نگاهی به اثر جدید آیت‌الله حائری شیرازی

    کد خبر :113675

کتاب گفتارهای آیت الله حائری شیرازی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل تنظیم و ارائه شده است: بینش و بصیرت حسینی، درس‌های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا(ع)، زیارت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا.

«قتیل العبرات»؛ امام حسین(ع) کشته کدام اشک‌هاست؟ آیا صرف عزاداری برای امام حسین(ع) برای عرض ارادت به ایشان کافی است؟ و… از جمله پرسش‌هایی است که در سال‌های گذشته بیش از پیش مطرح می‌شود. در سال‌های گذشته وجود اشعار ضعیف و توجه صرف به مداحی و عزاداری در برخی از هیئات مذهبی، سبب شده تا برخی از عالمان و بزرگان دینی نسبت به این موضوع هشدار داده و بصیرت‌افزایی را لازمه عزاداری دانسته‌اند. به گفته برخی از کارشناسان و پیشکسوتان، تفسیر «قتیل العبرات» این است که امام حسین(ع) کشته اشک‌هایی است که بصیرت‌افزا باشد و معرفت‌بخش:

اشکی که دهد جوش بخون بدن ما

اشکی که شود عاشق شمشیر تن ما

اشکی که کند جامۀ ما را کفن ما

اشکی که دهد همّت زینب، به زن ما…

به همین مناسبت در سال‌های گذشته منابع متعددی در خصوص قیام اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا منتشر شد که تلاشی است در جهت بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی در باب و باره فرهنگ عاشورا. اینکه چرا امام حسین(ع) قیام کردند؟ چرا به همراه خانواده در کربلا حاضر شدند؟ ریزش‌ها و رویش‌های قیام کربلا چیست؟ عاشورا چه تاثیری در تاریخ اسلام داشت؟ کربلا چه تاثیری در امروز مسلمانان دارد؟ و… از جمله نکاتی است که کم و بیش در این آثار به آن پرداخته شده است. از جمله آثاری که به تازگی همزمان با شروع ماه عزای حسینی به چاپ رسیده، «آئینه‌ تمام‌نما»، اثر آیت‌الله حائری شیرازی است که از سوی نشر معارف به چاپ رسیده است.

این کتاب گفتارهای آیت الله حائری شیرازی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل تنظیم و ارائه شده است: بینش و بصیرت حسینی، درس‌های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا(ع)، زیارت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا. این کتاب 228 صفحه‌ای که درس‌های آن با تمثیل‌هایی خواندنی همراه شده، خواننده را در فهم بیشتر قیام سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری که منجر به شهادت آن حضرت شد، یاری می‌کند.

کتاب که حاوی سخنرانی‌های آیت‌الله حائری در خصوص قیام اباعبدالله الحسین(ع) است، با نثری روان و ساده تنظیم شده که باعث جذب مخاطب می‌شود؛ به طوری که وقتی مخاطب کتاب را به دست می‌گیرد به راحتی چند بخش از آن را بی‌وقفه مطالعه می‌کند. از دیگر ویژگی‌های اثر حاضر، پیوندی است که مؤلف در قیام عاشورا با اوضاع امروز می‌زند. آیت‌الله حائری شیرازی در این اثر تلاش دارد تا صرفاً به بعد تاریخی قیام کربلا و تشریح اوضاع اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی در آن برهه نپردازد و با پیوند زدن به شرایط امروز، به مخاطب تلنگر بزند. از این جهت، کتاب به جریان‌ و تأثیر انقلاب کربلا در جوامع اسلامی می‌پردازد و وظیفه مخاطب امروز را به او یادآوری می‌کند.

در پایان «آئینه تمام‌نما» نیز منابع به کار گرفته شده نیز ذکر شده است که هم می‌تواند فرصتی برای آشنایی بیشتر مخاطبان با کتاب‌های مرتبط با این حوزه باشد و هم مستند بودن کلام مؤلف را نشان می‌دهد. در این اثر، از مطالب سست و غیر مستند که گاه عنوان می‌شود، خبری نیست؛ از این جهت «آئینه تمام‌نما» فرصتی است مغتنم که می‌توان با خیال آسوده دل به گوش حرف‌های مؤلف داد.

اثر جدید آیت‌الله حائری شیرازی همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان محور نهمین پویش کتابخوانی روشنا اعلام شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر در این‌باره و اطلاع از نحوه شرکت در پویش به سایت آن مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید