چگونه از یک گوشی هوشمند بیش از دو سال نگه‌داری کنیم

    کد خبر :132046

امروزه برای خرید گوشی‌ پرچم‌دار باید مبالغ زیادی پرداخت؛ ولی در هنگام خرید گوشی، علاوه بر امکانات باید به ارزش خرید هم توجه کرد.

اپل، سامسونگ و گوگل با قیمت گذاری گوشی‌های پرچم‌دار خود به اندازه کافی جیب خریداران را خالی می‌کنند. قیمت گوشی‌ها به گونه‌ای است که برای هر مدل جدید باید حدود سه میلیون تومان (۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار) پرداخت کرد.

در‌ کنار قیمتی که برای خرید یک پرچم‌دار می‌پردازیم، ویژگی‌ها و امکانات جدید و بهتری هم دریافت می‌کنیم. ولی در حال حاضر گوشی‌ها به استانداردی رسیده‌‌اند که حتی علاقه‌مندان سرسخت محصولات جدید نیز بتوانند گوشی فعلی خود را به مدت دو سال نگه دارند.

حتما در اطرافتان افرادی هستند که از نکسوس ۵ یا آیفون‌ خود به‌راحتی بیش از ۲ سال نگه‌داری کرده‌اند. مسئله‌ای که قبلا بین علاقه‌مندان گوشی موبایل (نگه‌داشتن یک گوشی بیش از یک سال به دلیل علاقه به مدل‌های جدید و امکانات جدید) کمتر دیده می‌شد، امروزه بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. در این مقاله قرار است به این مسئله بیشتر بپردازیم.

برای مثال آیفون 5S هنوز یک گوشی کاربردی و خوش‌ساخت محسوب می‌شود و اپل هنوز از آن به‌طور کامل پشتیبانی‌ می‌کند. افرادی هستند که هنگام اولین عرضه، آن را خریده‌اند و تا زمانی که کار‌ می‌کند و اپل به پشتیبانی از آن ادامه می‌دهد، همچنان آن را نگه ‌می‌دارند و در نهایت احتمالا با محصولی دیگر از اپل جایگزین می‌کنند. حتی طرفداران پر و پا قرص اندروید هم باید این مسئله را قبول کنند که اپل خدمات پس از فروش و پشتیبانی بسیار خوبی دارد و محصولات این شرکت ارزش خرید بالایی به نسبت قیمتشان دارد. هر سری جدیدی از آیفون که معرفی می‌شود، در خرید آن شتاب نکنید؛ متوجه خواهید شد که نمونه‌های قبلی آیفون نیز همچنان کاملا کاربردی هستند.

از طرفی گوشی‌های اندروید در مقایسه با آیفون طول عمر بالایی ندارند. در حالت ایده‌آل، سامسونگ از پردازنده‌های ساخت خود در تمامی محصولات، استفاده‌ می‌کرد و همچنین تا سال‌ها به پشتیبانی از آن‌ها ادامه می‌داد. ولی سامسونگ این‌ کار را انجام نمی‌دهد؛ چون استفاده از پردازنده‌های اکسینوس در همه‌ی گوشی‌های این شرکت مقرون به صرفه نیست و در نتیجه سامسونگ توانایی رقابت با سایر تولید‌کنندگان اندروید را از دست می‌داد. اتفاق اول (استفاده از پردازنده‌های سامسونگ در گوشی‌های ساخت خود) در صورتی که دادگاه در پرونده‌ی حق پتنت به نفع کوالکام رأی بدهد، امکان وقوع دارد. ولی حتی در این صورت، سامسونگ میزان سود به ازای هر گوشی نزدیک به اپل نخواهد داشت و نمی‌تواند مثل کوپرتینویی‌ها، از این طریق سود کسب کند. وضع برای سایر تولیدکنندگان گوشی‌ اندروید از این هم بدتر خواهد بود.

اگر یک گوشی دارید که هرازگاهی کند می‌شود یا با آن به مشکل بر ‌می‌خورید، بسیار مهم است که همواره آن را با آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل به‌روز نگه دارید. البته به‌روزرسانی‌های متعدد ارائه‌شده توسط شرکت‌ها بیشتر دلایل امنیتی دارند. ولی اگر گوشی‌ شما به‌خوبی کار می‌کند و نگران مسائل امنیتی نیستید چطور؟ یکی از نویسندگان وب‌سایت اندروید سنترال اعتقاد دارد که گوشی گلکسی نوت ۴ او به‌خوبی کار می‌کند و تا زمانی که کاملا خراب نشود، قصد تعویض آن را ندارد.

به عقیده‌ی یکی دیگر از نویسندگان این وب‌سایت، گوشی نکسوس 5X او به‌خوبی کار می‌کند و تنها ایراد و مانع در ادامه‌ی استفاده از آن، عدم عرضه‌ی بروزرسانی‌های امنیتی از سوی گوگل و از سال ۲۰۱۸ خواهد بود. ممکن است نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید که برای پرچم‌داران جدید ارائه می‌شود جذاب باشد؛ ولی تا زمانی که گوشی قدیمی به‌خوبی کار می‌کند، نیازی به تعویض نیست. این قضیه برای گلکسی اس ۷ و ال‌جی وی ۱۰ هم صادق است. همه‌ی این‌ها، گوشی‌های بسیار خوب با نرم‌افزار‌های پایدار هستند و هنوز ‌تمامی کارایی زمان معرفی را دارند. اما بزرگ‌ترین مؤلفه در ترغیب کاربران به خرید محصولات جدیدتر، پایان پشتیبانی شرکت‌های سازنده‌ است.

مشکل اصلی در نگه‌داری یک گوشی بیش از دو سال، مسئله‌ی به‌روز‌رسانی‌های منظم نرم‌افزاری است. مهم است بدانیم شرکت سازنده‌ای که از ما پول دریافت کرده‌اند، از محصولات خود در بازه‌ی زمانی طولانی پشتیبانی می‌کند یا خیر. متأسفانه در طولانی‌مدت نمی‌توان روی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندروید و حتی گوگل حساب باز کرد.

همان‌طور که شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و اپل از محصولات خود به‌خوبی پشتیبانی‌ می‌کنند، باید شرکت‌های بزرگ دیگر مانند گوگل، سامسونگ یا ال‌جی این انتظار مشتریان را برآورده کنند. دلایل‌ متعددی وجود دارند که بیشتر آن‌ها منطقی به نظر می‌رسند. ممکن است مشکلاتی مربوط به حاشیه سود یا تهیه‌کنندگان قطعات، وجود داشته باشند؛ ولی این وظیفه‌ی شرکت‌های چند میلیارد دلاری است که این مشکلات را حل کنند.

در حال حاضر نه تنها پرچم‌داران، بلکه عموم گوشی‌های هوشمند میان‌رده به‌خوبی پاسخگوی طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران برای مدت ۲ تا ۴ سال خواهند بود. اما شرکت‌های سازنده با تمهیدات مختلفی سعی در ترغیب کاربران به خرید انواع جدید محصولات خود دارند؛ از تبلیغات گسترده در خصوص توانایی‌های افزوده‌ی محصولات جدید گرفته تا عدم پشتیبانی و به‌آرامی کنار گذاشتن نمونه‌های قدیمی.

مشتریان سزاوار این هستند که در قبال ۹۰۰ دلار پولی که برای پرچم‌داران شرکت‌ها می‌پردازند، قادر باشند گوشی خود را برای هر مدتی که تمایل داشتند نگه دارند. این قضیه می‌تواند به وفاداری مشتریان به برند نیز منجر شود؛ زیرا مشتریان به اهمیت خود برای شرکت سازنده پی می‌برند. رقابت بین شرکت‌ها صرفا به میزان رم یا کیفیت صفحه‌ی گوشی خلاصه نمی‌شود. پس در هنگام خرید به میزان پشتیبانی از گوشی توسط شرکت‌ سازنده هم باید توجه کرد تا بتوان با خیال راحت و بدون دغدغه روی استفاده از آن برای بیش از ۲ سال برنامه‌ریزی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید