سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد؛

موافقت دولت با خرید ۱۰۰۰ آمبولانس/ تجهیز پایگاه های اورژانس

    کد خبر :128209

سرپرست سازمان اورژانس کشور، گفت: قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه آمبولانس جدید دو هفته پیش منعقد شد و مجوز خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید نیز از دولت دریافت شده است.
به گزارش مهر، دکتر پیرحسین کولیوند در همایش آموزشی اورژانس ویژه روحانیون مساجد، افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی و حمایت و نگاه ویژه وزیر بهداشت در طرح تحول سلامت، اورژانس کشور با تغییرات اساسی و بنیادی روبرو شد.

وی گفت: قبل از طرح تحول سلامت، آمبولانس های کشور فرسوده و غیر قابل استفاده بود و در طرح تحول سلامت، تعداد آمبولانس های کشور به ۴۶۰۰ دستگاه رسید.

کولیوند اظهار داشت: قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه آمبولانس جدید دو هفته پیش منعقد شد و خوشبختانه مجوز خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید دیگر از دولت گرفته شده که با این حساب، تعداد آمبولانس های کشور به ۶ هزار دستگاه افزایش می یابد.

وی با اشاره به وجود ۲۳۰۰ پایگاه زمینی اورژانس در کشور، یادآور شد: برای کاهش زمان رسیدن به بالین بیماران و مصدومان، اورژانس هوایی در کشور راه اندازی شد و توسعه پیدا کرد. در حال حاضر ۳۳ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است و ظرف یکماه آینده، سه پایگاه هوایی اورژانس در ایرانشهر، سمنان و گرگان راه اندازی می شود و تلاش ما این است که تعداد این پایگاه ها را به ۴۴ پایگاه برسانیم و پوشش اورژانس هوایی در کشور را تکمیل کنیم.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس هوایی کشور تا کنون به ۱۶ هزار بیمار و مصدوم خدمات فوریت های پزشکی را ارائه داده است، افزود: بخش عظیمی از این بیماران پس از انتقال توسط اورژانس هوایی، به اتاق عمل نیاز داشتند و این خدمات برای تمام افراد جامعه ارائه می شود.

کولیوند یادآور شد: در کلانشهرهای کشور به دلیل وجود ترافیک، سرعت اورژانس در رسیدن به بالین بیمار و مصدوم، بالا بود و راهکار ما ورود موتورلانس ابتدا به تهران و سپس به سایر شهرها بود تا سرعت رسیدن اورژانس افزایش یابد. خوشبختانه ۲۰۰ دستگاه موتورلانس در تهران توزیع شد و بهترین پرسنل اورژانس در این خدمت بکار گرفته شدند.

وی از اضافه شدن ۹۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید به اورژانس کشور خبر داد و از آنها به عنوان درمانگاه های سیار یاد کرد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: اورژانس کشور در حال توسعه خدمات در بخش ریلی و دریایی است و شناورهای جدید اورژانس در حال خریداری هستند. همچنین برای توسعه خدمات اورژانس در بخش ریلی، مذاکراتی را با مترو، راه آهن و سازمان پدافند غیرعامل انجام داده ایم تا برخی ایستگاه های مترو با تونل به بیمارستانهای تروما متصل شود.

کولیوند میزان مراجعه مردم به ائمه جمعه کشور بعد از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل هزینه های درمانی را بسیار کم عنوان کرد و افزود: با خدمات فراوان و ارزشمند وزارت بهداشت به مردم، دیگر شاهد مراجعه مردم به ائمه جمعه، استانداران، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان، نیستیم و این مورد کاهش قابل توجهی یافت.

سرپرست سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: اورژانس کشور، خدمت ۲۴۷ (۲۴ ساعت شبانه روز در ۷ روز هفته) را برای درمان سکته های حاد قلبی راه اندازی کرده تا عوارض این بیماری کاهش یابد.

کولیوند اضافه کرد: در صورتی که بیمار دچار سکته قلبی شده در کمتر از چهار ساعت به مراکز درمانی برسد، فرد بیمار، زنده می ماند و عوارض آن کاهش می یابد. در آمبولانس ها یک دستگاه نوار قلب مجهز به دو سیم کارت در نظر گرفته شده و پس از نوار قلب، اطلاعات برای پزشکان حاضر در دیسپچ ارسال می شود تا وضعیت بستری بیمار، مشخص شود.

وی افزود: دستگاه های نوار قلب آمبولانس ها، محصول صنایع دفاع و تولید داخلی است و تا کنون بیش از ۱۶ هزار نفر از خدمت ۲۴۷ بهره مند شدند. بیش از ۶۰ درصد از بیماران دچار سکته حاد قلبی اگر تا کمتر از ۳.۵ ساعت به مراکز درمانی برسند، با مصرف یک دارو بهبود می یابند.

کولیوند از پرسنل اورژانس به عنوان افرادی مجاهد، جهادگر و ایثارگر یاد کرد و گفت: اگر حوادث و فوریت های پزشکی به خوبی تعریف و به اقشار مختلف جامعه، آموزش داده شود، آمار تلفات حوادث ترافیکی بسیار کاهش می یابد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: سالانه بالغ بر ۱۵ هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند و بیش از ۳۵۰ هزار مصدوم می شوند که بیش از ۶۰ درصد از آنها، قادر به بازگشت به کار و فعالیت سابق خود نیستند.

کولیوند اظهار داشت: هنر ما این نیست که در جاده ها پایگاه اورژانس راه اندازی کرده و آمبولانس را در حوزه های مختلف تقویت کنیم بلکه هنر ما باید در آموزش پیشگیرانه و افزایش اطلاعات و آگاهی مردم باشد.

وی یادآور شد: به اعتقاد من، نقش روحانیون فقط پیش نماز بودن نیست و می بینیم که افراد محله در زمان گرفتاری نزد روحانیون می آیند و آنها را امین خود می دانند و گوش به فرمان و کلام روحانیون هستند بنابراین تصمیم گرفتیم که آموزش همگانی و اولیه فوریت های پزشکی را در حوزه های علمیه انجام دهیم.

کولیوند در پایان با بیان اینکه برنامه هایی برای آموزش فوریت های پزشکی در مدارس، مساجد و دانشگاه ها داریم، افزود: از روحانیون انتظار داریم که در کلام و سخنرانی خود از توصیه های پیشگیرانه استفاده کنند و این آموزش ها را به دیگران منتقل کنند زیرا یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری نیز کاهش تلفات در حوادث ترافیکی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید