هدف سفر نخست وزیر عراق به ایران و سوریه پایان دادن به جنگهاست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۰۳
    کد خبر :131112

حیدر العبادی نخست وزیر عراق که به ترکیه سفر کرده بود از آنکارا راهی تهران شد و منابع عراقی هم گفتند که العبادی قصد دارد به سوریه هم برود.

به گزارش بازتاب، شبکه خبری الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد، دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد العبادی چهارشنبه شب بعد از پایان سفر چند ساعته به ترکیه از آنکارا وارد تهران شد .
سفر منطقه ای العبادی با رفتن به عربستان، مصر و اردن تکمیل می شود.
برخی منابع خبری همچنین اعلام کردند که نخست وزیر عراق قصد دارد در چارچوب حل بحران های منطقه ای و دستیابی به امنیت و ثبات به زودی به سوریه نیز سفر کند.
بنابراین گزارش، العبادی قبل از سفر به تهران به روزنامه واشنگتن پست گفته بود که اجازه نمی دهد عراق میدان درگیری آمریکا و ایران شود و از شما خواهش می کنم مشکلات خود را به داخل عراق نکشانید و آنها را در جای دیگری حل و فصل کنید.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از دیدارش با حیدر العبادی بار دیگر مخالفت کشورش را با نتایج همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد و گفت که وی با العبادی درباره راهکارهای سیاسی و نظامی واقتصادی قابل اجرا بعد از همه پرسی غیر قانونی که کردها در عراق در 25 سپتامبر گذشته (3 مهر) برگزار کردند گفت و گو کرده است.
اردوغان گفت که میزان مبادلات تجاری بین بغداد و آنکارا بیش از 9 میلیارد دلار می باشد، ترکیه سعی در افزایش تجارت با عراق را دارد.
شبکه الجزیره همچنین به نقل از منابعی در اداره گذرگاه های کردستان عراق گفت که ایران گذرگاه باشماق را با اقلیم کردستان عراق باز کرده است.
این گذرگاه به مدت 10 روز بسته شده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید