باز هم پای غفلت در میان است نه «ترفند هوکس» و شیطنت برخی کاربران!

    کد خبر :128432

به فاصله کوتاهی از شیطنت خواندن اخبار منتشره درباره بازی «نهنگ آبی» در کشورمان، دو دختر نوجوان اصفهانی با این بازی خود را به کام مرگ پرتاب کردند تا مشخص شود، یک بار دیگر از قافله روزگار و مصائب همراه با آن جا مانده‌ایم!

به گزارش تابناک؛ روز گذشته، خبری در اصفهان منتشر شد که حکایت از خودکشی دو دختر نوجوان با پریدن از بالای پل عابر پیاده داشت؛ خبری که برخی حتی تلاش داشتند «خودکشی» بودنش را منکر شده و با عناوینی مانند «سقوط دو نوجوان از پل»، آن را اطلاع رسانی کنند؛ اما حالا خبر می‌رسد که اوضاع وخیم تر از اینها بوده است.

آن گونه که کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داده، یکی از حادثه‌دیده‌های خبر پل عابرپیاده چمران به بیمارستان غرضی منتقل شده بود که شب گذشته چشم از جهان فروبسته و دیگری به بیمارستان امین اعزام شده که هنوز در قید حیات است و تلاش‌ها برای نجات وی ادامه دارد.

جهانپور در خصوص وضعیت دو نوجوان در زمان رسیدن نیروهای امدادی گفت: ایشان در اثر شدت حادثه دچار شکستگی‌های متعدد در نقاط مختلف بدن شده بودند و فرد بستری در بیمارستان به دلیل همین جراحات شدید هنوز به سطح هشیاری نرسیده است.

این در حالی است که خودکشی همزمان دو دختر نوجوان اتفاقی نیست که بتوان از کنار آن گذشت و در خصوص علت آن نپرسید. ابهامی بزرگ که جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان در خصوص آن به فارس می‌گوید: «دو نوجوانی که روز گذشته از پل چمران به پایین پریدند، پیش از اقدام صدای خود را ضبط کرده‌اند و در این فایل صوتی از خانواده خود خداحافظی کرده و دلیل اقدام خود را انجام بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که شنیده ها در خصوص این بازی مرگبار، ظن و گمان نبوده و بر خلاف آنچه پیشتر رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا تأکید کرده بود، «هجمه رسانه‌ای» نیست، که کاش بود و به جایش خودکشی دو دختر نوجوان واقعی نمی‌شد! خودکشی مرگباری که معلوم نیست فکرش تا کنون در ذهن چند تن از نوجوانان و جوانان ایرانی پیوسته، به چالش نهنگ آبی جوانه زده باشد!

این در حالی است که کمتر از چهل روز از سخنان سرهنگ علی نیک‌نفس گذشته است؛ سخنانی که در آن، هشدارهای منتشر شده در خصوص گرایش نوجوانان و جوانان ایرانی در رسانه‌ها، «هجمه رسانه‌ای» قلمداد شده و این گونه نتیجه گیری شده بود: «بیش از آن‌که به واقعیت‌ها بپردازد دامنه شایعات را توسعه داده و باعث ایجاد هراس در جامعه و خانواده‌ها شده است.»

نیک نفس در ادامه گفته بود: «بیشتر اخبار این بازی مربوط به اوایل سال و فرودین ماه است که حتی برخی از اخبار آن در رسانه‌های فارسی زبان هم منتشر شده، اما اینکه چرا بعد از گذشت چهار تا پنج ماه یکباره این حجم از اخبار در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است، همان ترفندهای هوکس خبری است که ناشی از شیطنت برخی کاربران است.»

اظهاراتی که حالا با انتظار خبر خودکشی دو نوجوان، قابل تأمل جلوه کرده و ثابت می‌شود ترفند هوکس خطاب کردنشان، ساده‌انگاری بوده است؛ رویکردی که اگر بگوییم غفلت خانواده‌ها از خطراتی که جان فرزندان دلبندشان را تهدید می‌کند، یکی از نتایج آن است، به اغراق سخن نگفته‌ایم؛ غفلت مرگباری که امیدواریم پیش از تکرار این دست حوادث، جبران شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید