3/5 میلیون موتورسیکلت قوانین آمد و شد شهری را دور می‌زنند

ویراژ موتورسیکلت‌ها روی نظم شهر

    کد خبر :128707

ويراژ موتورسيكلت‌ها روي نظم شهر سبب شده اين وسيله نقليه موتوري دو چرخ، علاوه بر اينكه عامل يك‌چهارم آلودگي هواي تهران است بيشترين آمار تصادفات شهري و مجروح و كشته‌ها را به خود اختصاص دهد. تردد بيش از 3 ميليون موتورسيكلت در معابر شهري، آمد و شد وسايل نقليه در پايتخت را تا حدود زيادي مختل كرده است به گونه‌اي كه اين وسيله نقليه با دور زدن قانون، پليس و مسئولان شهري از همه معابر شهر عبور مي‌كند. بر اين اساس شوراي شهر خواستار ساماندهي موتورسيكلت‌ها شده تا علاوه بر كاهش هزينه‌هاي مديريت شهري و ارتقاي امنيت اجتماعي، زيست شهري هم تأمين شود. بنابراين لازم است دستگاه‌هاي متولي به صورت متمركز نسبت به ساماندهي موتورسيكلت‌ها با در نظر گرفتن وضعيت اقشار كم‌درآمد و منضبط اقدام كنند.

موتورسيكلت‌ها عامل اصلی آلودگي هواي تهران

تردد بيش از 3ميليون موتورسيكلت در معابر شهري و انجام تخلفات متعدد از سوي آنها سبب شده موتورسيكلت‌ها در رأس معضلات حمل و نقل شهري قرار بگيرند. بيشتر موتورسيكلت‌ها به دليل سوخت ناقص و فرسوده بودن، يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا شهري به حساب مي‌آيند. برخي از موتورسيكلت‌ها چندين برابر يك خودرو آلودگي توليد مي‌كنند به گونه‌اي كه كارشناسان اعلام كرده‌اند حدود يك چهارم آلودگي هوا به سبب وجود موتورسيكلت‌هاست و متأسفانه توليدكنندگان اين وسايل نقليه در خصوص مسئوليت اجتماعي و ارتقاي استاندارد خصوصاً در مورد موتورسيكلت‌هاي موجود در بازار كاملاً خنثي رفتار مي‌كنند و تاكنون نظارت سيستمي دقيقي بر توليد و واردات موتورسيكلت‌هاي آلوده‌كننده صورت نگرفته است. در اين زمينه زهرا نژادبهرام عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در چهاردهمين جلسه علني اين شورا در تذكر پيش از دستور خود اظهار كرد: با توجه به گزارش پليس راهور شهر تهران، حدود 61 درصد تصادف‌ها در شهرها مربوط به عابران پياده است و توجه به مناسب‌سازي پياده‌روها براي كاهش ميزان تصادف‌ها مهم به نظر مي‌رسد و گامي در جهت حفظ حقوق شهروندي محسوب مي‌شود.

وي افزود: با توجه به تردد 3/5 ميليون موتورسيكلت در سطح شهر و استفاده و تردد آنها از پياده‌روها، طرحي در شوراي شهر تهران تهيه شده است تا شهرداري طرح عملياتي ايجاد فضاي عبور براي عابران پياده و پيشگيري از ورود موتورسيكلت‌ها به پياده‌روها را ظرف مدت سه ماه در دستور كار خود قرار دهد.

برخورد‌هاي مقطعي با موتورسواران متخلف

بسياري از موتورسواران بدون گواهينامه و معاينه فني و حتي بدون كلاه ايمني در شهر تردد مي‌كنند. بر اين اساس به دليل تخلفات زياد موتورسواران هر هفته در برخي خيابان‌هاي تهران كفي‌هاي زرد‌رنگ براي توقيف موتورسيكلت‌هاي متخلف ديده مي‌شوند اما برخورد با موتورسواران متخلف تاكنون از ميزان تخلفات آنها نكاسته است. تردد در پياده‌روها، حركت در خلاف جهت حركت خودروها، دور زدن در وسط خيابان، حمل بار يك وانت‌بار با موتورسيكلت، مسافركشي و موارد بسيار ديگر سبب شده است تا پليس از برخورد با موتورسواران عاجز بماند. با اين حال هر گاه اقدامي در خصوص آلودگي هوا و جمع‌آوري موتورسيكلت‌ها انجام شود، اين مسئله مطرح مي‌شود كه موتورسواران قشر فقير هستند و از اين راه امرار معاش مي‌كنند. ما نيز اين را قبول داريم اما نمي‌توان هزاران شهروندي كه به علت بي‌نظمي و رفتار بد موتورسيكلت‌ها دچار حادثه و بيماري ناشي از آلودگي مي‌شوند را قرباني كرد. اين شهروندان هم به اندازه صاحبان اين وسايل نقليه پرخطر براي ما ارزش دارند كه به علت بي‌نظمي و رفتار بد موتورسيكلت‌ها دچار حادثه و بيماري ناشي از آلودگي مي‌شوند.

مشاور محيط زيست معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه بايد شهرداري و دولت به شدت از واردات موتورسيكلت‌هاي برقي حمايت كنند، اظهار كرد: لازم است در راستاي ارزان شدن قيمت اين نوع موتورسيكلت‌ها تلاش شود چراكه اين حمايت در ايران بسيار كم است و بعد از پنج سال شعار دادن همچنان حدود 100 موتوربرقي براي نمونه و آزمايش وارد كشور شده است. به گفته نوروزي صاحبان موتورسيكلت‌ها به دليل گران‌قيمت بودن موتورسيكلت‌هاي برقي به سمت اين وسايل نقليه نمي‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهاي برقي به حمايت شهرداري و دولت نياز دارد.

فرار از معاينه فني و نپرداختن جريمه

طبق قانون همه موتورسواران بايد معاينه ‌فني داشته باشند اما گويا يك قرارداد نانوشته است كه از ميان 3/5 ميليون موتورسوار تهراني عمده آنها از اين وظيفه قانوني بگريزند. امروز برخي موتورسواران به رعايت ‌نكردن قانون عادت كرده‌اند. بنابراين در گفتار و كردارشان هم براي قانون اهميتي قائل نيستند. در اين زمينه بايد توجه داشت كه رانندگي بي‌شك به پيشينه فرهنگي بازمي‌گردد. اگر نگرش افراد در رابطه با رعايت هر موضوعي صرفاً رفع نياز باشد، با همين پديده آشفتگي تردد روبه‌رو مي‌شويم. گاهي قانون رعايت كردن فقط براي جريمه نشدن است اما گاه رعايت قانون براي حفظ جان فرد و آرامش خانواده موتورسوار است. حال اين فكر بايد تبديل به گفتار و كردار و عادت و فرهنگ شود. در اين مسير هستند افرادي كه به قوانين تردد اهميت مي‌دهند و آن را رعايت مي‌كنند.

در حقيقت مي‌توان گفت كمتر از يك درصد موتورسواران به معاينه فني مراجعه مي‌كنند ولي ساير موتورسيكلت‌ها همچنان مراكز معاينه فني را دور مي‌زنند و پليس هم آنان را جريمه مي‌كند و آنها با پرداخت نكردن جريمه همچنان به تردد غيرمجاز در معابر شهري ادامه مي‌دهند.

قيمت بالاي موتورسيكلت‌هاي برقي

شهرداري و دولت بايد به شدت از واردات موتورسيكلت‌هاي برقي حمايت كنند چراكه لازم است در راستاي ارزان شدن قيمت اين نوع موتورسيكلت‌ها تلاش شود. در حقيقت صاحبان موتورسيكلت‌ها به دليل گران‌قيمت بودن موتورسيكلت‌هاي برقي به سمت اين وسايل نقليه نمي‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهاي برقي به حمايت شهرداري و دولت نياز دارد. نبود زيرساخت‌ها براي توليد انبوه موتورسيكلت برقي و همچنين حمايت نكردن از مصرف‌كننده سبب شده فقط مسئولان شعار دهان‌پركن جايگزيني موتورسيكلت‌هاي فرسوده و آلوده‌كننده را با موتورسيكلت‌هاي برقي بدهند.

در اين زمينه محمدعلي نجفي شهردار گفت: در تهران حدود 5/2ميليون موتورسيكلت كاربراتوري در حال تردد است كه هر يك از آنها هشت برابر يك خودرو يورو۳ آلاينده توليد و در هوا منتشر مي‌كند. با توجه به موارد بيان شده همچنان موتورسيكلت‌ها بر روي نظم شهر ويراژ مي‌دهند و دستگاه‌هاي متولي فقط دست روي دست گذاشته‌اند و مسائل و مشكلات را به يكديگر پاسكاري مي‌كنند و اين شهروندان هستند كه بايد تبعات اين ناكارآمدي‌ها را بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید