نخست وزیر عراق و فرمانده نیروهای مسلح عراق دستور توقف پیشروی نیروهای نظامی عراق را در شمال این کشور به مدت ۲۴ ساعت صادر کرد.
شبکه سومریه نیوز گزارش داد: حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق دستور توقف پیشروی نیروهای عراقی در شمال این کشور به مدت ۲۴ ساعت را به منظور باز کردن زمینه استقرار نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان صادر کرد.

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی حیدر العبادی آمده است: هدف از این دستور نخست وزیر باز کردن زمینه برای تیم فنی مشترک بین نیروهای فدرال و نیروهای اقلیم برای همکاری در میدان جهت استقرار نیروهای فدرال عراق در تمامی مناطق مورد مناقشه از جمله فیشخابور و مرزهای بین‌المللی با هدف ممانعت از خونریزی بین نیروهاست.

در این راستا کمیته امنیت در پارلمان اقلیم کردستان عراق روز جمعه ابراز امیدواری کرد، تصمیم حیدر العبادی در زمینه توقف تحرکات نیروهای عراق در منطقه مورد مناقشه سرآغازی برای مذاکره میان بغداد و اربیل باشد.

این کمیته تاکید کرد: اقلیم تمایلی به برخورد با بغداد ندارد.

ناظم هرکی، نایب رئیس این کمیته گفت: از العبادی می‌خواهیم به درخواست‌های جامعه جهانی برای انجام مذاکره با اقلیم گوش دهد.

هرکی افزود: نیروهای پیشمرگ هیچ تمایلی به رویارویی با نیروهای عراقی ندارند دو دولت کردستان عراق تمایل خود را برای مذاکره با بغداد مطرح کرده تا تمام تردیدها از بین برود.

در حالی که پیشتر گفته شده بود، ائتلاف ضد داعش از توافق پیشمرگ‌های کرد و نیروهای پلیس فدرال عراق برای آتش‌بس خبر داده بود، رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضد داعش دست یابی به توافق آتش بس میان بغداد و اربیل را تکذیب کرد. این خبر چند ساعت بعد از اعلام دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف ضد داعش منتشر شد.

دیلون تاکید کرد: هیچ توافق آتش بسی بین نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ حاصل نشده است.

سخنگوی ائتلاف ضد داعش افزود: ما جزئی از مذاکرات بغداد و اربیل نیستیم و طرف‌های عراقی می‌خواهیم بر جنگ با داعش متمرکز شوند.

وی به اسکای نیوز گفت: تحولات شمال عراق تمرکز ائتلاف بر جنگ با داعش را از بین برده است.

دیلون افزود: ائتلاف روابط خوبی با نیروهای عراق و پیشمرگ‌ها دارد و با آنها صحبت کره و از آنها خواسته به منظور کاهش تنش مذاکره کنند از عراقی‌ها هم خواسته است به ائتلاف در نابودی داعش کمک کنند.

وی تصریح کرد: وقایع شمال عراق مانع از حمایت لجستیکی و حمایت لازم از نیروهای دموکراتیک سوریه می‌شود.

همچنین وزارت خارجه عربستان از توافق اربیل و بغداد برای انجام مذاکره زیر چتر قانون اساسی و برای حفظ وحدت کشور استقبال کرد.

عربستان افزود: از نزدیک تحولات عراق را دنبال کرده و از تصمیم کردستان عراق برای پذیرش مذاکره با دولت عراق زیر چتر قانون اساسی استقبال می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید