بانک مرکزی مردم را سر کار گذاشت

    کد خبر :132042

درحالی بانک مرکزی طی روزهای گذشته از توزیع ارز مسافرتی به زائران اربعین که از طریق کاروان‌های سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف خواهند شد، خبر داده بود که سیاست سازمان حج در آن ایام چیز دیگری است.

خبر توزیع ارز مسافرتی به زائران اربعین درحالی طی روزهای اخیر به یکی از اخبار پر سر و صدای اربعین حسینی(ع) تبدیل شده بود که اظهارات جدید رئیس سازمان حج و زیارت، پرده از واقعیتی مهم برداشت.

ماجرا از این قرار بود، که در هفته گذشته خبری از بانک مرکزی بیرون آمد مبنی بر اینکه امسال زائران اربعین ارز مسافرتی به‌نرخ مبادله‌ای دریافت خواهند کرد البته مشروط به اینکه از طریق کاروان‌های رسمی سازمان و حج و زیارت به عتبات مشرف شوند.

بعد از آن‌هم البته بسیاری از زائران اربعین به شعب بانک‌های منتخب که از سوی بانک مرکزی معرفی شده بود مراجعه کرده ولی دست خالی برگشتند چراکه بانک‌های ملی، ملت و سامان اصلاً درجریان موضوع نبودند و به مردم می‌گفتند: بخشنامه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

در همین ایام اما خبرگزاری تسنیم میزبان رئیس سازمان حج و زیارت بود، وی به خبرنگار ما گفت که اعزام کاروان‌های حج و زیارت در ایام اربعین متوقف شده و سه روز پس از اربعین اعزام‌ها مجدداً از سر گرفته می‌شود.

حمید محمدی همچنین گفت: از 6 آبان تا سه روز پس از اربعین، اعزامهای عادی عتبات متوقف خواهد بود و بعد از این بازه زمانی روند عزیمت زائران کاروانی از سر گرفته می‌شود.

حال باتوجه به اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه “اعزامهای کاروانی در مقطع اربعین انجام نمی‌گیرد” باید دید بانک مرکزی با چه انگیزه‌ای از بخشنامه‌ای خبر داد که رسماً کاربردی ندارد.

خبر بانک مرکزی را که طی روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده بود در ادامه می‌خوانید؛

“مطابق بخشنامه‌های‌ ابلاغی سال‌های 1392 و 1393 اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی به بانک‌های ملت، سامان و ملی ایران، چنانچه زوار ایران در قالب کاروان‌های تحت نظارت و مدیریت دفاتر مورد تأیید سازمان حج و زیارت به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند می‌توانند با هماهنگی این دفاتر، سازمان حج و زیارت (سامانه عتبات) و بانک‌های یادشده، نسبت به خرید 200 دلار (اسکناس) به‌نرخ مبادله‌ای (به‌ازای هر زائر) از شعب بانکهای یادشده اقدام کنند.

بنابراین طبیعی است چنانچه اعزام زائران عتبات عالیات، مطابق رویه اشاره‌شده در ایام اربعین سال جاری نیز تداوم داشته باشد، ارز مسافری صرفاً برای همین ایام، تأمین می‌شود”.

با استناد به سخنان رئیس سازمان حج و زیارت در خبرگزاری تسنیم می‌توان گفت تنها عایدی بخشنامه فوق بازی رسانه‌ای و البته سر کار گذاشتن مردم بود؛ این درحالی است که بانک مرکزی باید در زمان سیاست گذاری و البته اعلام آن تمام جوانب را در نظر گرفته و نسنجیده خبری را در جامعه اعلام نکند.

خیلی بعید به نظر می‌رسد که بانک مرکزی در جریان سیاست سازمان حج و زیارت برای ایام اربعین نبوده باشد. منتظر پاسخ بانک مرکزی هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید