سالانه ۲۰درصد کودکان زیر ۵سال کشور در حوادث می میرند

    کد خبر :131524

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه در سال گذشته ۱.۵ میلیون تولد در کشور ثبت شد، گفت: یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت، ارتقاء سلامت کودکان است.
به گزارش مهر، دکتر علیرضا رئیسی در بیست و نهمین کنگره بین المللی بیماری های کودکان در مرکز طبی کودکان، افزود: خوشحالیم که توانسته ایم شاخص مرگ در کودکان را کاهش دهیم اما هنوز هم کافی نیست و باید به میزان های مشخص شده در سند چشم انداز و معادل کشورهای پیشرو برسیم.

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم می خواهیم برای نوزادان زنده چه اقداماتی را انجام دهیم تا آنها زندگی سالمی داشته باشند و ۷۵ سال عمر کنند. این اقدامات نیاز به همکاری بین بخشی دارد چراکه عوامل اجتماعی زیادی مانند فقر، مسکن، شغل، بیکاری و ازدواج بر روی سلامت مردم موثر است.

رئیسی یادآور شد: در اجرای طرح تحول سلامت، دسترسی به خدمات و مراقبت های بهداشتی برای مردم ایران به ویژه در مناطق محروم و مرزی، افزایش قابل توجهی داشت و توانستیم همزمان با گسترش شبکه بهداشت در کشور، شاخص های سلامت را بهبود دهیم اما در حوزه درمان نیز باید به سطح بندی خدمات، اقتصاد سلامت و استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده توجه کنیم.

وی از نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان یکی از اولویت های اصلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم یاد کرد و افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم زیرساخت های بسیار مناسبی برای استقرار نظام ارجاع در کشور ایجاد شد اما اجرای نظام ارجاع، پیچیدگی های زیادی دارد و نیازمند زیرساخت است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز فاز اول نظام ارجاع در کشور در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: باید به نظام ارجاع به عنوان سیتسم هدایت صحیح بیماران توجه کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت اولویت هایی مانند ترویج تغذیه با شیر مادر، ارتقای مراقبت های دوره ای کودکان، توجه به ارتقای کامل کودکان، ساماندهی بازار محصولات غذایی کم ارزش غذایی و تبلیغات ریز مغذی ها و همچنین پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان در حال اجرا است.

به گفته وی، سالانه ۲۰ درصد از کودکان کمتر از ۵ سال در کشور در سوانح و حوادث جان خود را از دست می دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان ضمن تاکید بر اهمیت توانمند سازی مادران، یادآور شد: مادران در همه زمینه ها در تربیت و سلامت فرزندان، نقش مهم و کلیدی دارند و باید تلاش خود را در جهت توانمندسازی آنها به کار گیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید