چالش‌های تجارت ایران در مرزها

    کد خبر :129489

فعالان بخش‌خصوصی مهم‌ترین چالش‌های تجارت ایران در مرزهای کشور را در «نشست کمیسیون توسعه صادرات» مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«بالا بودن تعرفه‌های گمرکی در مرز مهران نسبت به سایر مرزها»، «شبانه‌روزی نبودن مرز آستارا»، «بسته بودن مرز باشماق طی ۱۰ روز گذشته»، «جاده‌های قدیمی و غیراستاندارد منتهی به مرزهای غربی کشور»، «حضور نداشتن نمایندگان برخی ارگان‌ها و ادارات در مرز» و «زیرساخت‌های نامناسب مرزی» از مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست به‌عنوان معضلات تجارت در مرزها از سوی خصوصی‌ها مطرح شد.

رئیس اتاق ایران در این نشست بر اهمیت نقاط مرزی کشور در توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: با ایجاد کمیته‌هایی مشترک از اتاق‌های مرزی کشور باید به حل مسائل مرزها کمک کرد. به اعتقاد غلامحسین شافعی، می‌توان برای بهبود وضعیت مرزها متناسب با طرح توسعه منطقه‌ای کشور که از سوی اتاق به دولت پیشنهاد شده است، کمیته‌های مشترکی از اتاق‌های مرزی ایجاد کرد و به‌صورت مشترک شرایط مرزی را بررسی و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داد.

شافعی با نگاه به ‌آنچه اعضای کمیسیون به‌عنوان چالش‌های موجود در مرزهای ایران مطرح کردند، ضعف مدیریت اقتصادی در مرزها را عارضه اصلی دانست و تصریح کرد: براساس قانون اگر قرار باشد تغییری در روند فعالیت‌های اقتصادی اتفاق افتد، دولت باید در زمان مناسب اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد تا فعالان اقتصادی در فرصت کافی بتوانند برای آینده فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند. وی افزود: از سوی دیگر مسائلی که در عرصه سیاسی رخ می‌دهد و تاثیر آن بر اقتصاد دیده می‌شود، باید به‌نحوی از سوی دولت جبران شود؛ چراکه فعالان اقتصادی در ایجاد آن شرایط مقصر نیستند و اینکه بیشترین آسیب را آنها ببینند، دور از انصاف و عدالت است.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد که بخش‌خصوصی درمورد مسائل مرزی کار ویژه‌ای انجام دهد. شافعی ادامه داد: می‌توان مناطق مرزی را به چهار قسمت شرق، غرب، شمال و جنوب تقسیم کرد و اتاق‌های مرزی در هر چهار قسمت با هم کمیته‌های مشترک ایجاد کنند. این کمیته‌های کارشناسی می‌توانند با همکاری هم به حل مسائل موجود کمک کنند. شافعی در ادامه به همکاری که بین اتاق و وزارت کشور در رابطه با توسعه منطقه‌ای آغاز شده اشاره کرد و افزود: همان‌طور که می‌دانیم ایران را با این وسعت و تنوع اقلیمی و قومیتی که دارد نمی‌توان با برنامه‌ای واحد اداره کرد. برای همین برنامه توسعه منطقه‌ای را پیشنهاد کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و اتاق مشهد طرح اولیه آن را تهیه کرد تا به‌تدریج این مساله نیز نهادینه شود و با نگاه منطقه‌ای زمینه توسعه را فراهم کنیم. همچنین عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات نیز دو پیشنهاد را مطرح کرد؛ اول اینکه تمدید کارت‌های بازرگانی برای تجار نیز مانند صنعتگران ۵ ساله شود و دوم اینکه نمایندگان کمیسیون توسعه صادرات در هیات‌هایی که از اتاق به کشورهای مختلف سفر می‌کنند، حضور داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید