وضعیت نابسامان فرسودگی مدارس استان تهران

    کد خبر :129139

نظرپور با اشاره به اینکه استان البرز بدترین وضعیت را در بحث سرانه فضای اموزشی با 3.31 متر مربع دارد, گفت: استان سیستان و بلوچستان, آذربایجان غربی, خراسان رضوی و تهران سایر استان‌هایی هستند که وضعیت مناسبی ندارند و سرانه استان تهران 4.32 مترمربع است که نسبت به سرانه متوسط کشوری یک متر کمتر است.

محمدتقی نظرپور در نشست خبری روسای جامعه خیرین مدرسه‌ساز و سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور، اظهار کرد: براساس آخرین آمار دریافتی متوسط سرانه کل کشور در بحث فضای آموزشی 5.16 متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که با متوسط استاندارد قابل قبول که 8.39 متر است فاصله دارد و به ازای 13.5 میلیون دانش‌آموز حدود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی کم داریم.

وی افزود: تنها استانی که سرانه فضای آموزشی آن از سطح استاندارد قابل قبول بالاتر است استان یزد بوده و قبولی دانش‌آموزان این استان در کنکور سراسری زبانزد است.

رئیس سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: فضای کالبدی نقش معلم دوم را در مدرسه ایفا می‌کند و براین اساس نقش موثر فضای مدرسه با موفقیت دانش‌آموزان ارتباط تنگاتنگ دارد.

نظرپور با اشاره به اینکه استان البرز بدترین وضعیت را در بحث سرانه فضای اموزشی با 3.31 متر مربع دارد, گفت: استان سیستان و بلوچستان, آذربایجان غربی, خراسان رضوی و تهران سایر استان‌هایی هستند که وضعیت مناسبی ندارند و سرانه استان تهران 4.32 مترمربع است که نسبت به سرانه متوسط کشوری یک متر کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خیران و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی داریم تا سطح سرانه استان‌هایی که زیر متوسط کشوری هستند به سطح متوسط برسد.

رئیس سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در مهر سال جاری هشت استان کشور 200کلاس درس را تحویل دادند و استان خراسان رضوی که سرانه بسیار کمی به ازی هر دانش‌آموز داشت 592 کلاس درس را به مجموعه کلاس‌های موجود و استان تهران نیز 483 کلاس درس را اضافه کرد.

نظرپور عنوان کرد: استان‌های آذربایجان غربی, آذربایجان شرقی, اصفهان, خورستان, سیستان و بلوچستان و فارس در سال جاری بالای 200 کلاس درس را به مجموع کلاس‌های موجود اضافه کردند.

وی خاطرنشان کرد: 67 درصد کلاس‌های تحویلی به تعداد 794 کلاس مربوط به مدارس ابتدایی است, در مهر امسال 5هزار و 380کلاس درس با زیربنای 718 هزار و 591 متر مربع تحویل گرفتیم.

رئیس سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: استان‌های کم برخوردار بیشترین مشکل را در مدارس ابتدایی دارند و در یک کلاس دانش‌آموزان به صورت چند پایه تحصیل می‌کنند.

نظرپور خاطرنشان کرد: توجه ما به سمت ساخت مدارس ابتدایی با هدف برقراری عدالت آموزشی است و مشارکت خیران در مهر 96 حدود 50 درصد کلاس‌های ساخته شده با مشارکت خیران بود که به صورت حقیقی, حقوقی یعنی شرکت‌ها, موسسات و بانک ها هستند همچنین در سال 95 بالغ بر 50 درصد تعهدات خیران تحقق پیدا کرد.

وی اظهار کرد: در سال 96 حدود هزار میلیارد تومان تعهدات خیران است, ماده 63 برنامه ششم توسعه دولت را مکلف می‌کند معادل کمک‌هایی که توسط خیران تحقق می‌یابد تخصیص دهد و اگر سال آینده در قانون بودجه معادل اعتبارات تحقق یافته خیران بودجه تخصیص یابد بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد و تا پایان برنامه ششم توسعه متوسط سرانه فضای آموزشی را تا 6 متر مربع افزایش می‌دهیم.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به وضعیت هنرستان‌ها تصریح کرد: بحث تجهیزات هنرستان‌ها باید به روز باشد و امکان استفاده از تجهیزات جدید فراهم شود.

نظرپور درخصوص استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس افزود: از سال 90 تا 96 معادل 57 درصد کلاس‌های درس استانداردسازی شده‌اند و کلاس‌های نیازمند استانداردسازی 83 هزار کلاس درس است.بحث مااین است نفت و گاز سی ان جی نباید به کلاس درس برود و باید در موتورخانه باشند تا خطرات احتمالی به حداقل برسد و در مجموع 15.6 درصد کلاس‌ها نیازمند استانداردسازی گرمایشی هستند.

وی خاط نشان کرد: جلسه‌ای را با شرکت گاز داشتیم تا درصد مربوط به استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی را اختصاص دهند تا پس از واریز به خزانه به حساب ما واریز شود.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به عوارض دخانیات برای تجهیز سالن‌های ورزشی مدارس، بیان کرد: در سال گذشته اعتبار آن 10 میلیارد تومان بود و 10 درصد اختصاص یافت و امسال 16.5 میلیارد تومان است که دو درصد اختصاص یافته است.

نظرپور گفت: 33 هزار و 730 کلاس درس را در دست استانداردسازی داریم که 57 درصد را نیز تا مهر 96 تحویل دادیم و 71 درصد کلاس‌ها تا پایان سال 96 استانداردسازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون متولی تعمیر و نگه‌داری مدارس آموزش و پرورش است و باید سهم 5 درصدی عوارض شهرداری‌ها اختصاص یابد, تصریح کرد: این سهم به خوبی در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد.در سند تحول آموزش و زیر نظام و تجهیزات به متولی به نقش سازمان نوسازی برای تعمیر و نگهداری مدارس شاره شده است اما باید سازوکارهای لازم برای اجرای آن فراهم شود و نکاتی که در بخس تعمیر و نگه داری نیاز است بیشتر نیازمند توجه است و هزینه چندانی ندارد که این مسئله را به مدیران آموزش و پرورش گوشزد کرده‌ایم.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسش تسنیم درباره وضعیت مدارس فرسوده پایتخت، گفت: در شهر تهران شاهد مدارس قدیمی و استیجاری هستیم که حدود 70 مدرسه تهران چنین وضعیتی را دارند و به دلیل استیجاری بودن مدرسه امکان هرینه کردن آموزش و پرورش وجود ندارد.

نظرپور ادامه داد: مدارس دیگری در تهران هستند که قدمت بالایی دارند و در برنامه مقاوم‌سازی قرار دارند همچنین در تهران شاهد مهاجرت هستیم و تلاش برای ساخت مدارس با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه تهران امسال تعداد زیادی کلاس درس جدید را افتتاح کرده است, خاطرنشان کرد: در سایت‌های مسکن مهر نیز با مشکل کمبود مدرسه مواجه هستیم هم‌اکنون در کل کشور 243 مدرسه را در مسکن مهر داریم و حدود 240 مدرسه با 2 هزار و 500کلاس درس در دست ساخت داریم اما در مجموع 25 هزار کلاس درس در مسکن مهر نیاز داریم.

رئیس سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: جلسه‌ای را با معاون وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با اختصاص اعتبار از سوی آنها برای ساخت مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر داریم و اگر بخواهیم مقاوم‌سازی مدارس تهران را انجام دهیم می‌توانیم این استان را از وضعیت نامناسب فضای آموزشی نجات دهیم.

نظرپور با اشاره به اینکه 11.6 درصد کلاس‌های کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند, بیان کرد: 75 درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی هستند که برای اجرای آن 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ضمن تشکر از سپاه و قرارگاه محرومیت‌زدایی برای ساخت مدرسه در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته کشور، گفت: از سال 90 تا 96 به ساخت 710 مدرسه با 28 هزار میلیارد تومان اعتبار اقدام کرده‌اند و طبق تفاهم نامه جدید قرار است 500 فضای آموزشی با اعتبار 6 هزار میلیارد تومان بسازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید