رایزنی حماس با تهران علیه طرح آمریکا

    کد خبر :130093

در حالی که برخی گزارش‌های رسانه‌ای اخبار آشتی حماس و جنبش فتح را نشانه‌ای از فاصله گرفتن حماس از جبهه مقاومت توصیف می‌کردند، سفر هیاتی بلندپایه از حماس به ریاست صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش به تهران نشان داد که تحرکات اخیر میان گروه‌های فلسطینی ابعادی فراتر از برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای دارد.

علی البرکه، از رهبران ارشد دفتر سیاسی حماس که از نزدیک با هیات اعزامی این جنبش به تهران در تماس بوده است،‌‌در گفت‌وگو با جام‌جم، این سفر را موجب «تقویت و استوار شدن روابط میان حماس و جمهوری اسلامی ایران» دانست و گفت: حماس به‌طور طبیعی بعد از مذاکرات خود با فتح، هیاتی بلندپایه را به ایران فرستاد تا تهران را از جزئیات روند آشتی فلسطینی‌ها آگاه کند و در کنار آن در خصوص روابط دوجانبه و کلیت مساله فلسطین، بخصوص در شرایطی که تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز شدت گرفته است، گفت‌وگو کند.

نماینده دفتر سیاسی حماس در لبنان با اشاره به تداوم شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و تلاش رژیم صهیونیستی برای «یهودی‌سازی بیت‌المقدس و الخلیل» گفت: اکنون از یک طرح جدید آمریکایی برای حل مساله فلسطین صحبت می‌شود. همین مساله موجب شد تا وارد عمل شوم و با دوستان و متحدان خود در ایران برای حمایت از مساله فلسطین و پشتیبانی از جبهه مقاومت مشورت کنیم. وی افزود: حماس تماس‌ها و دیدارهایی را نیز با برخی از رهبران دیگر کشورهای عربی و اسلامی داشته است تا آنها را در جریان آخرین تحولات روند آشتی میان گروه‌های فلسطینی قرار دهد.

البرکه در پاسخ به سوال جام‌جم درخصوص ارزیابی حماس از سفر اخیر نمایندگان این جنبش به تهران گفت: سفر گروهی از سران حماس به تهران، موفقیت‌آمیز بود و موجب تحکیم روابط میان فلسطین و جمهوری اسلامی و به‌طور خاص تقویت روابط حماس با ایران شد.

این عضو دفتر سیاسی حماس با اشاره به آن‌که هیات اعزامی حماس به ایران «راه‌های حمایت از مقاومت فلسطین و اوضاع کشورهای عربی و اسلامی را بررسی کرد»، به تشریح موضع حماس درخصوص مساله سوریه پرداخت و گفت: حماس بر راه حل سیاسی در سوریه تاکید کرده است. امیدواریم بحران سوریه هرچه سریع‌تر تمام شود و این کشور بتواند وحدت و تمامیت ارضی خود را حفظ کند. به نظر ما ثبات سوریه و دولت‌های عربی به نفع مساله فلسطین است و شکاف و جنگ و برادرکشی در کشورهای عربی به زیان فلسطین و خدمتی به دشمن صهیونیستی است .

هیچ کس نمی‌تواند حماس را خلع‌سلاح کند

علی البرکه با تاکید بر این‌که حماس شروط مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر خلع سلاح این جنبش و قطع رابطه با ایران را نپذیرفته است، توضیح داد: سلاح مقاومت یک سلاح قانونی است و تا زمانی که خاک فلسطین در اشغال باشد، مقاومت نیز مسلح خواهد بود و هیچ کسی نمی‌تواند سلاح را از نیروی مقاومت بگیرد. اولویت ما در مبارزه با اشغالگری است و هیچ اقدامی که به سود اشغالگران باشد انجام نخواهیم داد.

تا آزادی فلسطین از نهر تا بحر، مسلح می‌مانیم

البرکه افزود: کسانی که از خلع سلاح مقاومت سخن می‌گویند، در واقع به رژیم صهیونیستی خدمت می‌کنند زیرا این مساله در اصل، خواست اسرائیل است. بنابراین از همه گروه‌های فلسطینی می‌خواهیم که سلاح خود را حفظ کنند. چون فلسطین هنوز تحت اشغال است و تا زمانی که فلسطین از نهر تا بحر، و از الخلیل تا النقب آزاد شود باید سلاح خود را برای مبارزه با اشغالگران حفظ کنیم. وی تاکید کرد که روند کنونی آشتی میان گروه‌های فلسطینی به زیان رژیم صهیونیستی است و بنابراین حماس نیز به جدول اجرایی که با فتح توافق کرده است، پایبند می‌ماند. این مقام ارشد حماس البته تائید کرد که فتح در روند اجرای توافق اهمال می‌کند اما یادآور شد که حماس برای تحقق آشتی میان گروه‌های فلسطینی و پایان دادن به جدایی میان آنها مصمم است.

البرکه در توضیح مراحل آتی روند آشتی میان گروه‌های فلسطینی توضیح داد: بزودی جلساتی در قاهره برای ارزیابی اقدامات انجام شده، برگزار می‌شود. 21نوامبر نیز اجلاس گسترده‌ای برای بررسی مساله تشکیل دولت وحدت ملی و تعیین راه‌های اجرایی توافق قاهره، پرونده سازمان آزادی بخش فلسطین،‌ انتخابات ریاستی و پارلمانی، سازمان‌دهی مجدد دستگاه‌های امنیتی و چگونگی اداره شورای قانونگذاری در مصر برگزار خواهد شد. همچنین در هفته اول دسامبر نیز جلسه دو جانبه‌ای میان فتح و حماس برای ارزیابی توافق امضا شده میان این دو گروه برگزار می‌شود.

بنابراین در یک یا دو ماه آینده، نتایج مثبت تلاش‌ها برای پایان دادن به 10 سال جدایی میان گروه‌های فلسطینی مشخص خواهد شد.

از سرگیری رایزنی‌های نزدیک حماس و حزب‌الله

این عضو دفتر سیاسی حماس همچنین با تاکید بر هماهنگی و رابطه نزدیک میان این جنبش با حزب‌الله لبنان و ایران به عنوان سه عنصر مهم جبهه مقاومت، افزود: ایران همواره مواضع روشنی نسبت به مساله فلسطین داشته و از جبهه مقاومت پشتیبانی کرده است و حماس، حزب‌الله و جمهوری اسلامی را حامیان اصلی مقاومت فلسطین می‌داند. نماینده حماس در لبنان در پاسخ به سوال جام‌جم درباره اخباری که درخصوص تیرگی روابط میان حماس و حزب‌الله منتشر شده است، توضیح داد: در یک برهه زمانی مشکلاتی در روابط میان جنبش حماس با حزب‌الله لبنان ایجاد شد اما این روابط دوباره به روال عادی خود بازگشته است. هم‌اکنون دیدارهایی مستمری میان سران و نمایندگان حماس و حزب‌الله برگزار می‌شود و آنها پیوسته درباره مساله فلسطین و راه‌های حمایت از فلسطینی‌های حاضر در لبنان با هم مشورت می‌کنند. می‌توان گفت که این روزها سطح و کیفیت روابط میان حماس و حزب‌الله عالی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید