آذری جهرمی: بهره برداری از ارتباطات و فناوری اطلاعات تضمین کننده توسعه پایدار است

    کد خبر :112073

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: آینده سیاره ما، محیط‌ زیست و شیوه‌های زندگی ما از جهت های مختلف به بهره‌برداری از ارتباطات و فناوری اطلاعات(ICT )بستگی دارد تا توسعه پایدار تضمین شود.

«محمدجواد آذری جهرمی» که برای شرکت در نمایشگاه تلکام بوسان به کره جنوبی سفر کرده است، در جمع وزیران ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) افزود: شاهدیم که توجه جهانی بر کاربردها، سرویس‌ها و فرصت‌های جدید تمرکز دارد. شکل‌گیری خدمات و صنایع هوشمند به موضوع های داغ و مورد علاقه کارآفرینان، اپراتورها و کاربران تبدیل شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان ادامه داد:در همین رابطه فناوری‌ها و مفاهیم چندگانه‌ای مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، داده‌های عظیم، شبکه‌های آینده و غیره به ادبیات هیجان انگیزی در زندگی روزانه‌ تبدیل شده‌اند.
آذری جهرمی گفت:امروز مایلم بر موضوعی تمرکز کنم که به ما کمک کرد کارآیی برخی از این فناوری‌ها و مفاهیم را در حل مسائل جدی کشورمان به نمایش گذاشته و اثر آن را بر دیگر موضوع های جدی را با شما به اشتراک بگذارم.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کشور من مانند بسیاری از کشورهای دیگر، از خشکسالی شدید و طولانی‌مدت رنج می‌برد ، خاطرنشان کرد: ما یا باید مناطق آسیب‌دیده را رها کرده و در تلاشی هزینه ‌بر و اغلب ناموفق گروه‌های جمعیتی را جابه جا کنیم، یا راهکاری بیابیم تا بتوانیم مصرف آب را اداره کرده و اثربخشی را بهبود بخشیم.
آذری جهرمی افزود:در کشور من، بیش از 90 درصد از منابع آبی برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از مردم در مناطق روستایی و دورافتاده برای گذران زندگی به کشاورزی وابسته‌اند و استفاده از یک راهکار اثربخش بسیار ضروری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:ما مجبوریم از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای معرفی آبیاری هوشمند و خودکار استفاده کنیم و اجرای اولیه این برنامه‌ها نشان داده است که ما می‌توانیم مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهیم.
آذری جهرمی ادامه داد: خوشحالم به اطلاع شما برسانم که از محل کاهش هزینه برق پمپاژ آب در تامین مالی این پروژه استفاده شده است به عبارت دیگر، بخش خصوصی منابع مالی لازم و سایر ملزومات (شامل راهکارهای فنی و ابزارها) را برای این پروژه فراهم کرده و در عوض برای یک دوره دو ساله از محل صرفه‌جویی در قبوض برق به بخش خصوصی پرداخت صورت می‌گیرد. در نتیجه ما با کاهش مصرف برق، مصرف سوخت را برای تولید برق کاهش دادیم و در عین حال برای مهندسان و تکنسین‌های جوان خود در مراحل اجرا و پشتیبانی این پروژه‌ها مشاغل جدید ایجاد کرده ایم.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این تنها یک مثال از قدرت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حل مشکل های جدی‌ای بوده که جوامع ما را متاثر ساخته است، افزود: نمونه‌های دیگری در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد که همان اثر مثبت را بر جای گذارده است. ولی در اجرای این پروژه‌ها و مفاهیم، باید از همان ابتدا توجه کرد چنین پروژه‌هایی به مشارکت فعال نقش‌آفرینان و ذینفعان متعدد نیاز دارد.
آذری جهرمی تاکید کرد: تجربه ما نشان داده یک رویکرد چند-ذینفعی به اندازه انتخاب فناوری‌ها و راهکارهای فنی و گاهی حتی بیشتر حائز اهمیت است.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه 2017 ITU Telecom World بوسان به عنوان مهمترین رخداد نمایشگاهی سالیانه اتحادیه جهانی مخابرات (ITU )با حضور دبیرکل اتحادیه‌ جهانی، وزیران و مقام های ارشد مخابراتی از کشورهای مختلف جهان، از سوم مهرماه به مدت چهار روز در بوسان کره جنوبی آغاز به کار کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید