حقوق نسل‌های آینده شهر را نباید فدای برخی نیازهای امروز نمود

    کد خبر :130432

افشانی با بیان اینکه حقوق نسل‌های آینده شهر را نباید فدای برخی نیازهای امروز نمود بر رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی به منظور جلوگیری از بروز برخی تخلفات تاکید کرد و ‌گفت: طرح‌‌های جامع و تفصیلی باید مبنای عمل شهرداری‌ها باشد.

سید محمدعلی افشانی در مراسم اعطای احکام انتصاب شهرداران ارومیه، آمل و نیشابور در جمع شهرداران و روسای شوراهای این شهرها و معاونان عمرانی استانداریهای مربوطه در وزارت کشور گفت: پروژه‌های شهری باید اولویت اصلی شهرها باشد.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های قضاوت مردم در خصوص مجموعه حاکمیت یک کشور و دولتها، عملکرد شهرداری‌هاست و مردم انتظاردارند شهردار انتخاب شده توسط شورای شهر در حوزه وظایف خود نیازهای آنها را رفع نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرداری شهرهای بزرگ بدهی‌هایی است که بدون توجه به منابع مالی موجود ایجاد شده،‌ افزود: ضررویست شورا و شهرداری وضعیت بدهی و درآمدهای خود را بطور دقیق مشخص نمایند و با توجه به اولویت‌های شهر و انتظارات مردم، پروژه‌های شهری را متناسب با درآمد تحقق یافته اولویت بندی و تعریف کرده و بر نحوه هزینه کرد منابع مالی نظارت و کنترل دقیق داشته باشند تا پروژه ها با مصرف بهینه منابع در مهلت مقرر انجام شود.

افشانی همچنین با بیان اینکه حقوق نسل‌های آینده شهر را نباید فدای برخی نیازهای امروز نمود بر رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی به منظور جلوگیری از بروز برخی تخلفات تاکید کرد و ‌گفت: طرح‌‌های جامع و تفصیلی باید مبنای عمل شهرداری‌ها باشد.

افشانی همچنین از شهرداران و روساهای شورای خواست برای اداره برخی امور شهر و اجرای پروژه‌ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده نمایند و گفت:‌ فعال کردن بخش خصوصی فقط برج سازی نیست که با زیرپا گذاشتن طرح جامع و تفصیلی شهرها را نابود کرد.

وی در ادامه بر احاطه شهرداران و اعضای شوراها بر قوانین حوزه شهرداری‌ها تاکید کرد و گفت: با اتکا به ظرفیت‌های قانونی نظیر بودجه‌های سنواتی و قانون برنامه ششم توسعه می توان برای اجرای پروژه‌های شهری درآمد ایجاد نمود که به دلیل عدم احاطه کافی بر قوانین تاکنون به این بخش کم توجهی شده است.

افشانی همچنین ظرفیتهای نهفته در حوزه گردشگری را از عوامل موثر در ایجاد شغل و تولید درآمد برای شهرداری‌ها برشمرد و گفت: سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهری و ایجاد امکانات اقامتی،‌ رفاهی و تفریحی از جمله اقدامات موفق برخی شهرداری ها در خصوص ایجاد منابع درآمدی پایدار بوده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش، شوراهای اسلامی شهر و روستا را از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: چنانچه شورا و شهرداری بتوانند با عملکرد مناسب خود اعتماد شهروندان را جلب نمایند، زمینه مشارکت مردمی در برنامه ها و استفاده از منابع مردمی و بخش خصوصی برای اداره شهر و اجرای پروژه های شهری فراهم خواهد شد.

افشانی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا در عمر کم خود عملکرد مثبتی داشته‌اند، بر ایجاد امید از سوی شورا و شهرداری با هدف جذب مشارکت‌های مردمی تاکید کرد و در عین حال گفت: پاسخگویی به رای مردم، تمجید کلامی مردم نیست بلکه ترجیح دادن منافع شهروندان بر منافع فردی و گروهی است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات شهرداری ها بدلیل وجود نیروی انسانی مازاد در شهرداری ها، گفت: شهرداران مسوول استخدام نیرو در شهرداری نیستند و باید از بکارگیری نیرو خارج از ضوابط قانونی در شهرداری ها پرهیز نمایند.

وی افزود: نیروهای غیرمتخصص شهرداری‌ها که از روی دلسوزی و اغماض استخدام شده‌اند، جای افراد متخصصی که می‌توانند پروژه‌های مفید، درآمدزا و اشتغال زا تعریف و اجرا نمایند را گرفته‌اند.

وی همچنین بر رعایت قانون، رعایت حقوق مردم و تعامل با همه ذینفعان شورا وشهرداری تاکید کرد و گفت: تعامل مستمر روسای شوراها، شهرداران و معاونان عمرانی استانداری‌ها قطعا زمینه ساز پیشبرد امور در عرصه مدیریت شهری خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید