آقای کارگردان: اجازه بدهید فیلم خودم را بسازم

    کد خبر :124145

این همه سینماگر موفق در ایران آنگونه که مخالفان «مالاریا» دوست دارند فیلم می‌سازند. اجازه بدهید من هم فیلم خودم را بسازم.

این کارگردان سینما که شامگاه ۲۳ مهر ماه در فرهنگسرای ارسباران در نشست نقد و بررسی «مالاریا» سخن می‌گفت،ادامه داد: فیلم‌هایی از این دست تماشاگران خودشان را دارند و باید شرایطی ایجاد شود تا آنها بتوانند این فیلم‌ها را ببینند. می‌دانم تماشای «مالاریا» برای چشم‌هایی که عادت به دیدن این نوع فیلم‌ها ندارند سخت است. سعی می‌کنم در فیلمسازی به هوش و سلیقه مخاطب احترام بگذارم، در حقیقت روی هوش و سطح سواد و آگاهی تماشاگر حساب می‌کنم.

شهبازی درباره احترام به تماشاگر ایرانی اظهار کرد: تماشاگر فیلمهای ایرانی انتظار دارد با فیلم‌هایی روبرو شود که هوش و دانایی او را به چالش بکشد. حداقل من ۲۰ فیلمساز ایرانی می‌شناسم که به هوش و شعور مخاطب ایرانی احترام می‌گذارند و قابل تقدیر است.

کارگردان «مالاریا» در بخش دیگری از سخنانش درباره اکران و اتفاقات ناشی از آن گفت: فیلم بعد از دو سال در شرایط اکران خوبی نیست و سانس‌های زیادی به آن داده نشده است. آقای ردایی (تهیه‌کننده) هم حتما شنیده‌اید که به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان «بقیه‌الله» بستری شده‌اند و آرزوی سلامتی برای مسعود ردایی دارم.

او در تایید صحبت‌های یکی از تماشاگران که معتقد بود «مالاریا» فیلم فضاسازی است،توضیح داد: اولین فیلم سینمایی من «مسافرجنوب» داستانی ساده و مستقیم داشت و در زمان خودش و بین فیلم‌های خیلی مهم آن زمان مطرح شد. اما من از آن مرحله زود گذر کردم و الان حوصله‌ی آن نوع فیلمسازی را واقعا ندارم. علاقه‌مند به فرم‌های بیانی جدید و کلا درگیر کار کردن روی گرامر سینما هستم و می‌خواهم شیوه‌های بیانی جدیدی را در کارهایم تجربه کنم. برایم هم مهم نیست دیگران چه می‌گویند. بنده هر ۴ سال یک بار فیلم می‌سازم و هرسال ۳۰۰ فیلم در ایران تولید می‌شود یعنی هر چهار سال۱۲۰۰فیلم ساخته می‌شود و از این هزار و دویست فیلم یک فیلم هم من می‌سازم!

شهبازی درباره فروش و پخش این فیلم گفت:«مالاریا» در طول زمان به سوددهی می‌رسد و ای بسا از فیلم‌هایی که این روزها فروش خوبی هم دارند از نظر اقتصادی موفق‌تر باشد. «دربند» هنوز در حال فروش در خارج از کشور است. یا آخرین نمایش «نفس عمیق» بعد از پانزده سال در همین خرداد امسال و در پاریس بود.پخش کننده «مالاریا» در مراحل آخر اکران این فیلم در آلمان، سوئیس، اتریش، ایتالیا، سنگاپور، فرانسه، مالزی، تایلند و چند کشور دیگر است.

کارگردان «دربند» درباره مسائل فنی فیلم بیان کرد: چون استاندارد تصویر در سینمای ایران پایین است فکر می‌کنند ما در حال عبور و به طور اتفاقی شستن شیر در پیاده رو خیابان را دیده‌ایم و فیلمبرداری کردهایم. نمی‌دانند این نما از۷ لایه تصویر درست شده است. مگر می‌شود شیر بیاورید کنار خیابان بشورید و فیلمبرداری کنید؟ منتقد می‌گوید با موبایل فیلمبرداری کرده‌اند! دوربین موبایل در هر ثانیه سی فریم می‌گیرد و در پخش حرکت آهسته می‌شود. صحنه‌های موبایلی فیلم با یک دوربین بسیار کمیاب و شاید نایاب متعلق به کمپانی کانن فیلمبرداری شده است که قابلیت فیلمبرداری ٢۴ فریم در ثانیه را داشت. در این فیلم از ۴ دروبین با کلاس ها و کارکترهای مختلف استفاده شده است و برخلاف تصور هزینه‌ای که برای اجاره دوربین ها صرف شده تولید را از آثار مشابه گران‌تر کرده است.

وی درباره مخاطب شناسی برای یک فیلمساز در سینما گفت: مخاطب‌شناسی در سینما مهم است، من مخاطب هدف دارم، اگر ندانم مخاطبم چه کسانی هستند در پی راضی کردن همه جور سلیقه‌ای فیلم از دست می‌رود.

در نشست نقد و بررسی «مالاریا»، آذرخش فراهانی بازیگر، جواد طوسی منتقد سینما و کوروش جاهد مجری و کارشناس سینما هم حضور داشتند.

طوسی در بخشی از سخنانش درباره «مالاریا» گفت: از همان ابتدای فیلم، شهبازی یک نشانه شناسی را در مقابل مخاطب قرار می‌دهد که به یک عنصر تکرار شونده تبدیل می‌شود و آن تلفن همراه و فضای مجازی است و نشان می‌دهد که چقدر این وسیله ضرورت دارد، شهرستان و تهران ندارد و اولین وسیله ارتباط پیرامون خودشان تلفن همراه و فضای مجازی است که اگر از این افراد گرفته شود کمیت زندگیشان لنگ شده و پیش نمیرود.

وی ادامه میدهد: «مالاریا» سمت و سوی اجتماعی با سلایق و زاویه دید پرویز شهبازی را در خود دارد و سعی میکند موقعیت فردی، اجتماعی و ساختار فرهنگی آدمها به تبع مناسبات و جولاندهی که در متن جامعه دارند یک آسبشناسی متاخر و معاصر هم در پی داشته باشد. هر کدام از این فیلمها به یک شکل وضعیت‌ها را مورد بررسی و کند و کاو قرار میدهد و به نمایش میگذارد. در فیلم «مالاریا» همان طور که اشاره کردم الزام و اقتضائات زیبایی شناسی و زبان بصری پرویز شهبازی ما را ملزم میکند که به یک نشانهشناسی مفهومی برسیم و رکن و نقطه مرکزی، تلفن همراه و فضای مجازی و نوع برخورد و شیوه ارتباطی آدمها با این وسیله است که یک نوع فرهنگسازی غیر مستقیم را در بردارد.

طوسی درباره روابط میان شخصیت های این فیلم هم سخن گفت.

بهزاد فراهانی، طهماسب صلح جو منتقد نیز از مهمانان حاضر در این برنامه بودند.
ش

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید