سود بورس و سپرده‌های بانکی برابر شد

    کد خبر :131156

بازدهی سپرده‌های بانکی که در دوره‌های یکساله هنوز رقیبی ندارد، در هفت ماهه نخست امسال با بورس اوراق بهادار تهران برابر شد. بدین ترتیب درحالی که بازدهی سپرده‌های بانکی دراین مدت 11.6 درصد بوده است، بازدهی بورس نیز به 11.6 درصد رسید که همپای بانک برای سهامداران خود سود به همراه داشته است.

طبق اطلاعات ارائه شده درمیان بازارهای پنجگانه بانک، بورس، سکه، ارز و مسکن، بانک و بورس به صورت مشترک رتبه نخست را در بازدهی از آن خود کرده‌اند. پس از آن سکه به‌دلیل رشد قیمتی که در هفته‌های اخیر تجربه کرده است به‌عنوان دومین بازارپربازده با 7.9 درصد در هفت ماهه امسال بوده است. پس از آن بازار ارز با شاخص دلار نیز توانسته است 7 درصد بازدهی داشته باشد که سومین بازار پربازده محسوب می‌شود. بازارمسکن نیز که طی ماه‌های اخیر پیش نشانه‌های رونق با رشد معاملات درآن نمایان شده است، با رشد قیمتی 6.2 درصد در مقام چهارم بازارهای پربازده قرار داشته است.

بورس در صدر بازدهی سه ماهه

براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در سه ماهه منتهی به 31 شهریور ماه امسال درمیان بازارهای پنجگانه، بورس بالاترین بازدهی را داشته است. دراین دوره بورس با رشد 9.01 درصد در صدر بازدهی قرار داشته است و حتی از سپرده‌های بانکی نیز سبقت گرفته است. برهمین اساس سپرده‌های بانکی با بازدهی 5 درصدی در سه ماه جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و دلار با رشد قیمتی 4.01 درصد در رتبه سوم بازدهی قرار داشته است. نکته جالب این است که دراین دوره بازارمسکن با رشد قیمتی 2.84 درصد از بازدهی 2.25 درصدی بازارسکه پیشی گرفته است. دراین دوره قیمت سکه هنوز وارد کانال‌های قیمتی بالاتر به‌دلیل تحولات جهانی و رشد نرخ دلار نشده بود.

بازدهی شش ماهه

در شش ماهه منتهی به 31 شهریور ماه امسال نیز همچنان بازار بورس در صدر بازدهی برای سهامداران خود قرار داشته است. دراین دوره بورس با رشد 11.14درصد از بازدهی 10 درصدی که سپرده‌های بانکی برای مشتریان بانک‌ها به ارمغان آورده بود بیشتر بوده است. اما در رتبه سوم بازدهی دلار با 3.84درصد ایستاده است و پس از آن و با فاصله ناچیزی دو بازار دیگر قرار دارند. دراین دوره مسکن با رشد قیمتی 3.60درصدی همچنان از بازدهی 3.28 درصدی سکه جلوتر بوده است.

جابه جایی بازدهی در «هفت ماهه» امسال

اما با محاسبه بازدهی بازارهای پنجگانه از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ماه (هفت ماهه) درمیان بازدهی بازارهای جابه جایی رخ داده است. همان گونه که اشاره شد دراین دوره بورس و بانک بازدهی یکسانی برای سرمایه‌گذاران خود داشته‌اند و بازدهی هر دو بازار به 11.6 درصد رسیده است. این نویدی از رشد بازارسرمایه ایران است که درماه‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است، به طوری که شاخص کل بورس در شهریور ماه -آخرین ماه تابستان- 4.2 درصد رشد کرد و نزدیک به 3600 واحد بالا رفت. در مهر ماه نیز شاخص توانست با ورود به کانال 86 هزار واحدی رکورد 45 ماهه خود را بشکند. این درحالی است که از دی ماه سال 1392 همواره شاخص زیر کانال 86هزار واحدی قرار داشته است.

با جابه جایی بازارها در بازدهی سکه با رشد قیمتی 7.9 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. درحالی که این بازار در ماه‌های گذشته با آرامش همراه بود، طی هفته‌های اخیر با رشد اونس جهانی طلا و همچنین بالا رفتن نرخ دلار در بازار داخلی با افزایش قیمت زیادی همراه شد. بهای سکه تمام بهار امامی در نخستین روز کاری سال 96 معادل یک‌میلیون و 201 هزار تومان بود که در پایان مهرماه به یک‌میلیون و 296هزارو 500 تومان رسید.

پس از سکه، دلار با بازدهی 7 درصد در رتبه بعدی قرارگرفته است. درحالی که دلار در ابتدای امسال با 3748 تومان قیمت خود را آغاز کرد و چهار ماه را بدون نوسان قیمتی زیاد سپری کرد از مرداد ماه با رشد تدریجی قیمت‌ها مواجه شد و سرانجام در پایان مهر ماه به 4011 تومان رسید.

پس از آن بازارمسکن قرار دارد که در هفت ماهه نخست امسال توانسته است 6.2 درصد رشد قیمتی داشته باشد. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۶ به ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق گزارش روابط عمومی بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4 میلیون و 760 هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان تغییر قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران طی 6 ماه ابتدایی امسال 6.2 درصد اعلام شده است.

بازدهی یک‌ساله بازارها

درصورتی که دوره یک‌ساله منتهی به 31 شهریور ماه امسال را ملاک محاسبه قرار دهیم، یک بار دیگر سپرده‌های بانکی به بازدهی 20 درصدی درصدر قرار گرفته است. هرچند بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی خود بانک‌ها را به رعایت نرخ سود حداکثری 15درصدی سپرده‌های بانکی ملزم کرده است، ولی به‌دلیل چسبندگی سپرده‌های بلندمدت که پیش از بخشنامه شهریور ماه بانک مرکزی سود بالای 20 درصد دریافت می‌کردند همچنان تا پایان دوره سپرده‌گذاری از این نرخ بالا بهره‌مند می‌شوند. علاوه براین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بانک‌ها نیز نرخ سودی بالاتر از سپرده‌های بلندمدت پرداخت می‌کنند.

براین اساس دردوره یک‌ساله سپرده‌های بانکی در صدر بازدهی قرارگرفته است. دراین دوره زمانی بورس با بازدهی 12.27 درصد جایگاه دوم بازدهی را از آن خود کرده است. البته با سپری شدن ماه‌های باقی مانده به پایان سال و درصورتی که ملاک محاسبه یک سال از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ماه باشد ممکن است که این میزان بازدهی با رشد اخیر بازار سرمایه تغییر کند و بالاتر برود. دریک‌ساله منتهی به 31 شهریور ماه امسال سکه با بازدهی 10.59 درصدی سومین بازار پربازده ایران بوده است و پس از آن دلار قرار دارد که دراین دوره 9.08 درصد رشد قیمتی داشته است. در رتبه آخر نیز بازارمسکن قرار دارد که دراین دوره 8.92 درصد رشد قیمت داشته است.

xi3rxucipn8mm7hlr9t4.jpg

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید