راهبردهای ارتقاء ایمنی در بازار تهران

    کد خبر :131373

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در جلسه هم اندیشی ارتقاء ایمنی بازار تهران به پژوهش جامعی که در این زمینه توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی صورت گرفته پرداخت و به منظور بهبود وضعیت ایمنی بازار پیشنهاداتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری با اشاره به بازدید شهردار تهران از بازار و دستور وی مبنی بر بررسی وضعیت ایمنی آن در این جلسه به معرفی دقیق زیرساخت های موجود در بستر بازار پرداخت و گفت: شبکه آب رسانی و جمع آوری فاضلاب، توزیع و مصرف برق، شبکه گازرسانی، شبکه مخابرات، سیستم های حفاظت در برابر حریق، سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع و معابر و دسترسی ها از جمله مهمترین زیرساخت‌هایی هستند که به منظور ایمنی بازار تهران باید مورد ارزیابی و ایمن سازی قرار گیرند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به حوادث روی داده در مجموعه بازار تهران در سالهای اخیر، گفت: در این پروژه مطالعاتی، به منظور شناسایی تهدیدات مترتب بر بازار تهران تعداد کثیری از اسناد ستاد مدیریت بحران منطقه 12 و نیز مستندات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه سهم عوامل تهدید شناسایی شده در وقوع حوادث بازار تهران را ارائه و اذعان کرد: شبکه برق با نقش 45 درصدی، تجهیزات با نقش 20 درصدی، و انفجار و نشت گاز با نقش 18 درصدی، اهم دلایلی بوده اند که در سال های اخیر موجب بروز حریق و حادثه در بازار تهران شده اند.

نگاهداری در خصوص ماخذ مورد استفاده در این پروژه جهت شناسایی استاندارهای ارزیابی ایمنی در بازار تهران، به استانداردهایی همچون مقررات ملی ساختمان، استانداردهای منتشر شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، مستندات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ،استانداردها و ضوابط منتشر شده توسط شرکت مدیریت تولید ،انتقال و توزیع نیروی برق ایران و استانداردها و ضوابط منتشر شده توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اشاره کرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: این پژوهش با رسالت ارتقاء ایمنی در بازار تهران در برابر وقوع خطرات غیرمترقبه طبیعی و انسانی صورت گرفته است و اهدافی چون کاهش سطح آسیب پذیری و ریسک پذیری بازار و افزایش قابلیت سرویس دهی را دربرمی گیرد.

وی تصریح کرد: ارتقای ایمنی بازار تهران نیازمند رویکرد اجتماعی بوده و در این طرح راهکارهای لازم با هدف جلب مشارکت اصناف و کسبه ارائه شده است.

وی ارتقاء قابلیت فرماندهی یکپارچه در سطح بازار، جلب مشارکت حداکثری اصناف و شهروندان در ارتقاء ایمنی بازار، و افزایش میزان رعایت الزامات استانداردهای فنی ایمنی را از راهبردهای اصلی ارتقاء سطح ایمنی در بازار برشمرد و عنوان کرد: در این راستا به منظور پشتیبانی از راهبردهای مذکور، سیاست های اجرایی معینی پیش بینی شده است.

نگاهداری در ادامه تصریح کرد: از جمله این سیاست ها می توان به توسعه مراکز عملیاتی مقابله با آتش سوزی و سوانح با اولویت نواحی جنوبی بازار، امکان مداخله هوایی در مواقع لزوم، به کارگیری تجهیزات با اولویت فناوری های روزآمد، سبک و قابل حمل و انجام مداخلات روبنایی و تقویت تجهیزات اطلاع رسانی با هدف کاهش وخامت و سرایت حریق اشاره کرد.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، از دیگر سیاست های پیش بینی شده در این پروژه مطالعاتی، توسعه زمینه های لازم برای کاهش تراکم، اصلاح نوسازی بافت و فضای کالبدی بازار با حفظ ارزش های تاریخی و هویتی آن و اعمال استانداردهای سختگیرانه در مورد ساخت و سازهای صورت گرفته در بازار است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اقدامات عملیاتی پیشنهادی برای ارتقا سطح ایمنی در بازار تهران را مطرح کرد و گفت: مجموعه این اقدامات در پنج گروه مختلف شامل “ارتباطات، تعاملات و ساز و کارها”، “هوشمندسازی و بکارگیری فناوری اطلاعات”، “آموزش و فرهنگ‌سازی”، “زیرساخت‌های فیزیکی”، و در نهایت “ساختاری- مدیریتی- توانمندسازی” تدوین و ارائه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید