فصل جدید تولید و اشتغال در آذرآب و هپکو با حمایت دولت

    کد خبر :115074

کارگران 2 شرکت تولیدی هپکو و آذرآب اراک درحالی چرخ صنعت و اشتغال را در سنگر تولید و سازندگی به گردش درآورده اند که بخش قابل توجهی از معوقات خود را دریافت کرده اند.

کارخانه های هپکو و آذرآب اراک که در روزگاری نه چندان دور قطب تولیدات ماشین آلات راهسازی و تامین قطعات پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور و خاورمیانه بودند، پس از واگذاری به بخش خصوصی با تنگناهای مختلف روبرو شدند.
چرخ های تولید و اشتغال در 2 شرکت مادر تخصصی هپکو و آذرآب پس از گذر از تنگناهای مختلف، بار دیگر با تدبیر مسئولان و حمایت دولت تدبیر و امید از اقتصاد صنعتی با قوت بیشتر به گردش درآمده است و تلاشگران سنگر تولید در این 2 واحد صنعتی با عزم راسخ و روحیه مضاعف مصمم به تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی در سال تولید و اشتغال هستند.
با تلاش تیم اقتصادی و حمایت مسئولان، همه معوقات کارگران آذرآب و سه ماه معوقه امسال کارگران هپکو پرداخت شد و اکنون کارگران هپکو و آذرآب در واحدهای خود مشغول کارند.
بنا بر اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که هفته گذشته با هدف ساماندهی 2 شرکت هپکو و آذرآب اراک به این شهر سفر کرده بود، حمایت دولت از شرکت های آذرآب و هپکو اراک تا انتخاب مدیریت کارآمد و ساماندهی وضعیت موجود ادامه دارد.
بنابر اعلام مسئولان، بخشی از قراردادهای خرید محصول از شرکت هپکو به ارزش 20 هزار میلیارد ریال به امضای سه وزیر کشور، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی رسیده و با تصویب نهایی دولت ساز و کار اجرایی می گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: رفع تنگناهای هپکو و آذرآب بنیان های اقتصادی کشور را تقویت می کند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: بدهکاری هپکو باید به صورت کارشناسی مشخص شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلفات مالی از سوی هر 2 سهامدار فعلی و گذشته این شرکت، با تمام ظرفیت قانونی برخورد شود.
امام جمعه اراک اضافه کرد: کارخانه هپکو اراک هم از تحریم ها و هم از مدیریت ناکارآمد ضربه های سگینی را متحمل شده است که دولت باید حل این مشکلات را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهد.
وی بیان کرد: بهترین راهکار موجود برای ثبات کارخانه هپکو، بازگرداندن این مجموعه صنعتی به دولت است.
استاندار استان مرکزی نیز گفت: در نشست های مختلف پیگیری تحولات و تنگناهای دو واحد صنعتی هپکو و آذرآب در داخل استان و کشور، تصمیمات کارشناسی شامل دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تبیین شد تا حیات اقتصادی دو قطب صنعت استان مرکزی استمرار یابد.
محمود زمانی قمی افزود: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده و حمایت دولت خدمتگزار، بیش از 80 درصد از معوقات این 2 واحد صنعتی اراک پنجشنبه هفته گذشته پرداخت و معوقات کارگران خدوم شرکت آذرآب نیز، یکجا تسویه شد.
استاندار مرکزی بیان کرد: پیگیری برای تسویه مابقی معوقات کارکنان هپکو با جدیت ادامه دارد و به زودی مطالبات باقی مانده پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: تفاهم نامه تولید سه هزار دستگاه انواع ماشین آلات صنعتی و راهداری در هپکو با ترک تشریفات مناقصه منعقد شده که با تصویب نهایی دولت، تضمین پنج کار مداوم در این شرکت محقق می شود.
وی ادامه داد: تعیین تکلیف مدیریت هپکو و آذرآب دغدغه اصلی مسئولان و دلسوزان استان و کشور است که بی شک استقرار مدیریت مورد تائید کارگران مد نظر قرار می گیرد.
سرپرست شرکت صنایع آذرآب اراک نیز گفت: همه معوقات کارکنان این کارخانه پرداخت شد و روح تازه ای در کالبد این شرکت دمیده شده است.
سیاوش درمنی عراقی بیان کرد: تولید در کارگاه های این شرکت مادرتخصصی روز دوشنبه با بیش از هشت هزار میلیارد ریال قرارداد های صنعتی از سرگرفته شد.
وی بیان کرد: قراردادهای کاری جدید آذرآب با شرکت های فرآب تهران، تولید بویلر برای طرح توسعه پالایشگاه اصفهان، طرح توسعه پتروشیمی گچسازان، بویلر کاویان آبادان و ساخت چندین مخزن صنعتی است.
سرپرست شرکت صنایع آذرآب اراک بیان کرد: بیش از 65 درصد از این هشت هزار میلیارد ریال صرف خرید مواد اولیه می شود که این امر به رونق تولید و اقتصاد در کشور و استان مرکزی کمک شایانی می کند.
وی گفت: بیشترین تنگنای شرکت صنایع آذرآب به دلیل مدیریت ناکارآمد است که این امر با سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده هیات دولت به اراک و همفکری با مجموعه مدیریتی استان حل و فصل شد.
درمنی عراقی اضافه کرد: شرکت صنایع آذرآب دارای ظرفیت های تولیدی قابل ملاحظه ای است که در بسیاری از موارد نیازمند راه اندازی شرکت های پایین دستی است اما به دلیل مدیریت ناکارآمد، مشکلات بسیاری بر این شرکت حاکم شده بود.
سرپرست شرکت صنایع آذرآب اراک عنوان کرد: همراهی دولت در پرداخت معوقات کارگران این واحد صنعتی مادر تخصصی ارزشمند و ستودنی است چرا که اگر این پرداخت ها صورت نمی گرفت، کارخانه با مشکلات مختلف روبرو می شد.
به گفته کارگران کارخانه آذرآب این شرکت مشکل تولیدی ندارد و در صورت تامین مواد اولیه چرخ های تولید و اشتغال برمدار حرکت خواهند بود.
یکی از کارگران با سابقه کارخانه هپکو نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: پس از بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این شرکت عصر پنجشنبه هفته گذشته، سه ماه از معوقات کارکنان پرداخت و حقوق امسال کارگران به روز شد.
وی افزود: کارگران همچنان سه ماه آخر سال گذشته را از شرکت طلب دارند که لازم است برای پرداخت آن از سوی مسئولان چاره اندیشی شود.
این کارگر باسابقه شرکت هپکو اظهار کرد: پرداخت معوقات کارگران یکی از خواسته های این قشر از مسئولان بود اما مهمترین خواسته خانواده هپکو از مسئولان، تلاش برای بقای این شرکت است.
وی بیان کرد: کارگران در سلامت کامل روز جاری (دوشنبه) به صحنه کار و تولید بازگشتند.
چهارشنبه هفته گذشته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ساماندهی وضعیت 2 کارخانه مادر تخصصی هپکو و آذرآب وارد اراک شد که ضمن شرکت در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی و دیدار چهره به چهره با کارگران، از خطوط مختلف تولیدی این 2 شرکت بازدید کرد.
شرایط موجود نشان می دهد که 2 واحد مادر تخصصی صنعتی اراک ( هپکو و آذرآب) با نظارت هدفمند و کارآمد بر تیم مدیریتی و تزریق اعتبارات لازم و نیز بازاریابی داخلی و خارجی توانایی حضور فعال و پرقدرت در چرخه تولید و اشتغال را دارند.
شرکت هپکو در سال 1351 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی تاسیس شد و از سال 1354 با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایمیدرو) قرار گرفت.
ازسال 1363 طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از 6 سال این طرح تحت لیسانس شرکت های لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.
شرکت صنایع آذرآب نیز یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری عمومی در ایران است که زمینه اصلی فعالیت این شرکت ساخت و اجرای طرح های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان است.
صنایع آذرآب از بدو تأسیس تا به حال جزء پیشروان ساخت نیروگاه های برق و تجهیزات پالایشگاهی در خاورمیانه به حساب آمده و تأمین‌کننده تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز و سازنده بخش های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه های برق برای بخش دولتی و خصوصی بوده است.
شرکت صنایع آذرآب از سال 1363 با انتقال فناوری ازشرکت IHI ژاپن در زمینه طراحی و مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی بویلرهای با سیستم گردش طبیعی و ‌سوخت گاز، گازوئیل و مازوت شامل، بویلرهای پکیج با ظرفیت 20 تا 200 تن بخار در ساعت، بویلرهای صنعتی با ظرفیت 50 تا 350 تن بخار در ساعت، بویلرهای نیروگاهی با ظرفیت 390 تا 2 هزار و 200 تن بخار در ساعت فعالیت خود را آغاز کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید