ابهام قانونی در برکناری ضربتی مدیرعامل ستاره خلیج‌فارس

    کد خبر :130688

در حالی مدیر ضعیف پالایشگاه ستاره خلیج فارس در یک اقدام ناگهانی توسط مدیرعامل پالایش و پخش برکنار شد، که درباره این برکنار ابهامات قانونی جدی وجود دارد و دولت به عنوان مجری قانون نباید کار غیر قانونی انجام دهد.

روز جمعه هفته گذشته به یکباره خبری در رسانه‌های داخلی منتشر شد که در کنار ایجاد حیرت و تعجب مسئولان صنعت پالایش کشور موجب خوشحالی عده ای از کارکنان اخراجی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و برخی دیگر از کارکنان صنعت نفت کشور شد.

خبر تغییر یکباره «مرتضی امامی» و تیم همراهش از مدیریت عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و انتصاب «محمدعلی دادور»به عنوان مدیریت جدید این پالایشگاه بود.

اینکه چگونه مرتضی امامی مدیر نجومی بگیر با داشتن پرونده در بازرسی کل کشور به یکباره از شرکت IPMI دولتی سر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس درآورد محل سوال است اما موضوع مهم‌تر اقدام عجیب مدیرعامل پالایش و پخش فراورده های نفتی در تغییر مدیرعامل ناکارآمد پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که از آن می‌توان به واقع به یک شبه کودتا تعبیر کرد.

بررسی عملکرد مرتضی امامی و تیم همراهش چه در مجموعه IPMI و چه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیازمند گزارش و یا بهتر است بگوییم گزارش های مفصلی است که در این مجال نمی گنجد.

فقط به این دو نکته می‌توان اشاره گذرا کرد که اولا در طول دوره مدیریت کوتاه وی در پالایشگاه بیش از 100 کارمند و متخصص اخراج شدند و ثانیا در مدت فعالیتش در پالایشگاه ستاره خلیج فارس هیچ پیشرفتی حتی در فاز نخست این پالایشگاه به وجود نیامد.

صادق آبادی که در جلسه معارفه اش اتمام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به عنوان اولویت کاری خود ذکر کرده بود به درستی تشخیص داد که مشکل این پالایشگاه فقط منابع مالی نیست و مدیریت، عامل اصلی عقب ماندگی است به همین دلیل روز جمعه در اقدامی تعجب آور مدیریت این پالایشگاه را تغییر داد.

معاون وزیر نفت روز جمعه بعد از بازدید از پالایشگاه با حضور سه عضو هیئت مدیره از پنج عضو تشکیل جلسه داده و آقای امامی مدیر عامل پالایشگاه را از کار برکنار و آقای دادور را به سمت مدیر عاملی این پالایشگاه منصوب می‌کند.

آنچه باید در این گزارش به آن اشاره کرد وضعیت حقوقی و قانونی اقدامی است که معاون وزیر نفت در تغییر مدیریت این پالایشگاه انجام داده است، هرچند که به گفته محمدحسن پیوندی سهام دار 49 درصدی این پالایشگاه، اقدام صادق آبادی قانونی اما خارج از عرف است.

محمدحسن پیوندی در گفت وگو با رسانه ملی می‌گوید روز جمعه از طریق یکی از سایت‌های خبری متوجه شدم آقای صادق آبادی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش در سفری به بندر عباس علاوه بر مدیر عامل دو عضو هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تغییر داده است.

به گفته وی برای تغییر مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از تامین اجتماعی به عنوان سهام‌دار 49 درصدی این پالایشگاه استعلامی نشد و آنها هیچ اطلاعی از این تغییرات نداشت‌هاند اما دولت با داشتن سهام 51 درصدی می تواند مدیرعامل را تغییر دهد.

به گزارش فارس اینکه چرا مدیرعامل تاپیکو با وجود آنکه در اساسنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس رسما برای تعیین مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرایط مفصلی درج شده است اعلام می‌کند کار آقای صادق آبادی قانونی است محل سوال است، زیرا در تعیین مدیریت جدید پالایشگاه عملا به اساسنامه پالایشگاه توجهی نشده است. بر این اساس انتخاب هیات مدیره جدید و مدیرعامل حتما باید با حضور 75 درصد از سهامداران صورت گیرد که این کار در انتخاب مدیریت جدید رخ نداد.

باید تاکید کرد دولت مجری قانون است و اگر مدیرعامل پالایش و پخش به هر دلیلی به این تشخیص رسید که مدیریت این شرکت باید تغییر کند حتما باید از طریق فرآیند قانونی این کار را انجام دهد تا اعتماد بخش خصوصی به دولت جلب شود و به گونه‌ای نباشد که بخش خصوصی نسبت به دولت در رعایت قانون بی‌اعتماد شود.

چنانکه بعد از این شرکت‌های خصوصی یا شبه‌دولتی حاضر نخواهند شد وارد پروژه‌های مشترک با بخش دولتی شوند و اساسا به بخش دولتی به عنوان یک بخش قابل اعتماد و قابل اتکا نگاه نمی‌کنند. بر این اساس است که باید در تصمیمات مقطعی و ضربتی، اثرات بلندمدت و گاهی سیستمی آنها را هم در نظر گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید