در جلسه محرمانه بارزانی با دیپلمات های خارجی قبل از رفراندوم چه گذشت؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۹:۲۸
    کد خبر :112451

مقامات خارجی قبل از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، طی دیدار با رئیس این منطقه درباره روزهای پسا-همه‌پرسی صحبت کردند.

به گزارش بازتاب، روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه از نشست محرمانه مقامات آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و صهیونیستی با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی خبر می‌دهد.

بر این اساس، دولت‌های مذکور همگی به بارزانی اطمینان دادند که در صورت برگزاری همه‌پرسی جدایی، از تشکیل یک دولت کُردی کاملا حمایت کرده و نقشه راهی برای دوران پسا-همه‌پرسی به او ارائه دادند.

در این دیدار مسائل مختلفی از جمله انتخاب شهر کرکوک به عنوان پایتخت کردستان، تشکیل ارتش مشترک کردستان با گروه تروریستی پ.ک.ک، کارت‌های شناسایی جمعی و اخراج ساکنین عرب و ترکمن مناطق تحت پوشش کردستان مطرح شد.

ینی شفق نوشت که این دیدار در تاریخ 22 سپتامبر (3 روز پیش از همه‌پرسی) و در منزل «هوشیار زیباری» وزیر خارجه پیشین عراق در کرکوک برگزاری شد.

«پتر وودارد گالبرایت» دیپلمات سابق آمریکا – که در اعطای وضعیت خودمختاری به بارزانی نقش داشت – «زلمای خلیلزاد» سفیر سابق واشنگتن در بغداد و «برنارد کوشنر» وزیر خارجه پیشین فرانسه در این دیدار حضور داشتند.

در این دیدار ضمن بررسی پیوستن موصل به کردستان جدید و همچنین روزهای پسا-همه‌پرسی از ژانویه 2018 به بعد، مطرح شد که کرکوک به خاطر اهمیت اقتصادی و استراتژیکی که دارد می‌تواند پایتخت جدید باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید