پیش نویس قانون جدید سنای آمریکا علیه برنامه موشکی ایران

    کد خبر :130489

به نوشته رویترز پیش نویس قانون سنای آمریکا در پاسخ به عدم تایید توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، احتمالا بندهای تازه‌ای را به برجام اضافه خواهد کرد.

به گزارش  بازتاب به نقل از رویترز، قانون جدید سنای آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، شامل مفاد جدیدی خواهد بود، از جمله احیای تحریم های هسته ای اگر ایران موشک بالستیکی آزمایش کند که قادر به حمل کلاهک باشد یا تهران مانع از بازرسی بازرسان از هر گونه تاسیساتی شود.

این قانون پیشنهادی از سوی باب کورکر و تام کاتن نمایندگان جمهوریخواه ارائه شده است. منتقدان این قانون معتقدند که مفاد جدید اضافه شده به برجام می تواند آمریکا را در موقعیت نقض توافق هسته ای با ایران قرار دهد.

این سند که روز سه شنبه به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، از 13 اکتبر که ترامپ عدم تایید توافق هسته ای ایران را اعلام کرده، در حال آماده شدن بوده است. ترامپ از کنگره خواسته است تا قانونی را برای تشدید برجام تصویب کند.

از آن زمان تاکنون، کورکر با نمایندگان دموکرات که حداقل برخی از آنها باید برای تصویب نهایی این قانون ،حمایت کنند، دیدارهایی داشته است. آنها بر این مساله اصرار کرده اند که واشنگتن با متحدان اروپایی اش پیش از اعمال هر گونه تغییری در توافق هسته ای ایران، همکاری خواهد کرد.

بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا که توافق هسته ای ایران را امضا کرده اند، نسبت به تصمیم ترامپ و احتمال تفرقه و جدایی بین سیاست های آمریکا و اروپا هشدار داده اند.

کورکر هفته گذشته به رویترز گفته بود که دولت ترامپ باید همکاری نزدیکی با متحدان اروپایی داشته باشد تا سیاست جدید در قبال ایران را تدوین کند.

کورکر نقش مهمی در تلاش های کنگره داشته است تا قانونی را برای تعیین شرایط جدید آمریکا در توافق هسته ای تنظیم کند. از جمله این شرایط آن است که اگر ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای در مدت زمان یک سال قرار گرفت، تحریم ها به صورت خودکار بار دیگر اعمال شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید