معاون کمیته امداد امام استان مرکزی:

چهره فقر تغییر کرده است

    کد خبر :113451

معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام(ره) استان مرکزی، گفت: امروزه فقر با 20 سال پیش فرق کرده است، شاید فقر گذشته خوش‌خیم بود، امروزه دخترهای 17 یا 18 ساله‌ای را می‌بینیم که با یک فرزند طلاق گرفته‌اند و نیازمند کمک از سوی سازمان‌های حمایتی هستند.

«رمضانعلی جلالی» در نشست مشترک کمیته تخصصی بانوان با بیان این‌که خیرین نیز با کمک‌رسانی به نیازمندان از مواهب معنوی بهره‌مند می‌شوند، گفت: طبق سرشماری سال 95 در کل کشور بیش از 24 میلیون خانوار وجود دارد و در استان این میزان 455 هزار خانواراست که از این تعداد 45 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی افزود: میانگین خانوار تحت پوشش کمیته امداد در کشور 7.7 درصد و در استان مرکزی 10 درصد است، هم‌چنین درصد نفرات تحت پوشش نیز از میانگین کشوری در استان مرکزی بیشتر است.

جلالی در تشریح جمعیت تحت حمایت کمیته افزود: 37 هزار و 105 خانوار معیشت‌بگیر، پنج هزار و 674 خانوار غیرمعیشت‌بگیر، 23 هزار و 126 خانوار روستایی معیشت‌بگیر، 13 هزار و 974 خانوار شهری معیشت‌بگیر، 22 هزار و 684 خانوار با سرپرست زن و 14 هزار و 416 خانوار با سرپرست مرد جمعیت تحت حمایت کمیته امداد امام(ره) هستند که از این تعداد 34 درصد مردان و 66 درصد زنان هستند.

وی در تبیین خلاصه‌ای از وضعیت خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد، خاطرنشان کرد: 800 نفر دانشجو، 5200 نفر دانش‌آموز، 1800 کودک مبتلا به سوء تغذیه، 1100 بیمار صعب‌العلاج و 803 خانوار زندانی تحت حمایت هستند.

جلالی با بیان این‌که حقوق افراد شاغل در کمیته امداد توسط دولت پرداخت می‌شود، ادامه داد: اعتبارات دولتی، عواید حاصل از فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد، کمک مقام معظم رهبری و اعتبارات سفرهای ریاست جمهوری و کمک‌های مردمی، منابع تأمین اعتبار کمیته امداد هستند.

وی تصریح کرد: دانش‌محوری، فرهنگ‌سازی، انسجام خدمات، مردم‌نهادی و توانمندسازی رویکرد جدید کمیته امداد است، توانمندسازی به منزله آنست که خانواده‌ها چسبندگی کمتری به کمیته داشته باشند و در مدت زمان مشخصی از گردونه حمایت خارج شده و نفرات جدیدی که در انتظار کمک هستند جایگزین شوند.

جلالی افزود: واحد مردمی که در سطح محلات، روستاها، شهرک‌ها و مجتمع‌های خارج از شعاع محلات تشکیل و در جهت توسعه مشارکت‌های مردمی و ارائه خدمت به محرومین تحت نظارت امداد امام(ره) فعالیت می‌کنند، مراکز نیکوکاری قلمداد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: طرح ایجاد مرکز نیکوکاری به‌صورت کشوری ابلاغ شده است، در استان ما به‌دنبال راه‌اندازی مرکز نیکوکاری بانوان شاغل ادارات هستیم که در آن صورت نخستین مرکز نیکوکاری بانوان شاغل در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.

جلالی افزود: در ساختار مرکز نیکوکاری به‌دنبال دریافت کمک‌های مالی نیستیم، بلکه به‌دنبال واگذاری مسئولیت اجتماعی و به نوعی برون‌سپاری فعالیت‌ها در قالب مرکز نیکوکاری هستیم، هم‌چنین این مرکز یک ساختار خواهد داشت.

وی واگذاری امور خدمات‌رسانی محرومین به خود مردم، ایجاد همبستگی، ارتقا فرهنگ انفاق و نیکوکاری و شناسایی و ارتباط با خیرین و تشکل‌های مردم نهاد را از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز برشمرد و افزود: احیای سنت‌های حسنه اسلامی و انسانی، تقویت کارکرد اجتماعی مساجد و ترویج فرهنگ نیکو کاری کارکرد مراکز نیکوکاری است.

وی با بیان این‌که طی سنوات گذشته در استان مرکزی 33 مرکز نیکوکاری به ثبت رسیده است، افزود: مرکز نیکوکاری دارای یک شبکه با عنوان شبکه ملی نیکوکاری است که نرم‌افزار جامع و کاملی است و همه اطلاعات خیرین و نیازمندان در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در این شبکه ثبت می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید