دهکده ژاپنی عروسک ها، متروکه پیر!/تصاویر

    کد خبر :131937

دهکده ناگورو در جنوب غربی جزیره Shikoku ژاپن واقع شده است که روزگاری منزلگاه صدها نفر بوده است. ولی در طی سالیان، جمعیت دهکده ناگورو به صورت چشمگیری افت کرده است. دهکده ناگورو در جنوب غربی جزیره Shikoku ژاپن واقع شده است که روزگاری منزلگاه صدها نفر بوده است. ولی در طی سالیان، جمعیت دهکده ناگورو به صورت چشمگیری افت کرده است چراکه بومیان جوان دهکده آنجا را به قصد کار در شهر ترک کرده اند به طوری که فقط افراد سالمند بازنشسته در این جزیره اقامت دارند.

در اوایل سال 2000، زمانی که Ayano Tsukimi بعد از ده ها سال زندگی در اوساکا به دهکده مادری خود بازگشت، از تبدیل شدن دهکده اش به امثال شهر ارواح و شهری مرموز بسیار متاثر شده بود.

به همین دلیل شروع به ساخت عروسک هایی در ابعاد انسانی کرد، هر عروسک برای یکی از اهالی روستای ناگورو که یا آنجا را ترک کرده و یا اینکه درگذشته است. او سپس عروسک ها را در نقاط مختلف دهکده قرار داده است. اشکالی که لباس روشن به تن دارند و در بیرون یک مغازه تجمع کرده اند. دیگری که با لباس های زمستانی پوشانده شده است که گویا در ایستگاه اتوبوس در حال انتظار می باشد. پیرزن هایی که در کنار جاده نشسته و خیره به مناظر آن طرف جاده هستند. عروسک ها همه جا هستند، و تعداد آن ها از تعداد اهالی که در این دهکده زندگی میکنند بیشتر است! چیزی در حدود ده برابر! جوری که دهکده ناگورو، به دهکده عروسک ها در ژاپن معروف شد.


دهکده عروسک ها در ژاپن

Tsukimi به علاقه خود در ساخت این نوع کاردستی زمانی پی برد که در حال ساخت مترسک بوده است که قرار بوده از مزارعی که او قصد کشاورزی در آنها را داشته مراقبت کنند.

او فکر میکرد که یکی از مترسک ها شمایل پدر او را داشته و همین مهم باعث بوجود آمدن ایده ساخت این عروسک ها در ذهن او شد. در دوازده سال اخیر، Tsukimi بیش از 350 مترسک با پایه ای چوبی ساخته است و آن ها را با کاغذ روزنامه پوشانده است و از نی و پارچه برای حجم دادن به آنها استفاده کرده است.

سپس لباس های کهنه را بر تن مترسک ها کرده است. Tsukimi باید به طور مکرر از مترسک ها بازدید کند چراکه با گذشت زمان آنها تحت تاثیر نور خورشید و بارش باران صدمه میبینند. حال آنکه این عروسک باعث جذب گردشگران به ناگورو شده اند، Tsukimi همواره سعی بر این را دارد که آنها لباس هایی تمیز بر تن داشته باشند. کاهش جمعیت روستای ناگورو وضعیتی است که در ده ها هزار دهکده در سرتاسر ژاپن در حال وقوع می باشد. تشدید مشکل نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن که به معنای پایین بودن تعداد جوانانی است که باعث افزایش جمعیت این دهکده ها خواهند بود. علاوه براین ، جمعیت سالمندان در ژاپن رو به افزایش میباشد.

حدود 20 درصد جمعیت 127 میلیونی ژاپن بالای 65 سال سن دارند. چهل هزار ژاپنی بالای صد سال سن دارند. در کنار کاهش نرخ زاد و ولد، انتظار میرود که در اواسط قرن جاری 40 درصد جمعیت ژاپن بالای سن بازنشستگی باشند. در مقطع زمانی مشابه، جمعیت ژاپن به زیر 100 میلیون نفر خواهد افتاد. Ayano Tsukimi که 65 سال سن دارد، جوان ترین ساکن روستای ناگورو محسوب میشود. مدرسه این دهکده در سال 2012 به هنگام فارغ التحصیل شدن آخرین دو دانش آموز آن ، بسته شده. امروز، ساختمان پر شده از عروسک های دست ساز Ayano — دانش آموزان پشت میزهای مدرسه با کتاب های باز در مقابل آنها، حین آنکه معلم در کنار تخته سیاه ایستاده و لباسی شبیه به ناظم مدرسه بر تن دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید