خوراک مجتمع های پتروشیمی در عسلویه افزایش یافت

    کد خبر :112734

یک مسوول صنعت نفت با تاکید بر لزوم تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، گفت: تولید اتان فازهای 4 و 5 پارس جنوبی که به عنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی استفاده می شود، در نیمه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 9 درصد بیشتر شد.

با توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت یازدهم، میزان تولید گاز کشور افزایش یافت که علاوه بر تامین نیاز بخش خانگی به گاز سبب شد صنایعی مانند پتروشیمی ها نیز رونق بگیرند.
تولید بیشتر گاز به معنای افزایش خوراک برای مجتمع های پتروشیمی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و اشتغال بیشستر است.
مدیر پالایشگاه سوم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت افزایش تولید اتان در پارس جنوبی، بیان داشت: فازهای 4 و 5 پارس جنوبی برای افزایش بهره‌وری امسال با اقدامات اصلاحی، موفق به تولید بیش از 365 هزار تن اتان در شش ماهه نخست سال شدند.
به گفته «محمد شفیع موذنی» تولید اتان با توجه به اینکه خوراک اصلی پتروشیمی‌های منطقه را تامین می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مجموعه پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی برای افزایش تولید این محصول با ارزش برنامه‌های مناسبی در دستور کار دارند.
موذنی تاکید کرد این محصول می‌تواند مواد اولیه را برای سایر پتروشیمی‌ها و صنایع زیر مجموعه تامین کند و گفت: اتان به‌عنوان محصولی راهبردی باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌افزایی در تمام نقاط کشور می‌شود.
وی افزود: مطابق طراحی ها، فازهای پالایشگاه سوم روزانه توان تولید 2 هزار و 160 تن اتان را دارند.
به گفته وی، در 6ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 31 هزار تن اتان بیشتر تولید شد که معادل حدود 15 روز افزایش تولید در این دوره است.
به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
منطقه عسلویه، علاوه بر فازهای گازی پارس جنوبی، محل استقرار مجتمع های متعدد پتروشیمی نیز است و از آن به عنوان قطب دوم صنعت پتروشیمی کشور یاد می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید